H håbbe1961 skrev:
Hej, Jag hade också funderingar på detta men hittade en bra bok på nätet som gick igenom detta grundligt. Skickar med en länk här [länk]. Sår det mesta om dimensionering och planering
Har du någon koppling till författaren?
 
Kanske är författaren själv mtp användarnamnet.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
J JohanPersson skrev:
Hej
Har lite mer praktiska frågor angående monteringen på tak då jag just nu håller på att planera för egen montering.

- Någon som har erfarenhet av lämplig takkrok för Vittinge två-kupigt tegel, vill slipa så lite som möjligt på pannorna?
- Hur har ni fäst kablarna i strängen, lindat runt al-balken och fäst med buntband?
- Solarkabeln från taket. Har ni dragit den ”naken” under pannorna innan ni går ner på fasaden/vinden eller med pex-slang? Själv tänkte jag runda takfoten och gå in uppåt på vinden, där jag rundar takfoten finns ju risk för skav och allmänt utsatt läge, hur har nu lvriga löst detta?

Och ja, jag kommer att ta in en elektriker för att gå igenom projektet med men vill ha en plan och så mycket input som möjligt då det alltid finns flera sätt man kan göra på.
Du får inte montera solcellerna själv.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Du får inte montera solcellerna själv.
Vad är orsaken till att man infört regler som förbjuder att montera själv?
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Du får inte montera solcellerna själv.
Får jag bära upp dem till taket så att elektrikern kan montera dem?
 
Ja, om du inte kopplar in elektrikerförbundet.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vad är orsaken till att man infört regler som förbjuder att montera själv?
Det har att göra med att produktionsanläggningar för el räknas som starkströmsanläggningar i elsäkerhetslagen. Den skrivelsen har funnits med i evigheter. Det är en ifrågasatt regel som med åren blivit allt svårare att efterleva. Till exempel är ett vindkraftverk både en maskin och en starkströmsanläggning. Regeln kom till när solceller inte ens fanns i teorin.
 
Någon som vet orsaken varför man inte får koppla in själv?
 
För att det är olagligt att koppla starkström utan auktorisation.
 
Jag kan förstå att starkström-installation, anslutning och driftsättning måste göras av behörig. Men för övrigt borde man väl kunna göra resten själv? Synd att det fortfarande är så himla dyrt med en total-entreprenad i Sverige jämfört med tex Tyskland...
 
A Anders Bosson skrev:
Jag håller själv på att installera paneler på taket, jag gör allt arbete själv (är behörig elinstallatör) har en egen liten blogg om installationen, mest för egen del men välkommen att titta. Www.bosson.blogg.se
Jag har kollat på bloggen, mkt intressant, tack. Det jag undrar är om det är en fastighet som inte har elanslutning från kraftbolag måste man ändå ha elinstallations- behörighet för att koppla in solceller? Det gäller en stuga i Höga kusten och den används endast vår sommar höst när det är sol dygbet runt. Läget är mkt bra med sol på taket från det den stiger upp tills den går ner. Är bara kyl, frys, varmvattenberedare, tvättmaskin diskmaskin och lite verktyg som kommer vara inkopplade ja dammsugare och lite sånt. Kan man lagra elen som inte går åt på batteri och hur länge kan den lagras?
 
P xxxscrabblexxx skrev:
Jag har kollat på bloggen, mkt intressant, tack. Det jag undrar är om det är en fastighet som inte har elanslutning från kraftbolag måste man ändå ha elinstallations- behörighet för att koppla in solceller? Det gäller en stuga i Höga kusten och den används endast vår sommar höst när det är sol dygbet runt. Läget är mkt bra med sol på taket från det den stiger upp tills den går ner. Är bara kyl, frys, varmvattenberedare, tvättmaskin diskmaskin och lite verktyg som kommer vara inkopplade ja dammsugare och lite sånt. Kan man lagra elen som inte går åt på batteri och hur länge kan den lagras?
Ja du behöver en elektriker, enda undantaget är om du klarar dig under 50/100V (ac/dc) eller att installationen utförs på ett fartyg ( vanlig båt räknas hit). Lagra elen i Batteri borde absolut vara ett alternativ, jag gissar att du dessutom är i stugan mest sommartid?
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
A Anders Bosson skrev:
Ja du behöver en elektriker, enda undantaget är om du klarar dig under 50/100V (ac/dc) eller att installationen utförs på ett fartyg ( vanlig båt räknas hit). Lagra elen i Batteri borde absolut vara ett alternativ, jag gissar att du dessutom är i stugan mest sommartid?
Tanken är att vara där ca 6 månader och söderöver 6 månader per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.