Vi gjorde en variant på krysstaket (se bild) som gjorde att vi kunde serietillverka fyllningarna mellan stolparna och sedan passa in dem (eftersom stolpavståndet inte är på centimetern likadant överallt).

Gjorde det lite enklare dessutom att passa ihop kryssen plus att vi kunde tillverka en jigg så att det gick raskt.
 
  • DSCF0782.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har äntligen satt upp ett nytt balkongräcke här efter att ha varit utan i ett år pga att jag inte orkade måla om det gamla. Dessutom passade det inte stilen på huset efter att vi målat om det.
Jag har använt 45*45, stolparna var befintliga från det gamla räcket. Det är 95 mm mellan ribborna.
Kvarstår att få dit nya markiser.. :)
 
  • normal_IMGP2355.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • normal_IMGP2345.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • normal_IMGP0667.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har för avsikt att låta tillverka galvade plattjärn med en överliggare i ek. Mellan plattjärnen skulle jag i så fall dra 6 mm wire, 3-5 gånger fram och tillbaka. Priserna varierar från rostfritt för ca 32 kr/m till galvat för ca 10 kr/m. Plattjärnen med en fästplatta gör en kompis till mig men överliggare har jag inget pris för ännu.
 
Jag monterade in dessa räcken (rostfritt+glas) till utomhusterrass + loft inomhus i vintras:

DSC03433.jpg
 
Här är tips på räcken!

Lycka till
 
Krillle skrev:
Här är tips på räcken!

Lycka till
Funkade inte. :(
 
Hmmm
Timil.se var det iaf ^^

Det verkar ju aldrig fungera med att kvotera någon, länka har jag problem med det också =P
 
Jocke Aero: Vad fint det blev!
 
Vi hade vanliga räcken i trä, dvs stående bräder på vår altan. Ett jättejobb varje gång det skulle målas om och eftersom det ska målas på alla sidor så.....
Höll koll på Blocket ca ett halvår efter järnräcken och hittade till slut ett begagnat räcke som räckte(!) precis, dessutom billigt billigt. Efter lite svetsjobb för anpassning, blästring och målning så har vi ett jättesnyggt staket runt vår altan. Tänk om vi lejt bort jobbet till en smed som tillverkat ett nytt, då hade nog inte 15 000 varit nog för 13 m längd. Så mitt tips är: kolla efter beg järnräcken/staket på Blocket!
 
Så här ser mitt wireräcke ut, inplastad stålwire från Biltema. Nätet är ett mantågsnät från segelbåten, handledare i kirai-trä.
 
  • minaltan1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • minaltan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Laserat räcke
 
  • Rådjur juni -08 011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mkarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.