H Håbbe01 skrev:
Dimensionering görs för alla rum som är aktuella för tilluft eller frånluft. 0.35 gäller för tilluftsrum då för att uppfylla bbr. Sen tillkommer praxis att lägga till person antalet med 4 l/s eller mer. Sen Måste det balanseras upp med frånluft med motsvarande. Om man nu fattar grejen så ser man att alla ytor inte tas med exempelvis hall, trapp osv där vare sig från eller tilluft beräknas. Så den ytan ingår inte i totalen. Så skall det tolkas allt annat är byggahus standard och inte svensk ventilation bransch standard
Om du tittar på bilden i inlägget https://www.byggahus.se/forum/threads/ftx-installation-1-plans-aelvsbyhus-74.252729/post-2200421 så är det ett Älvsbyhus med ca 140 kvm total bostadsyta (garage ej medräknat). Om man räknar på 0.35 x 140 får man 49 l/s, vilket är exakt den tilluft som ventilationsföretaget har designat det för. Dvs tilluften är räknad på hela ytan, men sen fördelad till enbart vissa rum. Bifogar även bilden här (tilluften är röd):

Ritning av ett hus med elinstallationer markerade i olika färger för olika system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vilken källa har du för dina påståenden?
Jag kan inte tolka Boverket eller Folkhälsomyndighetens föreskrifter (eller vad det nu är) på det sättet.
Där kom den som ett brev på posten. Eftersom Boverket undviker att i detalj beskriva dimensioneringstegen så överlåter dom det på branschorganisationen som tur är.
 
E eplgh skrev:
Om du tittar på bilden i inlägget [länk] så är det ett Älvsbyhus med ca 140 kvm total bostadsyta (garage ej medräknat). Om man räknar på 0.35 x 140 får man 49 l/s, vilket är exakt den tilluft som ventilationsföretaget har designat det för. Dvs tilluften är räknad på hela ytan, men sen fördelad till enbart vissa rum. Bifogar även bilden här (tilluften är röd):

[bild]
[/QUOTEprecis
E eplgh skrev:
Om du tittar på bilden i inlägget [länk] så är det ett Älvsbyhus med ca 140 kvm total bostadsyta (garage ej medräknat). Om man räknar på 0.35 x 140 får man 49 l/s, vilket är exakt den tilluft som ventilationsföretaget har designat det för. Dvs tilluften är räknad på hela ytan, men sen fördelad till enbart vissa rum. Bifogar även bilden här (tilluften är röd):

[bild]
Jo men för att komma rätt med fördelningen av flödet så måste an ju räkna på det för varje t/f rum eller? Sen justeras det hela. Inget som hindrar att till sist uppnå även boa totalt.
 
BirgitS
H Håbbe01 skrev:
Där kom den som ett brev på posten. Eftersom Boverket undviker att i detalj beskriva dimensioneringstegen så överlåter dom det på branschorganisationen som tur är.
Ska den totala till- eller frånluften vara 0,35 l/s och kvm där kvm står för hela bostadsytan eller ska kvm stå för summan av de rum som har tillluft eller något annat?
Jag tolkar Boverket etc. som att de menar hela bostadsytan men att du menar något annat. Därav min (och som jag uppfattar det även TS) oförståelse för vad du skriver.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ska den totala till- eller frånluften vara 0,35 l/s och kvm där kvm står för hela bostadsytan eller ska kvm stå för summan av de rum som har tillluft eller något annat?
Jag tolkar Boverket etc. som att de menar hela bostadsytan men att du menar något annat. Därav min (och som jag uppfattar det även TS) oförståelse för vad du skriver.

Min uppfattning är att 0,35 l/s avser hela boytan. Det flödet fördelas på donen för till-och frånluft. Dock gäller minsta flöde för vissa rum som tillgodoses av andel av hela husets sammanlagda flöde.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ska den totala till- eller frånluften vara 0,35 l/s och kvm där kvm står för hela bostadsytan eller ska kvm stå för summan av de rum som har tillluft eller något annat?
Jag tolkar Boverket etc. som att de menar hela bostadsytan men att du menar något annat. Därav min (och som jag uppfattar det även TS) oförståelse för vad du skriver.
Jag tänker att rent logiskt borde både kraven per rum och kraven totalt gälla. Dvs man börjar lämpligen (som Håbbe01 säger) med att räkna på tilluften för enskilda rum. Och då använder man MAX(0.35 x A, 4 x N), där A= arean, och N = antalet personer).
  • Så ett sovrum på 6 kvm för en person blir MAX(0.35 x 8, 4 x 1) = MAX(2.8, 4) = 4 l/s.
  • Ett sovrum på 20 kvm för en person blir MAX(0.35 x 20, 4 x 1) = MAX(7, 4) = 7 l/s.
  • Ett vardagsrum på 25 kvm i ett hus för fem personer blir MAX(0.35 x 25, 4 x 5) = MAX(8.75, 20) = 20 l/s.
  • Osv...
När man har fått fram alla tilluftsflöden per rum, kollar man om man uppfyller totalkravet på husnivå, dvs 0.35 x A. För ett hus på 220 kvm (som vårt) är totalkravet 0.35 x 220 = 77 l/s. Om summan av tilluft är tillräcklig behövs ingen ändring, men om det är för lite måste man antingen lägga till fler tilluftsdon, eller öka flödet i de befintliga tills det totala huskravet uppfylls.

Frånluften tänker jag att man gör på liknande sätt, dvs i grunden samma formel MAX(0.35 x A, 4 x N) för t.ex. kök och förråd, men för våtutrymmen har man även ett högre minvärde på t.ex. 15 l/s. Sen får man vid behov lägga till frånluftsdon eller öka flödet så att det överstiger den totala tilluften något.

Verkar det vara en rimlig tolkning?
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Jo Boverket skriver golvyta och tilluft i samma stycke så de avser inte boarea som ligger till grund för fastighetsskatt och annat. Isåfall skulle man avse hela bostaden för tilluft. I de flesta fall så funkar det ändå. Men 0.35 är ju enbart för material emissioner och har inget med hushållets storlek att göra i antal personer räknat som då tillför CO2 till rummet. Därför så är praxis 0.35/m2 för tilluft plus 4l/s per person eller mer. Men Boverket vet ju av naturliga skäl inte personantalet i aktuell bostad därför har de uteslutit detta. Och har man många våtrum kan detta istället bli större flöde än tilluften då får detta styra. Har man fått ritningar där 0.35 x boa ger tilluft så är det förmodligen under eller överdimensionerade. Webbutiker brukar sälja in 0.35 x boa för det ger större aggregat i många fall men även motsatsen ibland.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
BirgitS
E eplgh skrev:
Jag tänker att rent logiskt borde både kraven per rum och kraven totalt gälla. Dvs man börjar lämpligen (som Håbbe01 säger) med att räkna på tilluften för enskilda rum. Och då använder man MAX(0.35 x A, 4 x N), där A= arean, och N = antalet personer).
  • Så ett sovrum på 6 kvm för en person blir MAX(0.35 x 8, 4 x 1) = MAX(2.8, 4) = 4 l/s.
  • Ett sovrum på 20 kvm för en person blir MAX(0.35 x 20, 4 x 1) = MAX(7, 4) = 7 l/s.
  • Ett vardagsrum på 25 kvm i ett hus för fem personer blir MAX(0.35 x 25, 4 x 5) = MAX(8.75, 20) = 20 l/s.
  • Osv...
När man har fått fram alla tilluftsflöden per rum, kollar man om man uppfyller totalkravet på husnivå, dvs 0.35 x A. För ett hus på 220 kvm (som vårt) är totalkravet 0.35 x 220 = 77 l/s. Om summan av tilluft är tillräcklig behövs ingen ändring, men om det är för lite måste man antingen lägga till fler tilluftsdon, eller öka flödet i de befintliga tills det totala huskravet uppfylls.

Frånluften tänker jag att man gör på liknande sätt, dvs i grunden samma formel MAX(0.35 x A, 4 x N) för t.ex. kök och förråd, men för våtutrymmen har man även ett högre minvärde på t.ex. 15 l/s. Sen får man vid behov lägga till frånluftsdon eller öka flödet så att det överstiger den totala tilluften något.

Verkar det vara en rimlig tolkning?
Ungefär så tänker jag också när det gäller tilluft men jag tolkade Håbbe01 på något annat sätt.

När det gäller frånluften tänker jag mer som att utgå från normvärdena och sen hellre lägga till frånluft i något annat rum än att öka på i de obligatoriska rummen. Det stämmer mer med hur ventilationsexperten förklarade det hela efter ett byte av frånluftsvärmepumpen där vi bodde förut. Han räknade ut det totala flödet för huset, utgående från 0,35, och summan av obligatorisk frånluft. Skillnaden mellan de två värdena fördelades på frånluften i en klädkammare och ett förråd. Nu var det ett F-system utan reglerad tilluft så det är ju inte riktigt samma sak som med ditt FTX-system.
 
  • Gilla
eplgh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.