16 848 läst · 55 svar
17k läst
55 svar
Installera luft/vattenvärmepump – steg för steg
Aha, så radiatorvattnet cirkulerar genom utedelen. Jag trodde man hade en systemtank med värmeväxlare eller batterislinga inne i huset.B Bert19 skrev:
Ja då blir det onekligen ganska mycket glykolvatten isf.
Gummikabel håller bara några år ute fick byta ut 6m kabel i somras som förra ägaren till huset spikat upp till altanbelysningen, ersatte med klamrad kulo.Kulon skall målas för att vara godkänd.M Markarbetaren skrev:
Jo om man sätter kulo utomhus skall den målas med fasadfärg eller liknande för att inte brytas ner av UV-ljus, den är inte godkänd utomhus före övermålningen. Det finn skabel som är godkänd för utomhus bruk utan skyddande färg lager , kulon är relativt billigt alternativ.M Markarbetaren skrev:
Är det någon mer som reagerar på att man verkar köra presskopplingar direkt mot pumpens anslutningar? I min värld önskar man alltid något delbart nära en uppvärmningskälla men jag kanske lever i en förlegad tid
Du har rätt. Press direkt mot apparater är en styggelse och görs enbart av slarvpellar som struntar om det blir servicevänligt eller inte.M myrstack skrev:
Någon tid sparar de inte heller in.
Tyvärr är det kunden som får betala i sista änden.
Liknande trådar
-
Bästa kombo FTX-ventilation, luft-vattenvärmepump och golvvärme?
Värme allmänt -
Luft-vattenvärmepump nybyggnation, hur? HJÄLP!
Värmepumpar -
Installera Luft/Luft-värmepump i hus med FTX-system, över/undertryck?
Värmepumpar -
Byte från elpanna till luftvattenvärmepump, tryckfall, värme från radiator?
Värmepumpar -
Hur styra poolpump + bygel i luft/vattenvärmepumpen
Teknik