H Husqvarna220Ac skrev:
Priserna lär sjunka på panelerna nu när skatten på Kina cellerna vart slopad, bättre med mindre bidrag som fler får...
Panelerna med låg kavlité kommer man nu tack vara att tullen försvinner kunna köpa från Sverige igen. Priset på kavlitét paneler kommer fortsatt ha samma priser, med sina vanliga nedgångar varje år då branschen växer. Men att köpa paneler för att det bara är billiga avråder jag alla ifrån. På pappret kommer alla paneler se bra ut, men när du sedan beställer hem dem. Ser på dem, så kommer du förstå skillnaden. Med största sannolikhet kommer de producera många % sämre än de andra. Samt att risken för brand ökar avsevärt! Att hävda en garanti på ett noname företag, kan du glömma.

För er andra som monterar själva. Se till att välja en paneltillverkare som har bra med pengar, dvs dem kommer ej gå i konkurs. Då garantierna ofta är över 25 år! Tänk också att alltid kolla så du monterar enligt anvisningarna, annars faller all garanti.

• Haha
Kompiz
  • Laddar…
Köpte mina från Ev power, var knappast nåt ”dyrt” märke, klart prisvärda och producerar bra, det dyrare är kanske nån procent bättre men nja..

Brand? Torde inte vara liten risk, samt inte så jättefarligt när de sitter ovanpå aluskenor med betongtak under, samt är tillverkade med aluram och inte vidare brandfarligt matrial.

Vi har haft solpaneler på sommarstugan i 30år, samma paneler! Tillverkade av glas och rejält tunga..funkar perfekt och kan inte säga att de sjunkit märkbart i effekt.

H Husqvarna220Ac skrev:
Köpte mina från Ev power, var knappast nåt ”dyrt” märke, klart prisvärda och producerar bra, det dyrare är kanske nån procent bättre men nja..

Brand? Torde inte vara liten risk, samt inte så jättefarligt när de sitter ovanpå aluskenor med betongtak under, samt är tillverkade med aluram och inte vidare brandfarligt matrial.

Vi har haft solpaneler på sommarstugan i 30år, samma paneler! Tillverkade av glas och rejält tunga..funkar perfekt och kan inte säga att de sjunkit märkbart i effekt.
Googla inte solar panel och hotspots.

Edit: solar panel

• Gilla
Limesmak
  • Laddar…
Vad säger att billigare har större problem än dyrare?

H Husqvarna220Ac skrev:
Dyrare har troligen högre sållningsgrad/mer kassaktion och en tillverkare som tar ansvar för garantierna.

H Husqvarna220Ac skrev:
Jag pratade generellt för de panelerna som nu kommer in i Europa efter att tullarna är borta. Och inde panelerna som gick att få tag i även när tullarna fanns, så finns det fortfarande ett stort spann på både kavlitét och kostnad. Men här är skillnaderna inte lika stora.

Köper du däremot en panel för under 0.15 cent per watt, då anser jag att det är bättre att lägga en slant till för en säkrare investering.

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Har haft anläggningen igång i 6-7år, utan problem, men så ska man inte säga:p,

Köpt dessa fast 290w eller möjligt 300w, lyckades köpa när börsen/valutan var mer stadig, och växlingskursen låg bättre..

Ska bygga en komplementbostad på gården, och tänkte sätta upp paneler på denna och skulle haft 3kw anläggning, frågan är bara vart man bäst sätter växelriktaren, alt micro inverters.

https://www.ev-power.eu/Solar-Syste...oly-320Wp-72-cells-MPPT-35V-EUFREE.html?cur=1

H Husqvarna220Ac skrev:
Har haft anläggningen igång i 6-7år, utan problem, men så ska man inte säga:p,

Köpt dessa fast 290w eller möjligt 300w, lyckades köpa när börsen/valutan var mer stadig, och växlingskursen låg bättre..

Ska bygga en komplementbostad på gården, och tänkte sätta upp paneler på denna och skulle haft 3kw anläggning, frågan är bara vart man bäst sätter växelriktaren, alt micro inverters.

[länk]
Har du termograferat anläggningen någon gång?

Du tänkte panelerna? Nej, men kanske man skulle göra har en dyr FLIR på jobbet..men tror jag gör det när snön försvunnit;)

Men resten av anläggningen har jag gjort det på, har ganska varmt på en fas, men ingen fara, den är vid full last 40gr.

H Husqvarna220Ac skrev:
Du tänkte panelerna? Nej, men kanske man skulle göra har en dyr FLIR på jobbet..men tror jag gör det när snön försvunnit;)
Låter som en bra idé. På förra jobbet gjorde vi det minst var år på kisel-anläggningar.

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Ett tips är också köpa panelerna från Tyskland då det är billigare, vet dock inte om du kan få avdrag för materialköp från utlandet?

Exempelpris

LG 335 panel för 235 EUR från photovoitak jämfört med 2870kr från solelsgrossisten

Jodå, det får man, köpte alla mina grejor från utlandet, och fick bidraget.

H Husqvarna220Ac skrev:
Jodå, det får man, köpte alla mina grejor från utlandet, och fick bidraget.
Vad bra, då är det värt att titta på den lösningen :)

A Anders Bosson skrev:
Jag håller själv på att installera paneler på taket, jag gör allt arbete själv (är behörig elinstallatör) har en egen liten blogg om installationen, mest för egen del men välkommen att titta. Www.bosson.blogg.se
Anders har precis dragit ner kablar från taket. Eftersom jag planerar en flytt av elcentral ink mätartavla osv är det lite intressant att förstå vad som krävs av ledare mellan elcentral och tak? Håller jag mig till söderläge är det 40kvm, annars det dubbla.

MathiasS MathiasS skrev:
Anders har precis dragit ner kablar från taket. Eftersom jag planerar en flytt av elcentral ink mätartavla osv är det lite intressant att förstå vad som krävs av ledare mellan elcentral och tak? Håller jag mig till söderläge är det 40kvm, annars det dubbla.
Beror på om du skall dra AC eller DC till elcentral.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.