R Redgeneral skrev:
Hur mycket isolering har du nu? Normalt sett kör man ju eftervärmare (eller förvärmare i vissa lägen)
rören är isolerade med en såndär strumpa och sen ligger dom i lösullen och där det var lätt att komma åt la jag på mer.
Ja en eftervärmare hade varit bra nu när det är kallt.
 
F fimpan skrev:
nja. Det låter lite föör bra för att vara sant med detta agg. Att ha samma avluft som tilluft är inte möjligt. :)
Hur menar du?

Säg att du har 22 grader inomhus.
Frånluften är då 22 grader vid donen, men om spirorören går utomhus så kyls dessa ner kraftigt och då droppar temperaturen rejält fram till aggregatet.
Sedan försvinner det några grader i aggregatet och har du sedan tilluften i tillägg oisolerat så blir det inte bättre.
Ordentlig isolering på till och frånluft hade gjort stor skillnad om rören går i kallt utrymme.
 
A Antemoo skrev:
Hur menar du?

Säg att du har 22 grader inomhus.
Frånluften är då 22 grader vid donen, men om spirorören går utomhus så kyls dessa ner kraftigt och då droppar temperaturen rejält fram till aggregatet.
Sedan försvinner det några grader i aggregatet och har du sedan tilluften i tillägg oisolerat så blir det inte bättre.
Ordentlig isolering på till och frånluft hade gjort stor skillnad om rören går i kallt utrymme.
Vet du hur en FTX fungerar?
Även om jag har allt 100% perfekt isolerat så tar jag ju in luft utifrån som är nästan 20 grader kallare!
Du ska alltså värma upp luft som är -10 till + 22 med frånluft som är +22
Det är helt omöjligt utan för/eftervärmare om inte nån hittat på en FTX som är bättre än 100% ;)
Ligger verkningsgraden på 70% så är jag nöjd.
Köper du ett aggregat för 100K så har den säkert bättre verkningsgrad men det du ber om är typ omöjligt.
 
F fimpan skrev:
Vet du hur en FTX fungerar?
Även om jag har allt 100% perfekt isolerat så tar jag ju in luft utifrån som är nästan 20 grader kallare!
Du ska alltså värma upp luft som är -10 till + 22 med frånluft som är +22
Det är helt omöjligt utan för/eftervärmare om inte nån hittat på en FTX som är bättre än 100% ;)
Ligger verkningsgraden på 70% så är jag nöjd.
Köper du ett aggregat för 100K så har den säkert bättre verkningsgrad men det du ber om är typ omöjligt.
Om jag vet hur ett FTX fungerar eller inte är ganska ovidkommande då mitt system åtminstone fungerar bättre än ditt system.
Jag var nere på +15 grader med tilluften när det var -14 grader utomhus.

Du kör ju däremot ut värmen långt innan den kommer till värmeväxlaren. Att du är nöjd är väl iofs bra, men något vidare bra verkar det inte vara.
Kostnaden för mitt aggregat var 22k och isoleringen gick på några tusenlappar.


Nu verkar du åtminstone ha en del isolering på rören, men 150mm med närmsta skulle nog öka värmen på din tilluft en del grader.

Nåja, du får åtminstone ett luftutbyte i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.