16 840 läst · 55 svar
17k läst
55 svar
Installera luft/vattenvärmepump – steg för steg
Så kan det vara!useless skrev:Det är nog mest av gammal vana. Luft/luft-pumpar hängs oftast på väggen så då gör man ungefär likadant även när prylen står på marken.
Visst kan det bli ett litet skydd mot väder och vind, men å andra sidan kan det rasa snö från taket, bli begränsningar i luftflödet och större risk för störande ljud. Så förutom att utedelen syns lite mindre och inte är ivägen så finns det inga direkta fördelar att ha den nära huset.
För mig verkar det olämpligt att hänga en kabel i luften oavsett typ. Vad händer om man råkar trampa på den även om den har gummiisolering? Det enda raka är väl ett ordentligt stöd eller placering högt där inget riskerar att skada (och då får man förstås ta hänsyn till fallande snö och is mm). Vad säger reglerna?M Markarbetaren skrev:
Naturligtvis ska man undvika hängande kablar i fasta installationer. Jag tänkte mer på flexibiliteten hos kabeln när kompressorn skapar vibrationer, då är en gummikabel att föredra. Tex. min poolvärmepump har gummikabel, dock är den så pass lång att den går ned på marken innan den går upp igen.
Men om någon råkad trampa på kabeln på bilden ska det inte innebära något problem ur säkerhetssynpunkt om elektrikern gjort inkopplingen korrekt med en längre jordkabel än nolla och fas.
Men om någon råkad trampa på kabeln på bilden ska det inte innebära något problem ur säkerhetssynpunkt om elektrikern gjort inkopplingen korrekt med en längre jordkabel än nolla och fas.
Min står 70-80 cm från väggen.K Kalbygge skrev:När vi ändå är inne på värmepumpar:
Jag noterar att de ställt den en bra bit från väggen. Jag tycker själv det verkar logiskt därför är jag fundersam på mina grannar med värmepump som står i med bara ca 10 cm från väggen. I min värld så blir det sämre luftcirkulation, högre ljud och så kyls ju väggen ner på vintern. Varför ställer de värmepumparna så nära väggen när denna värmepump står en bra bit från väggen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 890 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 890 inlägg
Om man ställer pumpen lite längre ut från husväggen, kan man då gräva ner rör och kablar, eller måste dessa vara fria?
Anledningen till frågan är att jag funderar på en luft/vattenpump längre fram och den naturliga placeringen är på sidan av huset. Det är också där man går runt huset, så ställer man pumpen 2 meter från huset och rören inte går att gräva ner så blir det tajt att komma runt på utsidan. Går det däremot att gräva ner så är det inget problem att komma förbi på insidan.
Anledningen till frågan är att jag funderar på en luft/vattenpump längre fram och den naturliga placeringen är på sidan av huset. Det är också där man går runt huset, så ställer man pumpen 2 meter från huset och rören inte går att gräva ner så blir det tajt att komma runt på utsidan. Går det däremot att gräva ner så är det inget problem att komma förbi på insidan.
Det handlar väl inte bara om säkerhet. Med den höjden som visas på bilden, fungerar den som en utmärkt snubbeltråd och om man trampar på den så att den går av eller lossnar, lär pumpen inte fungera längre. Bra förstås om man inte får en stöt... Det ser mycket oprofessionelt ut och den borde ha grävts ner eller skyddats och lagts på marken för att minimera riskerna.M Markarbetaren skrev:Naturligtvis ska man undvika hängande kablar i fasta installationer. Jag tänkte mer på flexibiliteten hos kabeln när kompressorn skapar vibrationer, då är en gummikabel att föredra. Tex. min poolvärmepump har gummikabel, dock är den så pass lång att den går ned på marken innan den går upp igen.
Nu är det nog svårframkomligt där bakom med tanke på att rören som går in i huset ligger strax efter. Men visst nått barn kan säkert få för sig att klättra in där bakom av nån anledning. Personligen så hade jag nog satt ett vinkeljärn i väggen och i utedelen som hade fått agera kabelstege. Alternativt satt nån form av avskärmning på sidorna, det har jag gjort på min. Satte några tryckta stående 22x95 med 7cm mellanrum på sidorna som typ staket, mest för att inte ungarnas fotbollar och annat skulle kunna få en direct impact på pumpen.
Men jag håller med dig i sak, det ser lite halvfärdigt ut!
Det finns Luft-Vattenpumpar som är gjorda för att rör och kablar skall dras nedåt och läggas i marken.M Markarbetaren skrev:Nu är det nog svårframkomligt där bakom med tanke på att rören som går in i huset ligger strax efter. Men visst nått barn kan säkert få för sig att klättra in där bakom av nån anledning. Personligen så hade jag nog satt ett vinkeljärn i väggen och i utedelen som hade fått agera kabelstege. Alternativt satt nån form av avskärmning på sidorna, det har jag gjort på min. Satte några tryckta stående 22x95 med 7cm mellanrum på sidorna som typ staket, mest för att inte ungarnas fotbollar och annat skulle kunna få en direct impact på pumpen.
Det är också bättre och säkrare eftersom det då inte finns någon frysrisk för vattenrören.
Det blir en lite dyrare men bättre installation.