Mikael_L
V ValterP skrev:
Min har funkat fint i fem år. Garantier är ofta övervärderade. Jula. Snabbkopplad på två minuter. Inget vacumsug behövs på sådan.
Precis, viktigt att modellbeteckningen är något.SC, inte bara S i slutet.

SC är med snabbkopplingssystemet, de andra måste vakuumsugas.

• Gilla
ValterP
  • Laddar…
Krilleman
Men ett förfyllt slangpaket, hur gör man då när rören är för långa för installationen?

• Gilla
janaman
  • Laddar…
Mikael_L
Krilleman krilleman_215 skrev:
Men ett förfyllt slangpaket, hur gör man då när rören är för långa för installationen?
Det blir man tvungen att fixa till helt enkelt. Kapar man så åker man direkt på en vakuumsugning.

Krilleman krilleman_215 skrev:
Lägger dem i en ögla. Accepterar.
De går inte att förlänga, dvs man måste ha koll före köp. T ex 4 meter. Böjbara rör.

Man rullar ihop och hänger upp paketet på väggen. Inte så snyggt kanske, men gratis...

Krilleman
Ja det var lite så jag fick upp en bild på det hela "loopade" rör någonstans.

Ja ja, jag har nog gjort helt rätt då i att vacumsuga den jag installerade med "vanliga" kapbara kopparrör för LVP. (y)

• Gilla
Lexing och 1 till
  • Laddar…
N Nixon90 skrev:
Av allt skräp som spottas ut i naturen så är några få värmepumpar från jula nästan ingenting. De gaser som finns idag har alla ett GWP värde vilket betyder global warming potential, de är olika skadliga vissa är bättre än andra, de gamla s.k freon gaserna hade förutom detta GWP även ett ODP värde ozone depletion potential. De var alltså även skadliga för ozonlagret vilket dagens gaser inte är men likväl är dem klart olämpliga att andas in och har stor miljöpåverkan på global uppvärmning för dem som tror på sånt.

Men sen så har det ju faktiskt kommit nya gaser som precis börjar introduceras på marknaden. Exempelvis R32 som ersätter tidigare R410a. För den gasen krävs inte kylcert då de inte är miljöfarligt, den är dock väldigt brännbar och en aning explosiv :)
Även R12 ansågs ofarligt en gång, läcksöktes med öppen låga för att se färgförändring på lågan, så nog är försigtighetsprincipen bra även om det silas mygg ibland.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Frågan är om det ens finns någon garanti.

Garanti är ju ett avtal mellan säljare och köpare, och villkoren för detta måste ju finnas någonstans.

Finns ingen garanti så kvarstår den lagstadgade reklamationsrätten, där man kan reklamera i 3 år, men de första 6 månaderna anses felet som ursprungligt och det är säljaren som måste bevisa att så inte är fallet om denne har den åsikten.

Jag tror inte att det faktum att du installerat själv drar undan någon reklamationsrätt, blir det fel, och felet är ursprungligt i varan så är det ett fel som kan reklameras. Har du dessutom installerat fackmannamässigt så är det ännu bättre.
Rätt svårt att få det till fackmannamässigt utfört när det krävs ackreditering för att handha köldmedier.
Det är enligt lag förbjudet att hålla på med köldmedier utan ackreditering och det av en anledning såklart och då är det frågan om reklamationsrätten verkligen gäller när produkten ej är korrekt installerad.
Dessutom så sitter det en värmekabel i dom där maskinerna och då måste den enligt ellagen vara anslutna till en separatjordfelsbrytare så det är inte "bara att koppla in"
Det är väl bara att betala och se glad ut så länge det inte är några ockerpriser vi pratar om.
Tror nog att snarare att problemet är att tråd innehavaren är snål/ekonomisk och det gör ont ända in i märgen över att han måste betala för något han inte tycker är värt den angivna summan.

slaskman slaskman skrev:
Förfylld och installationsklar !
måste ändå vakumsugas för att få bort fukt

T toyboy skrev:
Tror nog att snarare att problemet är att tråd innehavaren är snål/ekonomisk och det gör ont ända in i märgen över att han måste betala för något han inte tycker är värt den angivna summan
Motiverade priser?
Renoverade min hall, var då tvungen att plocka ner inomhusdelen och sen sätta upp den igen, hål och ström framdraget. Behövde då vacumsuga och o kolla att det var tätt!

Ringde runt kyltekniker som skulle ta lika mycket för vacumsuga som en helt ny installation av pump om dem ens ville bemöda sig att komma ut!
4-5000 är de inte värt iaf

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T toyboy skrev:
måste ändå vakumsugas för att få bort fukt
Inte om alla delar är förfyllda och försedda med snabbkopplingar - Bara att koppla ihop och slå på strömmen.

• Gilla
ValterP
  • Laddar…
Mikael_L
Det är oundvikligt att det kommer in några milligram fukt som kan finnas vid/i själva kopplingen.
Detta tar dock torkmedlet i systemet lätt hand om.

Man behöver ju inte stå i ösregn och koppla ihop heller, då kan det vara bra att välja en bättre dag.

• Gilla
ValterP och 1 till
  • Laddar…
Hur
N Nixon90 skrev:
Skall man vara ärlig så är det inte en hel vetenskap men om man inte vet vad man gör och har koll på allt som krävs så får man en installation som är långt mycket sämre än vad man kan tro, allt från vinklar, bra flare kopplingar och rätt mängd gas, man kan tro att rätt mängd alltid är förfylld vilket inte stämmer, längden på rören avgör och antalet böjar lika så.

Som projekt där jag jobbar så monterade vi två identiska pumpar i ett garage. Den ena lite halvtafligt monterad och en helt optimerad med rör och rätt mängd gas. Utslaget på 6månader så hade den optimerade pumpen 19% mindre energiförbrukning. De flesta som monterar pumpar gör det för att spara energi och det gör man inte om man inte vet vad man gör punkt slut. Förvisso så kan man inte förvänta sig allt för stor energibesparing heller om man väljer en pump från jula jämfört med en daikin eller något annat riktigt fabrikat. Sen kan man diskutera om den extra kostnaden är värd det eller inte. Alla kan sätta upp en split men få gör det på riktigt.
Hur bar ni er åt för att bägge pumparna skulle gå samtidigt och med samma varvtal, om det var inverterpumpar...vilket jag håller för sannolikt.
eller körde ni en pump åt gången under - mer eller mindre - liknande driftsomständigheter?
I sådant fall under hur lång tid?

M
Men om man köper en billigare produkt från Jula och sedan ska anlita en kyltekniker som ska göra jobbet utan att lämna garanti, då kanske det är bättre att avstå allt vad budgetlösningar heter och betala 20.000 för en installerad och klar värmepump?

Jula säljer ju dessa gör-det-själv-historier av en anledning. Att dom sedan frånskriver sig allt ansvar när det inte monteras fackmannamässigt är ju helt självklart. Men dom riktar ju sig ändå likt förbannat till kundgruppen gör-det-självare, så är det ju med allt dom säljer. Jag skulle nog aldrig få för mig att reklamera min VP, för jag vet att jag har köpt en billigare produkt och jag förväntar mig inte att den ska hålla i 15-20 år. Efter en vinter så är den intjänad så det rör mig inte i ryggen.

Ska man köpa med inställningen att man vill ha garantier så får man väl köpa dom dyrare märkena med installation, men då kostar det ju som sagt...

• Gilla
Zevv
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inte om alla delar är förfyllda och försedda med snabbkopplingar - Bara att koppla ihop och slå på strömmen.
men nu gällde ju tråden en produkt som inte hade förfyllda rör ;-)

L Lexing skrev:
Motiverade priser?
Renoverade min hall, var då tvungen att plocka ner inomhusdelen och sen sätta upp den igen, hål och ström framdraget. Behövde då vacumsuga och o kolla att det var tätt!

Ringde runt kyltekniker som skulle ta lika mycket för vacumsuga som en helt ny installation av pump om dem ens ville bemöda sig att komma ut!
4-5000 är de inte värt iaf
antar att han då var tvungen att åka två gånger? en för att plocka ner och en för att montera upp 250x2 för att åka dit 2 ggr, 4x625:- i nedlagd tid blir ca 3000:- så 5000 låter lite dyrt men 4000:- är inte ocker i alla fall för ett lagligt förfarande. Skrev dessutom inget om motiverade priser det jag skrev om var vad han tyckte det var värt.

• Gilla
Lexing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.