Heij83
Som redan nämnts tidigare i tråden så rekommenderar jag att du beställer ritning från ventilations firma, då får du även hur mycket material som går åt.
Jag gjorde så och den ritningen gick på 2500kr
Väldigt användbar då den visar dimensioner och hur rören ska dras i ”3D”
Köper du materialet på valda firma så tror jag även dom tar bort kostnaden för ritningen.

så här ser min ritning ut.
 
  • 3D-ritning av husets ventilationssystem med dimensioner och färgkodade rörvägar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Som redan nämnts tidigare i tråden så rekommenderar jag att du beställer ritning från ventilations firma, då får du även hur mycket material som går åt.
Jag gjorde så och den ritningen gick på 2500kr
Väldigt användbar då den visar dimensioner och hur rören ska dras i ”3D”
Köper du materialet på valda firma så tror jag även dom tar bort kostnaden för ritningen.

så här ser min ritning ut.
Problemet med det är ett sådant komplett system kostar 45.000:-
Jag har begränsad ekonomi i detta lilla sidoprojekt i min gigantiska husrenovering, och då får man köra på trail & error :)
Men jag är helt med på vad alla ni säger, egentligen ska man såklart ha kontakt med en vent-firma som ritar upp alla flöden & tryck etc & anpassar ett system enligt alla regler.
Men jag tänkte "hey - hur svårt kan det va?" :) tydligen VÄLDIGT komplicerat om man vill.
Efter att ha lus-läst massor trådar & info på nätet om FTX & rördragning så tänkte jag köra på egen hand.
Tänkte såhär, om jag håller mig med huvudstam på 160 rör & går ner till 125 på don så bör det ligga ganska ok i tryck & flöde / s längsta huvudrör är c:a 6 meter så det är inga jätteavstånd.

Nån som har input på min "kyrka" som blir på vinden?
Dvs då 155 rör förminskas till 100 & sedan tillbaka till 160 igen?
Då blir det ett ökat tryck, & ökad hastighet i rören, för att sedan bli lägre igen.
Vi pratar ju en väldigt kort bit, dock med en del böjar & T-rör.
Detta är ju på vinden så ljud är ju inga problem.
 
K
Måste du verkligen förminska röret? Kan du inte bara koppla på 100-röret genom ett avstick
 
F fimpan skrev:
Problemet med det är ett sådant komplett system kostar 45.000:-
Jag har begränsad ekonomi i detta lilla sidoprojekt i min gigantiska husrenovering, och då får man köra på trail & error :)
Men jag är helt med på vad alla ni säger, egentligen ska man såklart ha kontakt med en vent-firma som ritar upp alla flöden & tryck etc & anpassar ett system enligt alla regler.
Men jag tänkte "hey - hur svårt kan det va?" :) tydligen VÄLDIGT komplicerat om man vill.
Efter att ha lus-läst massor trådar & info på nätet om FTX & rördragning så tänkte jag köra på egen hand.
Tänkte såhär, om jag håller mig med huvudstam på 160 rör & går ner till 125 på don så bör det ligga ganska ok i tryck & flöde / s längsta huvudrör är c:a 6 meter så det är inga jätteavstånd.

Nån som har input på min "kyrka" som blir på vinden?
Dvs då 155 rör förminskas till 100 & sedan tillbaka till 160 igen?
Då blir det ett ökat tryck, & ökad hastighet i rören, för att sedan bli lägre igen.
Vi pratar ju en väldigt kort bit, dock med en del böjar & T-rör.
Detta är ju på vinden så ljud är ju inga problem.
Ja, det kan säkert kosta 45tkr, det verkar rimligt. Vad räknar du med för budget på att göra det själv? Jag tvivlar på att du kan köpa grejerna speciellt mycket billigare själv från annan leverantör. Fördelen med ett hopsatt paket är att du får precis det du behöver. Om det behövs en näve skruv och 6,25m isolerstrumpa för 160-rör och 8m för 125-rör får du det, och behöver inte köpa en 1000-Ask skruv och 10m isolerstrumpa av varje sort.
Det du kan spara in är ju dimensioneringskostnaden, som du sannolikt har igen på minskat spill.
 
Hur gick det då!?
Joda, hela systemet är installerat och klart!
Vilken skillnad det är på miljön inne!
Det känns tydligt att det inte längre är ”instängt” och det första man vill göra är att vädra när man kommer hem!
En annan bieffekt är att det är varmare i huset.
Svårt att förklara men det känns jämnare i huset. Typ samma temp men bättre utspritt i rummen.
Målet är uppfyllt, jag ville ha bättre luft inne.
Hyrde en luftflödesmätare på hygglo och justerade in donen. Ävenom jag inte var helt ute..
Enda justeringen jag var tvungen att göra var att sätta in mer ljuddämpning i donen för tilluft.
Flödet var lite högt och då fick jag stänga dom så mycket att det blir visselljud.
Inte alltid optimalt med grova rör alltså! :)
När jag räknar ihop alla kostnader, landar det på strax söder om 25.000:- för allt vilket jag tycker är klart värt.
Tack för alla tips och råd o tråden!
 
  • Gilla
Fredhult och 4 till
  • Laddar…
Bra jobbat, och du verkar ju ha lyckats bra med ekonomin!
Vad fick du tag i för aggregat?
 
Jag får börja med att be om ursäkt för att jag lyfter en gammal tråd... Vad tycker du om installationen såhär två år efteråt? Hur stor skillnad är det på inomhusklimatet? Har det påverkat uppvärmningskostnaderna något? Och hur gick det med den övriga husrenoveringen? :)
 
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Jag får börja med att be om ursäkt för att jag lyfter en gammal tråd... Vad tycker du om installationen såhär två år efteråt? Hur stor skillnad är det på inomhusklimatet? Har det påverkat uppvärmningskostnaderna något? Och hur gick det med den övriga husrenoveringen? :)
hallå!
Inomhusklimatet har verkligen blivit mycket bättre. Inte alls instängt längre.
Nu på vintern sparar jag säkert några kronor i uppvärmning. Det är just nu minus 8 och tilluften ligger kring 8-10 grader beroende på när på dygnet. Innan hade vi ju tagit in minusgrader genom spaltventiler i fönster med kraftigt kallras som följd.
 
  • Gilla
Renoverings-Pettson
  • Laddar…
F fimpan skrev:
hallå!
Inomhusklimatet har verkligen blivit mycket bättre. Inte alls instängt längre.
Nu på vintern sparar jag säkert några kronor i uppvärmning. Det är just nu minus 8 och tilluften ligger kring 8-10 grader beroende på när på dygnet. Innan hade vi ju tagit in minusgrader genom spaltventiler i fönster med kraftigt kallras som följd.
Skummade igenom tråden men såg inte någonstans vilket agg du kör på? Med tanke på kostnaden undrar jag om du ens har ett agg?:rofl: Skämt åsido!
 
F fimpan skrev:
hallå!
Inomhusklimatet har verkligen blivit mycket bättre. Inte alls instängt längre.
Nu på vintern sparar jag säkert några kronor i uppvärmning. Det är just nu minus 8 och tilluften ligger kring 8-10 grader beroende på när på dygnet. Innan hade vi ju tagit in minusgrader genom spaltventiler i fönster med kraftigt kallras som följd.
8-10 grader verkar väldigt lågt. Några dåligt isolerade rör som ligger i kallt utrymme?
 
A Antemoo skrev:
8-10 grader verkar väldigt lågt. Några dåligt isolerade rör som ligger i kallt utrymme?
Ja. Långa spiro och allt ligger uppe på kallvind.
Skulle behöva isolera extra över alla rör.
Men så dåligt tycker jag inte det är.
C:a 21 grader inneluft, -10 ute nu och får in +8
 
R Redgeneral skrev:
Skummade igenom tråden men såg inte någonstans vilket agg du kör på? Med tanke på kostnaden undrar jag om du ens har ett agg?:rofl: Skämt åsido!
ftxonline är agg ifrån.
 
F fimpan skrev:
Ja. Långa spiro och allt ligger uppe på kallvind.
Skulle behöva isolera extra över alla rör.
Men så dåligt tycker jag inte det är.
C:a 21 grader inneluft, -10 ute nu och får in +8
Du skulle med lite isolering kunna ligga långt mycket högre än +8. Kanske 17 grader eller något sådant.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Hur mycket isolering har du nu? Normalt sett kör man ju eftervärmare (eller förvärmare i vissa lägen)
 
A Antemoo skrev:
Du skulle med lite isolering kunna ligga långt mycket högre än +8. Kanske 17 grader eller något sådant.
nja. Det låter lite föör bra för att vara sant med detta agg. Att ha samma avluft som tilluft är inte möjligt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.