Hallå!
Har nu letat & sökt i den enorma skattkistan med trådar ang FTX & ventilation.
Är i startgroparna att på egen hand installera FTX i mitt hus på en kallvind där det är gott om plats.
Skulle vilja ha er input som verkligen sitter på bra kunskap, så man kan få det så korrekt som möjligt.

Kort om huset:
Sutteräng hus, dvs 2 plan om c:a 200 kvm total yta.
Från början platt-tak, men på 90-talet ombyggd till sadeltak & isolerat med c:a 40cm lösull på vind.
Direktverkande el & självdrag (-ish)

Installerat luft/luft värmepump i bottenplan.
Installerat kamin i övre plan.

Luften är lite dålig & står still, ingen "sutteräng-lukt" eller "källarlukt" men allmänt dålig & behövs förbättras.
Har markradon, så därför är en radonsug monterad i plattan, fungerar utmärkt!

Har ingen jätte ekonomi, så därför gör jag allt själv & önskar råd av er.
Har gjort en skiss på hur jag tänkte FTX systemet & tänkte ni som kan kanske kan kommentera?
Vad som inte är med, är att jag kommer även ta frånluft från badrum/tvättstuga på nedre plan.
Har inte i dagsläget kikat på tilluft på nedre plan, tankar kring detta?
 
  • Skiss av ett hus med planerat FTX-ventilationssystem indikerat med färgade linjer och symboler för till- och frånluft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant ser det ju vettigt ut. Har du räknat på flödena?

Jag skulle ta kontakt med någon av vent-firmorna som tillhandahåller dimensionering och plockar ihop ett färdigt kit med alla grejer, rör, klämmor och don du behöver. Monteringen gör du sen själv. Priset brukar nog inte bli speciellt mycket högre än om gjort allt planeringsarbete själv. De har också erfarenhet av att just dra vent-kanaler på ett effektivt och enkelt sätt.
Jag har använt Alig.se, men det finns några till bla soliduct.
De räknar ihop en offert med paketpris på allt och du får ofta ett lägre pris än i deras webshoppar, så titta inte så noga på priserna där.
 
Hej & tack för input!
Då är jag inte helt ute & driver när jag satt ihop till/frånluft.

Nej, inte räknat på några flöden.
Är egentligen inte så noga med själva återvinningen, bara jag får bättre luft!
Därför tänkte jag använda grova "stammar" 160 då jag har gått om plats för det & sedan stega ner till 125.

Hur tänker man på nedre plan ang tilluft?
Är som vanligt komplicerat att få ner tilluft efteråt.
Om jag har frånluft i nedreplan, & luft/luft pump, finns det risk att FTX "snor" värmen från pumpen?
Hur tänker man med tilluft, ska jag ha utifrån istället?
Tacksam för alla inputs!
 
Gärna en liten frånluft i garderoben så blir det fräschare där. Minst en tilluft till i vardagsrummet, annars är det nog svårt att få tillräckligt ventilationsflöde på den stora ytan.
 
  • Gilla
fimpan
  • Laddar…
Du behöver inte två frånluft i köket. Den vid trappan kan du ta bort. Ha tilluften nära kaminen är inte så dumt då den kommer hjälpa till att sprida Lite värme från kaminen.

Svårt att uttala sig om nedervåningen utan en ritning men försök dra ner ventilationsrör i garderoben så döljs de. Kan du ha 160 är det bra men i vanliga fall är bara stammarna 160 och utsticken till donen 125.
 
  • Gilla
fimpan
  • Laddar…
J Josth skrev:
Gärna en liten frånluft i garderoben så blir det fräschare där. Minst en tilluft till i vardagsrummet, annars är det nog svårt att få tillräckligt ventilationsflöde på den stora ytan.
Jag håller med. Försök sätt andra tilluften i vardagsrummet så långt ifrån den andra som möjligt.
 
  • Gilla
fimpan
  • Laddar…
Om du ändå gör jobbet, se till att göra det ordentligt, det blir inte mycket svårare och dyrare.
Risken är annars att du inte kan balansera flödena och plötsligt står med övertryck i huset och pressar ut fuktig luft på fel ställen. Då får du problem senare.
Planera för system i hela huset med tilluft via ftx.
 
  • Gilla
petererlandsson1194
  • Laddar…
Garderoben ryker ev vid en renovering av badrummet :)
Men jag tänkte såhär gällande stora rummet, en till i hörnet som sprider sig mot kök etc
Och flyttar den andra till andra sidan av kamin.

Ska man sätta denna vid kaminen nära, så den "spär" varmluften?
Planritning av en våning med markerade positioner för ventilation i vardagsrum, kök och potentiell placering vid kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
T TMatt skrev:
Du behöver inte två frånluft i köket. Den vid trappan kan du ta bort. Ha tilluften nära kaminen är inte så dumt då den kommer hjälpa till att sprida Lite värme från kaminen.

Svårt att uttala sig om nedervåningen utan en ritning men försök dra ner ventilationsrör i garderoben så döljs de. Kan du ha 160 är det bra men i vanliga fall är bara stammarna 160 och utsticken till donen 125.
Blir det inte lite lite frånluft med bara 1 ventil för hela den öppna planlösningen?
Tänkte den skulle "hjälpa till" lite för att få fart på cirkulationen.
Men det är kanske överkurs & det räcker med kök & badrum uppe för hela planet?
Det är väldigt öppen planlösning & inga dörrar förutom till WC & sovrummen.
 
F fimpan skrev:
Hej & tack för input!
Då är jag inte helt ute & driver när jag satt ihop till/frånluft.

Nej, inte räknat på några flöden.
Är egentligen inte så noga med själva återvinningen, bara jag får bättre luft!
Därför tänkte jag använda grova "stammar" 160 då jag har gått om plats för det & sedan stega ner till 125.

Hur tänker man på nedre plan ang tilluft?
Är som vanligt komplicerat att få ner tilluft efteråt.
Om jag har frånluft i nedreplan, & luft/luft pump, finns det risk att FTX "snor" värmen från pumpen?
Hur tänker man med tilluft, ska jag ha utifrån istället?
Tacksam för alla inputs!
"Stammarna" drar du i samma storlek som utloppen på aggregatet är så blir det bra.
På mitt från Systemair är det 200-kanaler ut ur aggregatet men det är deras större villaagregat jag har (tror det heter VSR 500)
Sätt ljuddämpare intill alla don framförallt på tilluften men inte fel att ha på frånluften heller. Jag har inte på frånluften och det är ett irreterande susande ljud i alla frånluftsdon så jag ska göra om det nu i vinter.
Försäk att få ner en 160-kanal till undervåningen med tilluft, annars kommer det att suga in luft genom otätheter för att trappan ner kommer inte räcka för att dra ner luft i rätt mängd från övervåningen.
 
Våningen är 100 kvm. Normenligt frånluftsflöde är minst 35 lit/sek. Badrummet bör ha minst 15 l/s, köket 15 l/s och garderoben kanske 6 l/s. Om man vill går det att växla ner kanaldimension när man t.ex. kommer ut mot donet längst ut i vardagsrummet eller det vid trappan.
 
  • Gilla
fimpan
  • Laddar…
Hej,

Hur stort är huset? I och med att du planerar 160 ända ut till donen i köket hade jag nöjt mig med ett don där. Pannrummet, finns på nederplan? Kanske hängs tvätt där? Planera in ett frånluftsdon även där, sedan skulle jag satt tilluft i varje vistelserum som inte är "smutsigt" även på nedanvåningen.
 
King Average King Average skrev:
Hej,

Hur stort är huset? I och med att du planerar 160 ända ut till donen i köket hade jag nöjt mig med ett don där. Pannrummet, finns på nederplan? Kanske hängs tvätt där? Planera in ett frånluftsdon även där, sedan skulle jag satt tilluft i varje vistelserum som inte är "smutsigt" även på nedanvåningen.
Total area är c:a 200 kvm
160 fram till don, ner till 125 med flexdämp vid varje don.
Tänkte sätta runda dämpare direkt på FTX för in/ut med.

Varför jag endast just nu planerar ta frånluft på 1 ställe i bottenplan, är för att det redan går upp spiro på vind (160) så det är enkelt att bara kapa & koppla på.
Samma med badrum uppe, sitter ett 100 rör på vind, som jag kopplar på mig med.
Plan är att renovera badrumet uppe, så då kopplar jag nytt 125 där istället för nuvarande.
Då tänkte jag även dra ner tilluft ner (160)

Då ser vers 3 ut såhär då efter era inputs. :)

Ventilationsschema med FTX-system och luftflöden i ett bostadshus, markerade rörstorlekar och placeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fimpan skrev:
Total area är c:a 200 kvm
160 fram till don, ner till 125 med flexdämp vid varje don.
Tänkte sätta runda dämpare direkt på FTX för in/ut med.

Varför jag endast just nu planerar ta frånluft på 1 ställe i bottenplan, är för att det redan går upp spiro på vind (160) så det är enkelt att bara kapa & koppla på.
Samma med badrum uppe, sitter ett 100 rör på vind, som jag kopplar på mig med.
Plan är att renovera badrumet uppe, så då kopplar jag nytt 125 där istället för nuvarande.
Då tänkte jag även dra ner tilluft ner (160)

Då ser vers 3 ut såhär då efter era inputs. :)

[bild]
Grymt! Då säger min amatörmässiga kunskap att fördela 20l/s på respektive toa, 15 l/s i kök, 15l/s från spiroröret du kopplar på från källaren så har du dina 70 l/s ut förutsatt att du har 2,40 takhöjd.

Sovrum/kontor/lekrum minimum 4l/s tilluft per person och minimum 0,35xkvm i vardagsrum/allrum, sedan fylla på upp till 63-65l/s total tilluft efter hur rummen används.

Kanske att 20l/s per toa skapar onödigt högt oväsen, det kan jag inte uttala mig om. Jag har ett extra frånluftsdon i förrådet, så jag har kunnat utjämna och få ner toaletterna till 15 l/s och ändå möta boverkets rekommendationer. Inget störande oljud utöver det normala vid det flödet iallafall, kör också på 160 stomme och 125 ut till donen.
 
King Average King Average skrev:
Grymt! Då säger min amatörmässiga kunskap att fördela 20l/s på respektive toa, 15 l/s i kök, 15l/s från spiroröret du kopplar på från källaren så har du dina 70 l/s ut förutsatt att du har 2,40 takhöjd.

Sovrum/kontor/lekrum minimum 4l/s tilluft per person och minimum 0,35xkvm i vardagsrum/allrum, sedan fylla på upp till 63-65l/s total tilluft efter hur rummen används.

Kanske att 20l/s per toa skapar onödigt högt oväsen, det kan jag inte uttala mig om. Jag har ett extra frånluftsdon i förrådet, så jag har kunnat utjämna och få ner toaletterna till 15 l/s och ändå möta boverkets rekommendationer. Inget störande oljud utöver det normala vid det flödet iallafall, kör också på 160 stomme och 125 ut till donen.
Tack för det!
När du säger fördela, menar du öppna alt stänga ventilerna för korrekt flöde?
Detta antar jag att nån expert med flödesmätare måste göra?
Så att jag som du säger inte får övertryck i kåken, utan ligger strax under 65 tilluft.

Tack för alla tips! Ni grymma! :D(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.