S skutten11 skrev:
Du behöver en baypass mellan fördelarna , om pumpen går mot stopp så brinner den upp , den stannar inte i tryckläge
Om du vill få lite mer ekonomi i driften på pannan så ska sätta ett rör med ventil enligt skiss , kan även sättas en ventil på röret till pannan från taket , den stängs sommardrift
Allt kommer att snurra runt pannan och GV då , med minimal förlust av värme
Alright, och jag gissar att det inte går att ställa den i ett annat läge som då gör att den faktiskt stannar när ventilerna stängs? Läste annars att man kan koppla pumpen till regleringen så att den stängs av när den inte behövs..

S
Under förutsättning att den funktionen för 230V finns i regleringen , men en fallgrop finns för det .
Om regleringen stänger helt länge svalnar slingorna och blir kalla , då när någon öppnar så är det kallvatten tillbaka och mycket el behövs för att komma ikapp

S skutten11 skrev:
Under förutsättning att den funktionen för 230V finns i regleringen , men en fallgrop finns för det .
Om regleringen stänger helt länge svalnar slingorna och blir kalla , då när någon öppnar så är det kallvatten tillbaka och mycket el behövs för att komma ikapp
Hmm så sant. Vinterhalvåret är just den grejen ingen fara då vi ju har "fjärrvärme" då. Funderar nu på att köra badrummets slinga som by-pass, och endast använda 2 slingor med regleringen. Men då känner jag mig mindre motiverad över huvud taget. Ska kolla var jag kan hitta by-pass rör..

S
Baypassrör går att sätta i ändarna på fördelarna , med en strypventil på , om du funderar på badet så är det en utmärkt ide för baypass , men då behöver just den strypas in , så ett flöda finns konstant

S skutten11 skrev:
Baypassrör går att sätta i ändarna på fördelarna , med en strypventil på , om du funderar på badet så är det en utmärkt ide för baypass , men då behöver just den strypas in , så ett flöda finns konstant
Antar att även bypassen måste strypas in på något sätt, så att det inte läcker värme i onödan..? Gah varför ska det behöva vara så komplicerat detta :p

S
Har du badet som baypass ( ingen EL-reglering på den behövs då ingen annan baypass ) bara strypa in tempen delta T ca 3 - 4C så det passar dig

Lite återkoppling då:

Ringde igen till Uponor, och visade sig att man kan modifiera styrdonen så att de alltid är minst 15% öppna, s.k. braskaminsfunktion. Har installerat systemet idag och den verkliga utvärderingen av det hela kommer väl till nästa höst/vinter.

Men ska bli spännande att se hur det lirar framöver, om jag kommer att märka av en jämnare temperatur genom källaren. Återkommer!

• Gilla
skutten11
  • Laddar…
Verkar komplicerat de där, om man har trådat gammalt wirsbo, och byter ut till trådlöst. Behövs massa inställningar?
Koppla blåa styrdon till nya wave centralen och para ihop kanaler med respektive termostat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.