45 247 läst · 146 svar
45k läst
146 svar
Installera automatisk bevattning av gräsmattan - steg för steg
Vet inte varför de inte har sådana. Men jag tror att skulle Hunter eller Rainbird se någon fördel med rektangulära spridare så skulle de ha sådana i sitt sortiment.Stefflo skrev:
Frågan är varför det inte finns rektangulära spridare hos märken som Hunter eller Rainbird också då det skulle spara enormt på antalet.
Jag har en gräsmatta som går runt hela huset så inga stora plättar men ska ändå ha bevattning. Kanske tog i med 40-60 men tror säkert det är 30-40 iallafall.
Ska räkna mer exakt.
Du gör ju så klart som du vill. Men om man ska ändå göra jobbet så tycker jag det smartaste sättet är att göra det enligt proffsens praxis.
Ang många sprinklers och zoner. Se det som en fördel att ha många zoner och sprinklers. Det är en engångskostnad men sparar dig vatten löpande. Olika väderstreck behöver olika frekvenser vatten. Då kan du verkligen anpassa behovet.
Man kan så klart göra det olika svårt för sig. Och jag hjälper gärna till om jag kan. Jag brukar tex hjälpa kompisar att sy ihop enkla drobbevattningssysten via rinkaby, där man kopplar på trädgårdsslang till vanlig utkastare. Extremt mycket bevattning för pengarna.C crazytok skrev:Det är väl klart att du kan köra gardenas rektangulära popup spridare! Dom kastar vatten dom med.....
Allt beror på hur seriöst du vill göra det och hur mycket du vill/orkar nörda ner dig. Head to Head är väl så en professionell installation skulle gjorts, men mycket mer komplicerad och mer material plus arbete. Kanske inte nödvändigtvis dyrare beroende på vad man väljer dock.
Gardenas rektangulära är ju lättare att installera och fyller sin funktion, omän inte lika bra kanske.
Men räkna inte med att du kan köra en eller max två gardena spridare åt gången. Så du behöver dra mer slang än du tror. Det drar även en hel del vatten så du är medveten om det....
Elpaco är lite av ett proffs på detta så för honom är allt med bevattning enkelt!![]()
Du har absolut rätt då vissa delar av gräsmattan kräver mer.TotalControl skrev:
Vet inte varför de inte har sådana. Men jag tror att skulle Hunter eller Rainbird se någon fördel med rektangulära spridare så skulle de ha sådana i sitt sortiment.
Du gör ju så klart som du vill. Men om man ska ändå göra jobbet så tycker jag det smartaste sättet är att göra det enligt proffsens praxis.
Ang många sprinklers och zoner. Se det som en fördel att ha många zoner och sprinklers. Det är en engångskostnad men sparar dig vatten löpande. Olika väderstreck behöver olika frekvenser vatten. Då kan du verkligen anpassa behovet.
Ska ta en sväng till KSAB här i stan med en enkel ritning så kanske de kan hjälpa mig. Då jag ändå ska lägga om hela gräsmattan så kanske inte kostnaden blir så faslig om man tar hit dem en dag i samma veva, då har jag ändå grävmaskiner och allt på plats. Kan jag då få gräsläggarna och KSAB folket att samarbeta så borde de gå rätt fort och inte kosta så fasligt.
Ska ut och mäta lite nu så jag har en ordentlig ritning till KSAB så de kan räkna på det.
Gör det själv annars. Inte alls svårt. Gör bara en bra projektering. Finns nog härliga slantar att spara till vattenförbrukningen 
Om du mäter upp mattan kan jag rita ut en grunddesign om du vill. Kan inte förräns nästa vecka dock.Stefflo skrev:
Du har absolut rätt då vissa delar av gräsmattan kräver mer.
Ska ta en sväng till KSAB här i stan med en enkel ritning så kanske de kan hjälpa mig. Då jag ändå ska lägga om hela gräsmattan så kanske inte kostnaden blir så faslig om man tar hit dem en dag i samma veva, då har jag ändå grävmaskiner och allt på plats. Kan jag då få gräsläggarna och KSAB folket att samarbeta så borde de gå rätt fort och inte kosta så fasligt.
Ska ut och mäta lite nu så jag har en ordentlig ritning till KSAB så de kan räkna på det.
Administrator
· Skåne
· 7 992 inlägg
Har flyttat en OT diskussion om att vattna gräsmattan ur ett miljö/klimatperspektiv till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/vattna-graesmattan-ok-ur-ett-miljoe-klimatperspektiv.344773/
/Moderator
/Moderator
Tackar för erbjudandet.elpaco skrev:
Ska prata med KSAB först och se om de kan ge ett ok pris på hela kitet och se vad det kommer kosta. Blir det inte för maffigt så kör jag nog på det och blir det för högt får jag ta deras offert och plocka ihop eget. Kan säkert bli att jag återkommer till dig då.
Skulle kännas skönt att ha montaget gjort av kunnig personal i stan.
Det är aldrig fel att leja ut det man inte kan. Men att koppla ihop pem är faktiskt lätt. Du kan ju iaf posta upp deras förslag på sprinklerplacering så kan vi kommentera det.Stefflo skrev:
Tackar för erbjudandet.
Ska prata med KSAB först och se om de kan ge ett ok pris på hela kitet och se vad det kommer kosta. Blir det inte för maffigt så kör jag nog på det och blir det för högt får jag ta deras offert och plocka ihop eget. Kan säkert bli att jag återkommer till dig då.
Skulle kännas skönt att ha montaget gjort av kunnig personal i stan.
Absolut, jag återkommer när jag får förslaget i min hand. Ska ta en sväng dit imorgon och hoppas någon expert jobbar då.Tar gärna kommentarer från dig inom detta område.elpaco skrev:
Då det var klämdag så var givetvis ingen som kunde titta på detta på plats. Lämnade över min hemmaritade ritning till någon receptionist så får jag ringa dem på måndag och förklara.
Lät samtidigt som de hade massor att göra just nu men jag vill göra mitt i september så ligger bra till än så länge. Men om man nu ska göra allt själv och behöver beställa prylar från USA så kan det ta lite tid.
Lät samtidigt som de hade massor att göra just nu men jag vill göra mitt i september så ligger bra till än så länge. Men om man nu ska göra allt själv och behöver beställa prylar från USA så kan det ta lite tid.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden är inte bra men alla mått finns med på tomten. Att tillägga så ska det finnas spridare som täcker planteringen uppe till vänster. Det är pallkragar som är utritade på stenplätten där.
Sen den stenläggningen längst söderut utanför uterummet är också en plantering på ca 2x4m men problemet här är att den är upphöjd ca 30-40 cm från gräsmattenivå. Denna finns inte alls utritad på ritningen så hoppas ni förstår vart den är. Räkna från det sydvästra hörnet på plattläggningen.
Ingen av planteringarna funkar med droppslang utan ska vara spridare de också.
Det finns heller ingen vinkel vid pallkragsplattorna och vidare söderut som man kan tro när man ser ritningen. Den går snett hela vägen.
Jag har tyvärr heller ingen koll på vattenmängden som jag har att leka med men kan dra ut en koppling direkt efter vattenmätaren och där är röret ca 7,2cm i omkrets. Utkastet blir i så fall vid krysset. Borde kunna få några liter per minut iallafall. Är grövre innan mätaren men kommunen kanske inte gillar att man tar vatten där
Kan tillägga att lantmäteriet har varit på mig om de kan få anställa mig som tomtritare
Fråga om du behöver någon mer förtydling av ritning.
elpaco skrev:
Stefflo skrev:
Har mätt gräsmattan och lagt ut en otroligt fin ritning. Väntar fortfarande svar från KSAB och har inte fått tag på rätt person där än. Hoppas på tur imorgon.elpaco skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 87 inlägg
jag sitter hemma och filosoferar om man skulle gräva ner bevattning i min trädgård. jag har dock ett litet huvudbry. en stor del (2/3) av min trädgård är en ganska kraftig slänt, jag har verkligen svårt att se att jag skall kunna placera 'rotationsspridare' i slänten som faktiskt når någonstans. min tanke är att placera ut gardenas rektangulära spridare ca, 2/3 upp i slänten. är detta en helt värdelös plan?
Hur mycket lutar det?J Joakim Alpsten skrev:jag sitter hemma och filosoferar om man skulle gräva ner bevattning i min trädgård. jag har dock ett litet huvudbry. en stor del (2/3) av min trädgård är en ganska kraftig slänt, jag har verkligen svårt att se att jag skall kunna placera 'rotationsspridare' i slänten som faktiskt når någonstans. min tanke är att placera ut gardenas rektangulära spridare ca, 2/3 upp i slänten. är detta en helt värdelös plan?
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
60-åring nekades bolån på grund av åldern
Artikelkommentarer -
Husets livslängd - när är det dags att byta ut olika delar?
Artikelkommentarer -
Sara och Mark renoverar stationshuset i Västra Klagstorp - Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Husdröm med avancerad takkonstruktion på Österlen
Artikelkommentarer -
Husägare bytte färgsort och fick sanktionsavgift
Artikelkommentarer