F
M mojjen skrev:
Punkt 2, täta glipor är ju dock enkelt. Gör otroligt stor skillnad. Nu är det ju med största säkerhet lättviktsdörrar också. men om man vill kosta på så byt till en compact dörr eller en massiv dörr. Kostar 2-3000:- lätt att byta och dämpar också avsevärt mer.
Man vill väl inte ha för täta dörrar heller? Beror lite på ventilationen kanske.

H hapazard skrev:
Har också tänkt denna tanke men ska nog vara tyngre isolering än lösull för att det ska bli någon större skillnad.
Lösull borde nog funkar: Det man vill undvika är väl att väggen fungerar som en resonanslåda...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
I min erfarenhet (som arkitekt) är BRF ofta enkelgips utan isolering. Hyresrätt ofta dubbelgips eller isolering. Har ritat hyres med isolering/osb/gips som enklaste vägg. Men detta är upp till byggherren och varierar mellan hyresvärdar och ibland byggnad. Hyresvärdar väger ofta in verkligheten mer än BRF:er eftersom de får stå för underhåll. Enkelgips blir rätt jobbigt för hyresvärden eftersom det lätt går sönder.

Det finns inga ljudkrav på tex sovrumsväggar i en lägenhet.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
I projekteringar av flerbostadshus är jag som arkitekt alltid instruerad av uppdragsgivaren (entreprenören) att bara rita in isolering i väggar där det är absolut nödvändigt - för att de ska undvika onödiga kostnader. I praktiken betyder det att framförallt projektets akustiker talar om för mig vilka innerväggar som ska ha isolering för att uppfylla särskilda ljudkrav. Resultatet är att majoriteten av alla innerväggar saknar isolering.

• Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A
M mats_lindqvist skrev:
förställer
M mats_lindqvist skrev:
Jag håller precis på att flytta in i en hyreslägehet i ett helt nybyggt hus. När jag knackar försiktigt på de inner-väggar som är reglade/gipsade så ekar det tomt. Jag testar att spela upp något med mobilen, lägger ifrån mig den, går ut ur rummet, stänger dörren och konstaterar att ljudisoleringen är obefintlig.

Jag mailar en representatn för hyresvärden (som jag förställer mig är beställare av den helt nya byggnaden) och påpekar detta och personen svarar att "innerväggar isoleras inte när man bygger nytt idag".

Stämmer detta?

Mvh
Det är snabb vinst och avkastning som gäller vid nybyggen nu. Det är tyvärr sanningen!
Stål reglar och gips, går så otroligt snabbt att bygga. Gå runt och titta all fogning också där lister inte riktigt passar p.g.a. "mass-kapningen" enligt mått dom gör före :)

• Gilla
JonEkstra
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Man vill väl inte ha för täta dörrar heller? Beror lite på ventilationen kanske.
Beror på hur ventilationen är gjord. Jag har tilluft i rummets bakre del, och frånluft vid dörren. Då kan man ha tätt. Men annars mindre lyckat. Då behövs ett ljuddämpat överluftsdon. Finns massa varianter.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Däremot tycker alla hyresgäster att elektriska handdukstorkar är kattens potatis, så en sån har du säkert fått.
Japp, helt korrekt.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem mäter och följer upp detta vid en nyproduktion?
Ingen, är min gissning.

S SueCia skrev:
Otroligt att det byggs utan isolering i innerväggar, men det verkar vara vanligare än att faktiskt ha det... :(
Ja, det är otroligt. SÅ mycket kan det inte kosta, tänker jag.

S SueCia skrev:
Vad är egentligen merkostnaden i att slänga i 70mm stenull i sovrummens innerväggar? Det bör inte handla om mer än 3 inneväggar om inte planlösningen är udda.

Kan det ens röra sig om över 15 000kr?
Exakt min tanke, det kan/bör inte vara så märkvärdigt dyrt. Man kanske inte behöver isolera överallt heller, i mitt fall är det egentligen bara en vägg som är kritisk, mellan ett av sovrummen och vardagsrummet. Övriga innerväggar gränsar mot badrum, klädkammare, eller en vägg nästan helt täckt av garderober.

FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Det du kan göra är att kontrollera via BBR vilka ljudkrav som gäller mellan olika rum, man måste uppfylla BBRs minimikrav för akustik.
Ska kolla detta, tack för tips.

M mats_lindqvist skrev:
Ja, det är otroligt. SÅ mycket kan det inte kosta, tänker jag.
Det är inte sällan någon som har som jobb att spara pengar. Jag misstänker att den personen sällan har incitament att göra avvägningar utan tvärtom belönas för att spara punkt. I många beställarorganisationer saknas också någon med riktig kompetens och överblick på både praktiska och ekonomiska saker. Så då sitter massa folk med jobbeskrivningar och gör sina jobb. Konsevensen av detta är enorm och enkelgips kan nog sägas vara en småsak. För beställarna är ju detta helt i sin ordning eftersom det ger mer pengar. Det byggda resultatet är på den marknad som funnits en högst sekundär fråga. Familjeföretag kan vara lite bättre då det finns en någorlunda närvarande person som bestämmer över helheten.

Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Standar stålregel 70 mm och enkelgips ger en ljudreducering på ca 30dB. Dubbelgips eller 45 mm mineralull ger ca 5dB till I reducering. Mineralull är nog väldigt sällsynt att man stoppar in i en vanlig sovrumsvägg. Så du kan mäta tjockleken på väggen. Är den 95 mm är det troligen endast enkelgips och är den 120 mm är det dubbel. Lite risigt att bygga med endast enkelgips i min mening.

Reglarna sitter normalt med cc 600 så att fylla efteråt med någonting skulle ge en jävla massa hål och är nog inget rimligt alternativ (enklare och billigare att sätta på ett lager gips till).

Här finns exempel på många olika väggar som normalt används vid diverse projekt https://www.europrofil.se/sv/system/innervagg/vaggtabeller/vaggvaljare

Samt för de olika ljudklasserna (ingen inom bostaden som sagt) https://www.europrofil.se/sv/system/innervagg/vaggnycklar

• Gilla
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Orkar inte läsa alla inlägg, men skumisolera väggen. Lej ett företag som fixar detta på timme.

• Gilla
mats_lindqvist och 1 till
  • Laddar…
S
S SueCia skrev:
Sant, det blir ju pengar då helt klart. Hur som, extremt dum grej att spara pengar på. Hellre plastmatta i badrummet och isolerade innerväggar, än kaklat badrum med oisolerade innerväggar.

För jag tycker mig se att det är kakel hela tiden i badrum på nyproduktion.
Blev tvungen att kolla vad det kostar att isolera en sovrumsvägg. Räknar på en 6 meter lång vägg och 2,4 i takhöjd. Hittade en 70mm mineralull på byggmax för 45kr/m2

Materialkostnad: 648kr
Arbetskostnaden är svår att sia om, det medför ju mer logistik och hantering. Men i ren installationskostnad räknar vi på max 2 timmar då. Jag hade isolerat meter vägg med god marginal på två timmar. Säg att snickaren kostar 750kr timmen vilket också är högt.

2148kr mer kostar det då alltså. Det är givetvis pengar, men med tanke på nyttan det medför så är det helt otroligt att det inte sker per automatik egentligen :O

Nånstans i bakhuvudet har jag för mig att man gärna ska gå ner i tjocklek på isolerskivan för. Bästa ljudisolering. Dvs i en 70vägg kan 45mm isolering vara bättre, om det stämmer är det ju ännu billigare.

• Gilla
mats_lindqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.