A
En läckande koppling tar de nog inte.

• Gilla
Antti Säisä
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nja...
Vid garanti skall säljaren bevisa att kunden gjort fel.
Vid reklamation skall kunden bevisa att felet är ursprungligt.
Garanti är ett frivilligt åtagande men reklamation är lag.

• Gilla
Stefanstips och 6 till
  • Laddar…
Anledningen till att affärer som Jula och liknande ställer dessa krav på sina kunder är ju av den enkla anledningen att det enligt lag är förbjudet att installera pumpen utan behörighet. Sen kan man tycka vad man vill om den lagen men butikerna skulle få fruktansvärda problem om dem inte informerade om detta.

Att man nekar garanti om ej behörig installatör monterat pumpen är metoden man använder sig av för att försöka efterleva lagen så gott det går.

Sen att de pumpmodeller som säljs med snabbkopplingar och där allt är vakuumsuget och förfyllt med gas är fruktansvärt enkla att montera för de flesta som är någorlunda händiga tar inte lagen någon hänsyn till, fast i vissa fall kan jag säga att det kanske är lika bra då jag har sett en del installationer som får en att tvivla på mänskligheten :)

Tycker att man som kund kan ställa motfrågan till sin lokala Jula butik hur det kan vara okej att exempelvis sälja ”CRC dust off” på burk då det innehåller köldmedium R134a som inte får säljas till privatpersoner enligt samma lag...

• Gilla
Lazzehultan och 12 till
  • Laddar…
Den låg de hänvisas till är ju enbart ett beställningsjobb från kylbranschen för att säkra jobb. Självklart så är det bara att strunta i....

• Gilla
ValterP och 4 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nja...
Vid garanti skall säljaren bevisa att kunden gjort fel.
Vid reklamation skall kunden bevisa att felet är ursprungligt.
Nja, reklamationsrätten gäller tre år. Vid reklamation så reklamerar man ett ursprungligt fel. De sex första månaderna anses felet alltid vara ursprungligt om in säljaren kan visa på annat. Därefter är det köparen som ska visa att felet är ursprungligt. Bevisbördan är inte speciellt hög för köparen (det finns t.ex. fall där kupéfläkten i en bil slutat fungera och reklamerats utom garanti, där räckte det för köparen att hävda att det var ett slutet system som hon inte kunde påverka för att ARN skulle ge henne rätt).

Vad det gäller garanti så är det ett frivilligt åtagande från säljarens sida som är "bättre" än reklamationsrätten (om den är sämre så är det ju ingen garanti alls). Vem som ska "bevisa" vad där låter jag dock vara osagt.

• Gilla
Kilen85 och 1 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Frågan är om dom kan vägra garanti om har installerat den på ett korrekt sätt trots att du bryter mot lagen bör garantin gälla ändå.
Jag håller med om detta, eller, dom kanske kan neka garanti, men om dom ska neka en reklamation så måste dom påvisa att felet härrhör från installationen.

Fast jag tror inte dom kan neka garanti heller. Om man t.ex. modifierar nåt på sin nya bil, t.ex. installerar andra bättre bromsok, så kan ju inte bilfirman med hänvisning till det neka garanti om motorn rasar.

• Gilla
Greeken och 1 till
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Den låg de hänvisas till är ju enbart ett beställningsjobb från kylbranschen för att säkra jobb. Självklart så är det bara att strunta i....
Jag skulle nog säga att lagen snarare finns till för att skydda miljön och människan. Köldmediegaser är inte bra att dem läcker ut pga att det påverkar miljön negativt. Samt att inhalering av gasen R410a är betydligt farligare än vad många tror. Sen är det såklart många som ändå inte bryr sig.

Men värt att veta i dessa fallen är då att tillverkaren har all rätt i världen att neka garanti om den inte installerats av kylmontör oavsett om det är fackmannamässigt utfört. Jag har nog haft ca 5-6 pumpar som gått sönder av olika anledningar under garanti tiden där butikerna har nekat garanti och många gånger har felen inte varit relaterade till installationen alls...

Jag har till och med haft ett ärende där en kund blivit lagförd pga en grinig granne som filmade honom när han monterade en pump och skickade filmen med en anmälan till kommunens miljökontor, så det händer faktiskt men det är också ända fallet jag någonsin hört om där det har inträffat. Den pumpen blev fruktansvärt dyr i slutändan och inte vågade han demontera den heller med risk för att grannen skulle anmäla det också... lagen finns snarare till för att få bort oseriösa firmor snarare än att sätta dit enskilda privatpersoner.

• Gilla
  • Wow
Hank_Ö och 5 till
  • Laddar…
Rättelse, kunden hade enskild firma i angränsande bransch. Så jag har inte varit med om att en privatperson blivit lagförd. Dock är lagen lika för både juridisk person som privat person.

N Nixon90 skrev:
Jag skulle nog säga att lagen snarare finns till för att skydda miljön och människan.
Borde man inte börja med att förbjuda renblåsningssprayer med r134 först om det vore syftet? Dom är ju liksom bara till för att blåsa f-gasen rakt ut i omgivningen till skillnad från värmepumpen där det eventuellt kan bli ett utsläpp någon enstaka gång om nån klantar till det.

• Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
N Nixon90 skrev:
Anledningen till att affärer som Jula och liknande ställer dessa krav på sina kunder är ju av den enkla anledningen att det enligt lag är förbjudet att installera pumpen utan behörighet. Sen kan man tycka vad man vill om den lagen men butikerna skulle få fruktansvärda problem om dem inte informerade om detta.

Att man nekar garanti om ej behörig installatör monterat pumpen är metoden man använder sig av för att försöka efterleva lagen så gott det går.

Sen att de pumpmodeller som säljs med snabbkopplingar och där allt är vakuumsuget och förfyllt med gas är fruktansvärt enkla att montera för de flesta som är någorlunda händiga tar inte lagen någon hänsyn till, fast i vissa fall kan jag säga att det kanske är lika bra då jag har sett en del installationer som får en att tvivla på mänskligheten :)

Tycker att man som kund kan ställa motfrågan till sin lokala Jula butik hur det kan vara okej att exempelvis sälja ”CRC dust off” på burk då det innehåller köldmedium R134a som inte får säljas till privatpersoner enligt samma lag...
Skulle precis säga detta, och hänvisa till informationen som är väldigt tydlig på Julas hemsida.

"F-gasförordningen (EU) 517/2014
Enligt F-gasförordningen (EU) 517/2014 som gäller fr.o.m. 2 januari 2015 ska installation av icke hermetiskt sluten utrustning, dvs. utrustning som inte tätats genom svetsning, hårdlödning eller liknande fast hopfogning och som innehåller fluorerande växthusgaser utföras av en, i enlighet med artikel 10 i förordning (EU) 517/2014, certifierad installatör.
(Certifierade installatörer kan exempelvis sökas på www.incertonline.se)

Genom att beställa denna värmepumpsprodukt intygar du även att installationen kommer att utföras enligt gällande lagkrav och förbinder dig att anlita en, enligt (EU) 517/2014, certifierad installatör
"

Dock hade nog Jula kunnat vara tydligare och faktiskt säga att det måste vara så enligt LAG.

Man är förmodligen lagom otydlig för att inte avskräcka för många potentiella kunder och ändå uppfylla myndigheternas krav...

• Gilla
sommartorpet3 och 2 till
  • Laddar…
N Nixon90 skrev:
Vilken typ av problem då? De säljer ju glatt exempelvis elcentraler och elburen golvvärme.

• Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
oobum oobum skrev:
Skulle precis säga detta, och hänvisa till informationen som är väldigt tydlig på Julas hemsida.

"F-gasförordningen (EU) 517/2014
Enligt F-gasförordningen (EU) 517/2014 som gäller fr.o.m. 2 januari 2015 ska installation av icke hermetiskt sluten utrustning, dvs. utrustning som inte tätats genom svetsning, hårdlödning eller liknande fast hopfogning och som innehåller fluorerande växthusgaser utföras av en, i enlighet med artikel 10 i förordning (EU) 517/2014, certifierad installatör.
(Certifierade installatörer kan exempelvis sökas på www.incertonline.se)

Genom att beställa denna värmepumpsprodukt intygar du även att installationen kommer att utföras enligt gällande lagkrav och förbinder dig att anlita en, enligt (EU) 517/2014, certifierad installatör
"

Dock hade nog Jula kunnat vara tydligare och faktiskt säga att det måste vara så enligt LAG.
På myndighetsnivå är förordningen logisk (man untantar vissa utrustningar med mindre mängd f-gaser från att behöva läckagekontrolleras regelbundet, mot att installationen utförs av cert personal). Men om det finns tekniska lösningar, typ snabbkoppling, där det i princip är lika lätt att koppla samman för en privatperson som en cert så....

En intressant fråga är väl också vad straffet om man bryter mot detta blir ?

Är det ett miljöärende då ?
I så fall torde väl det bara bli ett fall om man faktiskt har påverkat miljön (dvs att gas har läckt ut) ?

/K

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är det ett miljöärende då ?
I så fall torde väl det bara bli ett fall om man faktiskt har påverkat miljön (dvs att gas har läckt ut) ?
Nja, så fungerar inte de flesta förbud. Det är ju till exempel förbjudet att köra över gällande hastighetsbegränsning även om ingen drabbas av din hastighetsöverträdelse.

Det ologiska i det här förbudet är att det uppenbarligen finns värmepumpar som är konstruerade så att installeras utan läckagerisk. Man kan då säga att lagen inte är ändamålsenlig då den förbjuder saker som inte är ett problem.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Förfylld och installationsklar !
Var även rören förgyllda eller bara utedelen?

Är kökdmediekonventionen som styr att hantering av köldmedie måste ske av ackrediterat person och om man inte gör det på egen anläggning ackrediteratföretag

• Gilla
nihon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.