S skyisthelimit skrev:
Har sett dessa typer av tabeller från många tillverkare av stål reglar och de ger såklart bra vägledning. Men jag har inte lyckats hitta motsvarande tabell för "vanlig" träregelvägg. Någon som har sett detta eller har denna info?
Är också lite nyfiken på osb+gips står sig mot dubbelgips i vägg. Misstänker att gips reducerar ljud bättre, men frågan är hur mycket isf?
Hittade isovers sida för jämförelse precis efter jag postat, de hade jämförbara data för både trä resp. stålregel:

https://www.isover.se/innervaggar


...saknade bara samma konstruktion där man bytt ut ena dubbelgippsen mot OSB. Hade varit intressant att se hur mycket sämre det blir.
 
TRJBerg
Om man förenklar lite så:
* Ljuddämpning kan vara mellan utrymmen och i/inom utrymmen. I det senare fallet är det vanligaste sådant som soffor, tjocka mattor, tjocka draperier och ljudabsorberande material på väggar och ibland även i tak och på golv. Ljuddiffuserande ytor används också ibland.
* Ljuddämpning mellan utrymmen (t ex mellan rum i en bostad eller mellan intilliggande bostäder) har i regel följande praktisk prioritering:
1. Tätning av alla håll emellan utrymmena, dvs täppa igen ALLA springor och små hål. Också sätta igen t ex alla ventilationsöppningar mm som på något sätt sammanbinder utrymmena. (Ventilationsbehovet får man lösa på annat sätt då förstås.)
2. Se till att väggar (främst vanligvis) har tunga heltäckande material. T ex dubbelgips eller gips plus osb och liknande där skivorna är ihoplimmade. (Överkurs kanske är att man använder speciellt lim som aldrig stelnar utan behåller viss "mjukhet" som resulterar i en "motrörelse" mellan skivmaterialen vilket tar upp energin i ljudvågorna.)
3. Har absorberande material i väggarna. I det typiska fallet är det mineralull. Vanligtvis tar det hand om medellåga frekvenser. Ju tjockare desto lägre frekvenser är det effektivt mot. Observera att man måste undvika "hål" och springor i materialet. T ex se till att mineralullen trycker emot väggreglarna av trä etc.
* Ibland måste man nöja sig med öronproppar eller ljudmotverkande hörlurar. Det senare finns det ju gott om numera.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Hittade isovers sida för jämförelse precis efter jag postat, de hade jämförbara data för både trä resp. stålregel:

[länk]


...saknade bara samma konstruktion där man bytt ut ena dubbelgippsen mot OSB. Hade varit intressant att se hur mycket sämre det blir.
Ja, gipstillverkarna vill ibland inte svara på det då de vill att man ska köra bara gips (speciellt Gyproc).

Men KnaufDanogips har lite tabeller med deras multiregel och plywood https://www.knauf.se/walltype/classic-board-plywood/?parent=2641

35 dB för gips+plywood på båda sidor att jämföra med 40 dB för dubbel gips.

De visar även sina skivor med träreglar
https://www.knauf.se/walltype/traregel-s600-classic-board/?parent=2646 35 dB för dubbel gips då.
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Älvsbyhus, byggt 2009. Ingen isolering i innerväggarna. Jobbigast är sovrummet bredvid stora toaletten. När någon duschar tidigt på morgonen så vaknar man av ljudet. Även mellan sovrummen, när t.ex. någon spelar datorspel och en annan försöker sova i rummet bredvid.
Är lösull ett alternativ? Hur stort hål behöver man för att spruta in det?
 
M mats_lindqvist skrev:
Jag håller precis på att flytta in i en hyreslägehet i ett helt nybyggt hus. När jag knackar försiktigt på de inner-väggar som är reglade/gipsade så ekar det tomt. Jag testar att spela upp något med mobilen, lägger ifrån mig den, går ut ur rummet, stänger dörren och konstaterar att ljudisoleringen är obefintlig.

Jag mailar en representatn för hyresvärden (som jag förställer mig är beställare av den helt nya byggnaden) och påpekar detta och personen svarar att "innerväggar isoleras inte när man bygger nytt idag".

Stämmer detta?

Mvh
Det är sjukt!
Det är självklart att man ljudisolerar inneväggar.
Det lärde man sig redan för ett halvsekel sen.

Gröna hund på Gröna Lund
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Magnus E K
R RogerHql skrev:
Det är sjukt!
Det är självklart att man ljudisolerar inneväggar.
Det lärde man sig redan för ett halvsekel sen.

Gröna hund på Gröna Lund
[media]
Ännu tidigare väl? En vägg av timmer eller natursten har rätt bra ljudisolering utan att vara explicit isolerad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ännu tidigare väl? En vägg av timmer eller natursten har rätt bra ljudisolering utan att vara explicit isolerad.
Det gäller lanske OSB/gips-combon också?
 
R RogerHql skrev:
Det gäller lanske OSB/gips-combon också?
Den dämpar max 35 dB förmodligen runt 32 dB. Sen beroende på tjockleken på reglarna vart den har sin egenfrekvens. Säg att den är 100 Hz då tappar väggen 6dB i ljudreduktion vid harmoniska övertoner. 200, 400 osv.
 
S SueCia skrev:
Blev tvungen att kolla vad det kostar att isolera en sovrumsvägg. Räknar på en 6 meter lång vägg och 2,4 i takhöjd. Hittade en 70mm mineralull på byggmax för 45kr/m2

Materialkostnad: 648kr
Arbetskostnaden är svår att sia om, det medför ju mer logistik och hantering. Men i ren installationskostnad räknar vi på max 2 timmar då. Jag hade isolerat meter vägg med god marginal på två timmar. Säg att snickaren kostar 750kr timmen vilket också är högt.

2148kr mer kostar det då alltså. Det är givetvis pengar, men med tanke på nyttan det medför så är det helt otroligt att det inte sker per automatik egentligen :O

Nånstans i bakhuvudet har jag för mig att man gärna ska gå ner i tjocklek på isolerskivan för. Bästa ljudisolering. Dvs i en 70vägg kan 45mm isolering vara bättre, om det stämmer är det ju ännu billigare.
Flyttade nyligen in i ett nybyggt hus med kopplat garage. I huset vars osb, gips och isolerade innevägar standard.

I garaget var det bara enkelgips, vi valde då att uppgradera till osb.

Insåg under bygget när vi fick k-ritning att de två väggar i garaget där ena väggen var 5,2 meter lång med två dörrar och en vägg var 3.2 meter lång ej hade isolering i innerväggarna. Vi snackade med snickarna och de tog 1 100 kr för att isolera dessa två väggar med takhöjd på 2,7 meter.

Jag är glad att jag fångade dessa i tid. Men galet hur det snålas in på vissa ställen.

När vi byggde huset viste jag att vi ville ha osb och isolering men alla tänker inte på detta och husleverantörer snålar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.