S skutten11 skrev:
Har du gett dig den på att reglera med termostater så är svaret JA
Frågade förut vad du värmer med och om det finns en shuntventil som reglerar ut , då kan det behövas
någon del till
Jag får varmvatten från samfällighetens gemensamma fjärrvärmecentral. Vad gäller shunt har jag denna - https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-fluvia-t-push-23-b-w/

S
Det är OK med den , det som jag mest tänkte på är att radiatorkretsen vill ha lite varmare än GV
den som du har shuntar inte något , däremot finns det en maxtermostat så inte GV får högre temp än
45 C då mår slingorna illa
Då kan det vara bra med en reglering

Ja ok! Så jag måste ha någon grej som ser till att slingorna inte får för varmt vatten, innan fördelaren så att säga?

Kan jag då inte sätta vridtermostaten på något ”lägligt” värde för att förhindra för varmt vatten kommer in?

Eller kommer det att sabba för reglersystemet?

S
Var kanske lite snabb med skriften , men förstod att du skulle komma tillbaka
Det vita vredet är för maxtemp som är 45C men kan med fördel sättas lägre , så där finns alla möjligher att begränsa tempen ut , samt ha elektronisk reglering
Det som kan vara bra är att strypa in slingorna , ta ett foto på fördelarna så kan du få info hur man gör
med lite streck och text

S skutten11 skrev:
Var kanske lite snabb med skriften , men förstod att du skulle komma tillbaka
Det vita vredet är för maxtemp som är 45C men kan med fördel sättas lägre , så där finns alla möjligher att begränsa tempen ut , samt ha elektronisk reglering
Det som kan vara bra är att strypa in slingorna , ta ett foto på fördelarna så kan du få info hur man gör
med lite streck och text
Jag förstår! Hanns inte med igår, men här kommer bild.

För övrigt - fått en offert från rörpulare på vad det skulle kosta om de gör jobbet. 9000kr för materialet + 4-8h arbete. är det rimligt?
Köper jag materialet själv på Rinkaby Rör skulle det gå på knappt 5000 om jag inte missat något..

• Värmesystem med kopparledningar, fördelare och en värmecirkulationspump på en källarvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
Du har ev lite läck tycker jag mig se , kanske ordna det innan du börjar med att justera och sätta in reglering , det som kan vara bra är att justera in delta - T till ca 4C , på tur och retur , innan regleringen , då är flödet på en nivå som brukar vara OK
När du justerar en till mindre flöde så ökar det på en annan och visevärsa , så det blir några varv att gå , det tar lite tid innan tempen stabiliserat sig i slingorna , hur du otur så kan det ta upp mot en vecka

• Värmesystem med rör, termostater och reglage för justering av delta-T, potentiell läckage synlig.
    Skapa konto
S skutten11 skrev:
Du har ev lite läck tycker jag mig se , kanske ordna det innan du börjar med att justera och sätta in reglering , det som kan vara bra är att justera in delta - T till ca 4C , på tur och retur , innan regleringen , då är flödet på en nivå som brukar vara OK
När du justerar en till mindre flöde så ökar det på en annan och visevärsa , så det blir några varv att gå , det tar lite tid innan tempen stabiliserat sig i slingorna , hur du otur så kan det ta upp mot en vecka
Tack för din bild!

Jo jag upptäckte det igår - jagar rörmokare hoppas att detbara är att dra åt lite, utan att behöva tappa ut allt igen.

Alright, jag får ta och läsa på antar jag så jag vet hur detta görs. Jag behöver alltså inte ta reda på längder eller dyl. på slingorna? Utan det handlar om att få en tempskillnad på 4C på till och retur som jag fattar det? Hade väl hoppats på att regleringen kunde göra detta själv?

Vad tror du om offerten jag fått?

S
Vad ingår i den , det med att sätta reglering ordnar du själv mellan morgonfika och eftermiddagsfikat , har du inte vägguttag precis där , kan du ha skarvsladd till att börja med
Allt annat är svagström om termodonen är i 24V utförande . ( finns 230V med )
Det med regleringen är för att i bland kanske det inte behövs 4C , men vid maxbelastning är det nödvändigt , därav att du bör ha det ,
Men nu är det lite fel tid att justera , värmen åker jojo på utsidan , det finns en sak till , vill du ha värme
på golvet året runt

PS Du behöver inte tappa ur allt det sitter ventiler på fördelarna , då blir det ca 0,5 till 1 liter som går ur och sedan lufta fördelarna

S skutten11 skrev:
Vad ingår i den , det med att sätta reglering ordnar du själv mellan morgonfika och eftermiddagsfikat , har du inte vägguttag precis där , kan du ha skarvsladd till att börja med
Allt annat är svagström om termodonen är i 24V utförande . ( finns 230V med )
Det med regleringen är för att i bland kanske det inte behövs 4C , men vid maxbelastning är det nödvändigt , därav att du bör ha det ,
Men nu är det lite fel tid att justera , värmen åker jojo på utsidan , det finns en sak till , vill du ha värme
på golvet året runt

PS Du behöver inte tappa ur allt det sitter ventiler på fördelarna , då blir det ca 0,5 till 1 liter som går ur och sedan lufta fördelarna
Ja som sagt, materialet 9000kr och arbete 4-8h..

Snackade med en mycket hjälpsam kille på Uponor som sa att jag tänkt rätt kring vad jag behöver för grejer, och att man "om man vet vad man håller på med" gör det på 10 min. Självklart överdrivet men svårt verkar det ju inte!

Han hävdade också att jag inte behöver strypa in slingorna då mjukvaran fixar det själv. Det jag behövde kolla var att slingorna inte är längre än 100m om jag minns rätt, och att en slinga helst inte ska värma mer än 25kvm. Dessutom ska jag kolla vilken diameter rören har i plattan..

Plattan ska grundvärmas på sommarhalvåret, med hjälp av den elpatronen som sitter ansluten.

S
Priset är nog en bra bit i överkant , ska han byta fördelare i det priset eller bara termodon med central
Det med 10 min var väl lite optimisstisk men tar inte lång tid om du är lite händig
Det han säger om strypningen , både och nej , förlita dig inte för mycket på tekniken , den är bra i vissa avseenden , inget säga om det ..
Du säger grundvärme , då går det att ställa pannan på max 30C så räcker det troligtvis för att hålla tempen , ingen mening med att gasa för mycket .
I ett läge som du har så är det bara att prova dig fram , tänker mest på att det ska vara rätt flöde för temp
när termodonen vill öppna fullt . annars kommer det att bli lite jojo på värmen i golvet troligtvis
Om du stryper in så kan du få rätt temp i badet , den ska ligga någon temp över övriga golv
GV är för att det inte ska bli så klinkerkallt

S skutten11 skrev:
Priset är nog en bra bit i överkant , ska han byta fördelare i det priset eller bara termodon med central
Det med 10 min var väl lite optimisstisk men tar inte lång tid om du är lite händig
Det han säger om strypningen , både och nej , förlita dig inte för mycket på tekniken , den är bra i vissa avseenden , inget säga om det ..
Du säger grundvärme , då går det att ställa pannan på max 30C så räcker det troligtvis för att hålla tempen , ingen mening med att gasa för mycket .
I ett läge som du har så är det bara att prova dig fram , tänker mest på att det ska vara rätt flöde för temp
när termodonen vill öppna fullt . annars kommer det att bli lite jojo på värmen i golvet troligtvis
Om du stryper in så kan du få rätt temp i badet , den ska ligga någon temp över övriga golv
GV är för att det inte ska bli så klinkerkallt
Det var för att endast montera regleringen!

Alright. Jag tror jag har hyffsad koll på hur jag ska göra det hela.. Återkommer med fler frågor när de dyker upp, och eventuellt resultat då!

Tack så mycket!

Kom på en fråga redan!

Jag har ingen by-pass installerad på mitt system - är det något jag behöver? Pumpen jag har är en
Wilo Yonos PARA RS 15/6, som går på kontanttrycksinställning. Jag antar att den i princip kan gå ner till obefintligt pumptryck när ventilerna är stängda? Killen på Uponor nämde ingenting om detta...

https://tetragonia.se/wp-content/uploads/2016/03/TG-175-shunt-Micro_montering.pdf

S
Vart går rören som går upp i tak ? om du ska underhålla GV sommartid så ska du inte värma något annat
mer info

S skutten11 skrev:
Vart går rören som går upp i tak ? om du ska underhålla GV sommartid så ska du inte värma något annat
mer info
Det varma vattnet kommer uppifrån. På de ledningarna är golvvärmen påkopplat som ett nerstick, och radiatorerna till övre plan matas också uppifrån. Sommartid isolerar jag golvvärmen från allt annat så att det blir ett slutet system.

Jag funderar bara på om jag sabbar pumpen om regleringen stänger av alla slingor samtidigt och pumpen då trycker vatten mot stängda ventiler - då jag inte har någon by-pass.

S
Du behöver en baypass mellan fördelarna , om pumpen går mot stopp så brinner den upp , den stannar inte i tryckläge
Om du vill få lite mer ekonomi i driften på pannan så ska sätta ett rör med ventil enligt skiss , kan även sättas en ventil på röret till pannan från taket , den stängs sommardrift
Allt kommer att snurra runt pannan och GV då , med minimal förlust av värme

• Värmeanläggning med märkning för sommar- och vinterdrift, föreslagen bypass och ventilinstallation.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.