Köpte en luft-luft pump till garaget idag, en på extrapris på Jula. För att överhuvudtaget få köpa pumpen fick jag skriva på att jag tagit del av info att jag själv inte får installera den. Nähä, det skulle vara en ackrediterad kyltekniker som kommer ut och tittar på installationen jag har gjort, trycker ihop nipplarna till den förfyllda pumpen, stoppar i kontakten, tackar för sig och försvinner med 3000 kr. Säljaren vred sig som en mask när han berättade samt upplyste att gör jag det själv gäller inte garantin. Ser ingen rimlighet i detta,undrar hur länge man får installera sin egen tv...
Frågan är om det ens finns någon garanti.
Garanti är ju ett avtal mellan säljare och köpare, och villkoren för detta måste ju finnas någonstans.
Finns ingen garanti så kvarstår den lagstadgade reklamationsrätten, där man kan reklamera i 3 år, men de första 6 månaderna anses felet som ursprungligt och det är säljaren som måste bevisa att så inte är fallet om denne har den åsikten.
Jag tror inte att det faktum att du installerat själv drar undan någon reklamationsrätt, blir det fel, och felet är ursprungligt i varan så är det ett fel som kan reklameras. Har du dessutom installerat fackmannamässigt så är det ännu bättre.
Garanti är ju ett avtal mellan säljare och köpare, och villkoren för detta måste ju finnas någonstans.
Finns ingen garanti så kvarstår den lagstadgade reklamationsrätten, där man kan reklamera i 3 år, men de första 6 månaderna anses felet som ursprungligt och det är säljaren som måste bevisa att så inte är fallet om denne har den åsikten.
Jag tror inte att det faktum att du installerat själv drar undan någon reklamationsrätt, blir det fel, och felet är ursprungligt i varan så är det ett fel som kan reklameras. Har du dessutom installerat fackmannamässigt så är det ännu bättre.