tommib
Det är ju vattendroppar på en av de svarta ledarna... Hur gick det till? Läcker det i förskruvningen?

Personligen hade jag nog gärna bytt dosan, den rostiga jordskruven ser lite olustig ut.
 
Jakten fortsätter idag! Från huvudsäkringarna in till huvudbyggnaden går 4-ledad huvudledning med PEN som är "skarvad" till utgående fortsatt huvudledning. Detta är utfört precis före huvudbyggnadens huvudbrytare och JFB. Dvs, om jag tolkar det rätt, det fortsätter obrutet TN-C-system ut till de andra byggnaderna. Det finns tydligen en nedgrävd skarv från en till två huvudledningar och denna kan ej undersökas. Det är ifrån denna skarv som ovanstående halvrostiga kopplingsdosa kommer ifrån.

Det andra huset som skarven går till har jag inte hunnit undersöka, men det känns ologiskt att en övergång skulle ha skett där, det skulle väl kräva extra kablage. Jag tror att man förväxlat systemen, och därför gjort en knepig koppling i JFB för att den inte ska lösa ut i extrahuset som tråden började handla om.

mvh
//
 
W whoubla skrev:
Jakten fortsätter idag! Från huvudsäkringarna in till huvudbyggnaden går 4-ledad huvudledning med PEN som är "skarvad" till utgående fortsatt huvudledning. Detta är utfört precis före huvudbyggnadens huvudbrytare och JFB. Dvs, om jag tolkar det rätt, det fortsätter obrutet TN-C-system ut till de andra byggnaderna. Det finns tydligen en nedgrävd skarv från en till två huvudledningar och denna kan ej undersökas. Det är ifrån denna skarv som ovanstående halvrostiga kopplingsdosa kommer ifrån.

Det andra huset som skarven går till har jag inte hunnit undersöka, men det känns ologiskt att en övergång skulle ha skett där, det skulle väl kräva extra kablage. Jag tror att man förväxlat systemen, och därför gjort en knepig koppling i JFB för att den inte ska lösa ut i extrahuset som tråden började handla om.

mvh
//
Du verkar gå i cirklar. Om kabeln som går uppåt från dosan du visade gär oavbrutet till den central du började bildspelet med är det inte mycket att orda om. Den gamla kabeln där verkar vara en EKKL dvs en äldre variant av EKLK m.fl dvs den har en blymantel och biledare. Arean verkar vara grövre än 2.5 mm2 på den och röd är säkert om du följer upp den avsedd som PEN eller huvudnolla med dåtida terminologi.

Om du ska göra något vettigt med nya delen från dosan är det att du behåller inkommande biledare som skyddsjord av dosan och ordnar övergång till femledare genom hopkoppling på ett bra sätt av röd-gröngul-blå i dosan. Detta förutsatt du kollar hur röda är hanterad i utgångspunkten dvs från en gemensam skena etc som går att tolka som PEN. Därefter koppla in den lilla centralen korrekt med PE och N separat till rätt ställen och inte som nu oordnat parallellkopplat.

Formellt kan du inte få det rätt med vad du har där utan kabelbyte men praktiskt och rätt gjort inte några problem mer likt ett underhåll med fortsatt användning av gamla kabeln om man töjer lite på gränserna. Och som sagt se upp med att du får vatten i dosan täta med någon massa i övre muttern det är inte lätt som ovan vid sån gammal materiel att få det tätt dessutom med kanske för liten kabeldiameter.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej igen! Fantastiskt detta forum är, mycket bra hjälp man får! :) Tack!

Jag tror vi är helt överens. Jag tolkar röd som "huvudnolla" eller PEN då. Röd + blymanteln i den äldre kabeln är troligen sammankopplade i den nedgrävda förgreningen.

Jag har funderat över samma lösning som du beskriver. Skyddsmanteln behålles till jordning av dosan, ordnar med en ny dosa. Jag tror också att en ny 4-ledad grövre kabel upp till elcentralen är på sin plats (endast två meter långt), där gulgrön PEN (som skarvas ifrån röd i den äldre kabeln), går direkt till PE-skena varifrån neutralledare till JFB tas ut osv. Detta för att bättre tåla 6 kW-belastning med infravärmare. Den äldre kabeln är ju tillräckligt grov, jag gissar på 4 eller 6 mm2.

Ska försöka rita upp det här till er så att det blir mer lättfattligt.
 
Nu är samtliga övriga 4 elcentraler undersökta vad gäller huvudledningarna. Det är TN-C i alla och PEN-skena varifrån neutralledare tas ut till JFB som sedan går upp till N-skenan. Förutom i denna smedja som tråden började med, där man verkar ha förväxlat sig på ett eller annat sätt.

Skarven med fukt och rostiga plintar är placerad vid pennans spets. Den nedgrävda skarven som inte går att undersöka ser ni som en liten cirkel. De andra två ändarna härifrån är 3-ledade äldre kablar med skyddsskärm som används som PEN i elcentralen i boningshuset samt gästhuset. Kabeln till smedjan är alltså en 4-ledad + skärm som vi sett i den rostiga dosan. Troligen har man kopplat röd ledare + skärm till PEN ifrån matningen. Har det då skett en övergång till TN-S där, oavsiktligt eller avsiktligt?

Hursomhelst så antar jag att röd + skärm kan fogas samman i en ny ej rostad dosa vid pennans spets till ett 4-ledarsystem upp till förstnämnda elcentral i denna tråd som behöver kopplas om som ni redan hjälpt till att påpeka så att det blir rätt.

mvh
//
 
  • Handritad skiss över elinstallation med ledningsvägar och anslutningar mellan byggnader och elcentraler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W whoubla skrev:
Hursomhelst så antar jag att röd + skärm kan fogas samman i en ny ej rostad dosa vid pennans spets till ett 4-ledarsystem
Svårt val när man inte vet skicket på skarven i mark. Jag skulle mäta jordfelsströmmen i respektive röd och skärm i inkommande kabel till dosa för att se om något sticker ut, om man kan lita på båda ledarna. TN-S är bättre än TN-C, men det är ju lite sådär med en övergång i mark..

Om du inte byter ledningen från dosan till elcentralen i smedjan till 4G10 mm² så behöver du en övergång till TN-S. Om inte i dosan så i marken.

Jag ser att du skriver femledare mellan gästhus och verkstad, och fyrledare därifrån till stall. Det går inte ihop. Är det två parallellkopplade PEN-ledare mellan gästhus och verkstad?
 
Det är 5-ledare emellan gästhus och verkstad. Det är en nyare kabel som verkar vara 5G4 mm2. Både gröngul och blå ledare är satta på PEN-plint i både gästhus och verkstad. Det fungerar alltså som ett TN-C-system med PEN-ledare som utgörs av 2 st separata ledare. Tog ett tag innan jag såg exakt hur det är kopplat. Sedan fortsätter det en äldre 3-ledad kabel med jordskärm ifrån verkstad till stall, också som TN-C. Då går det ihop, eller hur?

Varför måste jag byta till 4G10 mm2? Är det pga högre krav på PEN-ledaren med nyare föreskrifter? Oavsett så kommer ju inkommande PEN vara klenare än 10 mm2 - nedgrävda markkabeln kommer jag inte att byta.

Hur gör man för att mäta jordfelsströmmen i den gamla kabeln?
 
Det verkar som att man slirat på reglerna lite här o där i din anläggning, så det kan vara ide att du fortsätter nagelfara den. Att lägga ihop blå och grön/gul till en PEN är inte riktigt rätt map identifiering av ledare. Och en PEN-ledare ska idag hålla minst 10 mm². Det kravet kom 1996, förmodligen på goda grunder. Två ledare som uppfyller detta tillsammans är inte riktigt rätt då det är det mekaniska skyddet man är ute efter.

Man kan ev hänvisa till underhåll när man byter en ledning och därmed behålla en klenare area, men det är inte riktigt rätt då det tänjer på syftet med underhåll, att man inte ska tvingas till extrakostnader för att komma upp i dagens standard när man akut behöver byta något som är trasigt.

Jordfelsströmmen mäter man med en installationstestare. I princip kan man mäta med vad som helst som drar mycket ström. Spänningsfallet kan ge en indikation på om endera skyddsledare i den gamla kabeln är dålig. Jag vet inte hur du ämnar gå vidare här, om du tänker göra en del arbete själv. Då är budgetering för en installationstestare på sin plats.
 
Man kan ju gå över till TN-S mellan gästhuset och verkstaden och sedan bara mata 2 faser till stallet.
 
Att byta huvudledningar kommer inte att vara aktuellt mtp att de är nedgrävda, det är mycket arbete. Men tack för alla tips och goda råd! Kommer att införskaffa lite utbytesutrustning till smedjan i första hand och kanske solcellselektrikern kan vara behjälplig även med detta. Nu har jag bättre uppfattning om grundkonstruktionen iaf.

Det behövs trefas till stallet, så att göra om redan i gästhus till TN-S är inte aktuellt. Dessutom att använda en av de tre ledarna som PEN istället och bara köra två faser fram skulle ju även detta strida emot kravet på PEN-ledarens storlek om jag förstår det hela rätt.

mvh
//
 
Är det 6 eller 2,5 m2 så går det att koppla 2 fas + noll + PE , där en fasledare märkes med blå tejp , den gulgröna eller om gammalt röda blir då jord. klart blir då bara 2 faser. Är det en äldre anläggning så kan du glömma det med TN-S mellan byggnaderna och göra om i ny central till från TN-C till TN-S under förutsättning att utgångspunkten för kabeln och matningen av central eller mätarskåp har TN-C , Det finns inget retroaktivt för detta utan är det äldre så är det. och godkänt. Sen att det kanske inte passar in på nya installationer är en annan ska och måste beaktas.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det verkar som att man slirat på reglerna lite här o där i din anläggning, så det kan vara ide att du fortsätter nagelfara den. Att lägga ihop blå och grön/gul till en PEN är inte riktigt rätt map identifiering av ledare. Och en PEN-ledare ska idag hålla minst 10 mm². Det kravet kom 1996, förmodligen på goda grunder. Två ledare som uppfyller detta tillsammans är inte riktigt rätt då det är det mekaniska skyddet man är ute efter.

Man kan ev hänvisa till underhåll när man byter en ledning och därmed behålla en klenare area, men det är inte riktigt rätt då det tänjer på syftet med underhåll, att man inte ska tvingas till extrakostnader för att komma upp i dagens standard när man akut behöver byta något som är trasigt.

Jordfelsströmmen mäter man med en installationstestare. I princip kan man mäta med vad som helst som drar mycket ström. Spänningsfallet kan ge en indikation på om endera skyddsledare i den gamla kabeln är dålig. Jag vet inte hur du ämnar gå vidare här, om du tänker göra en del arbete själv. Då är budgetering för en installationstestare på sin plats.
Hej igen! Har börjat riva i den gamla kopplingsdosan med avstängda huvudsäkringar naturligtvis. Med smedjan sedan bortkopplad ifrån huvudledningen så kan man uppmäta följande i huvudledningen ifrån marken: Mellan alla faser 398 V, mellan samtliga faser och PEN (den röda) 229 V. Men mellan faser och jordskärmen (ej mätt på någon rost), ca 215 V och mellan PEN (röd) och jordskärm 6 V. Tolkar det som om att jordskärmen är dålig och ej bör användas?
 
Ja, jag instämmer, den verkar inte vara ansluten i matande ände (i marken). Om det går att lita på den röda så får du använda den som PEN. Det är dock inte fel att ansluta skärmen i smedjan så att den blir skyddsjordad, såsom det redan var.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag instämmer, den verkar inte vara ansluten i matande ände (i marken). Om det går att lita på den röda så får du använda den som PEN. Det är dock inte fel att ansluta skärmen i smedjan så att den blir skyddsjordad, såsom det redan var.
Tack Bo! Men hur uppstår egentligen potentialen mellan PEN och jordskärm i detta fall? Pga att jordskärmen har kontakt med marken på plats och PEN via jordtag ute hos nätägaren?
 
Ja, nånting sånt... Jag tror det också handlar om kapacitiv koppling mellan skärm och fasledare. Man kan komma närmare en förklaring dels genom att mäta med lite belastning, t.ex med en riktig spänningsprovare, och dels mäta mot sann jord, om du har någon byggnadskonstruktion i närheten som fungerar som ett jordtag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.