300 kr metern fick jag betala för isolering i nybyggd brf lägenhet för ca 5 år sedan.
 
Att bara isolera en innervägg gör marginell skillnad. För att få bra ljudisolering är det flera lager gips, ljudtätning och ljudklassad dörr som gäller.

Har byggt lägenheter och villor sedan 2003.
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
M mats_lindqvist skrev:
Jag håller precis på att flytta in i en hyreslägehet i ett helt nybyggt hus. När jag knackar försiktigt på de inner-väggar som är reglade/gipsade så ekar det tomt. Jag testar att spela upp något med mobilen, lägger ifrån mig den, går ut ur rummet, stänger dörren och konstaterar att ljudisoleringen är obefintlig.

Jag mailar en representatn för hyresvärden (som jag förställer mig är beställare av den helt nya byggnaden) och påpekar detta och personen svarar att "innerväggar isoleras inte när man bygger nytt idag".

Stämmer detta?

Mvh
Det är trist att snålheten slår till även att det inte är så mycket extra i sammanhanget.

Reglar-isolering-osb-gips
Lägg gärna en gummilist mellan golv och osb o gips, så minskar man att ljudet sprider sig mellan golv o vägg, lite överkurs men bygger man till sig själv funkar det
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Ingen isolering i våra väggar heller 60 tals hus.
Har hus från 1965, med halm som väggisolering.
 
M mats_lindqvist skrev:
Jag håller precis på att flytta in i en hyreslägehet i ett helt nybyggt hus. När jag knackar försiktigt på de inner-väggar som är reglade/gipsade så ekar det tomt. Jag testar att spela upp något med mobilen, lägger ifrån mig den, går ut ur rummet, stänger dörren och konstaterar att ljudisoleringen är obefintlig.

Jag mailar en representatn för hyresvärden (som jag förställer mig är beställare av den helt nya byggnaden) och påpekar detta och personen svarar att "innerväggar isoleras inte när man bygger nytt idag".

Stämmer detta?

Mvh
Det är nästan omöjligt att få väl ljudisolerat. Byggde ut huset. Gjorde innevägg mellan vårat sovrum och dotterns. 70mm "pianoisolering". Delar bottenplatta. En vägg garderober emellan också. "Delat" tak. Det hörs ändå...
 
Fairlane
S skagget skrev:
Orkar inte läsa alla inlägg, men skumisolera väggen. Lej ett företag som fixar detta på timme.
Är det verkligen lämpligt att som hyresgäst göra detta?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det verkligen lämpligt att som hyresgäst göra detta?
Jag tror att om jag som hyresgäst pratar med hyresvärden innan och får deras godkännande om att göra detta, så bör det gå bra. Man bekostar trots allt en förbättring av deras egendom.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag måste säga att jag är imponerad över mängden svar, verkligen ett levande forum detta.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Renoverar nu ett radhus från -68. Svär över all isolering i väggarna. 😡 Fast jag återanvänder en del i de nya väggar jag sätter upp. 😀 Tråkigt bara att det dammar rätt bra om den. 😷
 
Jag lät bygga ett hus på totalentreprenad med en av landets stora husleverantörer 2015.

Huset vi valt var ur deras "budgetserie" och saknade som standard isolerade innerväggar.

Den lokala säljaren kryssade dock i det som tillval utan att fråga oss innan, när vi gick igenom detta senare så förklarade han att han ansåg det vansinne och förödande för varumärket att sälja hus utan. Kostnaden på några tusenlappar kvittade han genom att bjuda på något annat, jag kommer inte riktigt ihåg detaljerna, men vi var iaf mycket nöjda med uppgörelsen.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
M mats_lindqvist skrev:
Jag håller precis på att flytta in i en hyreslägehet i ett helt nybyggt hus. När jag knackar försiktigt på de inner-väggar som är reglade/gipsade så ekar det tomt. Jag testar att spela upp något med mobilen, lägger ifrån mig den, går ut ur rummet, stänger dörren och konstaterar att ljudisoleringen är obefintlig.

Jag mailar en representatn för hyresvärden (som jag förställer mig är beställare av den helt nya byggnaden) och påpekar detta och personen svarar att "innerväggar isoleras inte när man bygger nytt idag".

Stämmer detta?

Mvh
Man ser till att uppfylla minimumkraven. Har för mig det skiljer en aning mellan ljudklass A,B och C. Där B är den vanligaste.
Kraven är mellan hyresgäster, mellan kök och sovrum, mellan wc och rum(beroende på vad ytan utanför är för rumstyp)
 
Redigerat:
Är det lite ordning på beställningen så blir utförandet rätt också.

Vid första kontakten med konstruktion klargjordes det att alla väggar ska ha isolering och skiva bakom gips. Gick upp i tjocklek i väggen där värmepumpen sitter också.

Allt annat är bara fuskbygge och ett jäkla mysterium hur folk kan acceptera ett sånt halvdant slarv
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Jag lät bygga ett hus på totalentreprenad med en av landets stora husleverantörer 2015.

Huset vi valt var ur deras "budgetserie" och saknade som standard isolerade innerväggar.

Den lokala säljaren kryssade dock i det som tillval utan att fråga oss innan, när vi gick igenom detta senare så förklarade han att han ansåg det vansinne och förödande för varumärket att sälja hus utan. Kostnaden på några tusenlappar kvittade han genom att bjuda på något annat, jag kommer inte riktigt ihåg detaljerna, men vi var iaf mycket nöjda med uppgörelsen.
Det var en kunnig, seriös säljare det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O o1aEtqFW8W4HLAV skrev:
Standar stålregel 70 mm och enkelgips ger en ljudreducering på ca 30dB. Dubbelgips eller 45 mm mineralull ger ca 5dB till I reducering. Mineralull är nog väldigt sällsynt att man stoppar in i en vanlig sovrumsvägg. Så du kan mäta tjockleken på väggen. Är den 95 mm är det troligen endast enkelgips och är den 120 mm är det dubbel. Lite risigt att bygga med endast enkelgips i min mening.

Reglarna sitter normalt med cc 600 så att fylla efteråt med någonting skulle ge en jävla massa hål och är nog inget rimligt alternativ (enklare och billigare att sätta på ett lager gips till).

Här finns exempel på många olika väggar som normalt används vid diverse projekt [länk]


Samt för de olika ljudklasserna (ingen inom bostaden som sagt) [länk]

Har sett dessa typer av tabeller från många tillverkare av stål reglar och de ger såklart bra vägledning. Men jag har inte lyckats hitta motsvarande tabell för "vanlig" träregelvägg. Någon som har sett detta eller har denna info?
Är också lite nyfiken på osb+gips står sig mot dubbelgips i vägg. Misstänker att gips reducerar ljud bättre, men frågan är hur mycket isf?
 
S skyisthelimit skrev:
Har sett dessa typer av tabeller från många tillverkare av stål reglar och de ger såklart bra vägledning. Men jag har inte lyckats hitta motsvarande tabell för "vanlig" träregelvägg. Någon som har sett detta eller har denna info?
Är också lite nyfiken på osb+gips står sig mot dubbelgips i vägg. Misstänker att gips reducerar ljud bättre, men frågan är hur mycket isf?
Dra av 3-5 dB så har du en träregel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.