Kanske skulle lägga upp motsvarande bild för en korrekt inkopplad JFB.

Elcentral 2 TN-C, 3xTN-S, N2, JFB N3 .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad i texten vänder du dig emot? Det där med omedelbar fara? Det handlade för TS ifall han behövde fixa det idag eller kunde vänta till veckan med att få tag på en elektriker. Någon spänningssättning av jordade delar får vi bara om det finns utgående TN-C-ledningar, vilket inte verkar vara fallet här.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Och om man får ha en (kan tyckas petig, men ändå) synpunkt på originalbilden så hade ett rött streck tvärs över, gärna med röd cirkel runt, inte heller skämt sig. (Går att göra delvis transparent om man inte vill täcka för mycket av bilden).

Det är inte alla som läser bildtexter iaf inte noggrant (dyslexi finns) och med Google image search, så är det inte säkert att man ens ser inlägget eller sammanhanget i övrigt. Så bilder måste stå mer för sig själva idag.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Vad i texten vänder du dig emot? Det där med omedelbar fara? Det handlade för TS ifall han behövde fixa det idag eller kunde vänta till veckan med att få tag på en elektriker. Någon spänningssättning av jordade delar får vi bara om det finns utgående TN-C-ledningar, vilket inte verkar vara fallet här.
Nej i TS fall är det ingen överhängande fara men det ska givetvis rättas så fort som möjligt, dessutom väldigt enkelt att göra i det fallet.

Det jag tänkte på i bilden med felkopplingen är mest att utlöst JFB ger näst intill garanterat trasig utrustning och viss spänningssättning av utsatta delar, i värsta fall full fasspänning. Och det helt oberoende TNC eller TNS och även på delarna anslutna som grupper under JFB:ns räckvidd.

Kanske ser jag fel på bilden men så uppfattar jag den, konstigt nog har inga nämnt något om det så kanske du beskrev det rätt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S
hempularen skrev:
Och kräv dokumentation att den som kommer ut verkligen personligen är behörig.
Ähh, lägg av. Det är ytterst ovanligt i svenska firmor att behörighetsansvarige låter någon okunnig jobba på deras behörighet.

Skulle inte jag, som har 8 år i branchen få åka och rätta till hemma hos TS för att jag inte har egen behörighet? Jag kan (och gör) utföra precis lika bra och i många fall bättre installationer än de med AB jag stött på, på firman jag jobbar är vi 14 montörer och sen chefen som står för AB, skulle ingen av oss få rätta till ett så enkelt åtgärdat fel som i TS fall?

• Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 skrev:
Det jag tänkte på i bilden med felkopplingen är mest att utlöst JFB ger näst intill garanterat trasig utrustning och viss spänningssättning av utsatta delar, i värsta fall full fasspänning. Och det helt oberoende TNC eller TNS och även på delarna anslutna som grupper under JFB:ns räckvidd.

Kanske ser jag fel på bilden men så uppfattar jag den, konstigt nog har inga nämnt något om det så kanske du beskrev det rätt.
Nej, du har helt rätt.
All utrustning utom den som ligger kopplad bakom JFB'n lever farligt i den bilden.
När/om JFB löser så tappas nollan i hela anläggningen, men endast till det skyddat av JFB bryts faserna.
Vilket betyder att om det är blandade enfas och trefaslaster så kommer så gott som garanterat mycket saker paja. Dyrt och tråkigt.

Nu har kanske inte TS anläggning några sådana här vidarekopplade undercentraler och laster utanför JFB'n.
Och då är det inte lika akut farligt, men givetvis extremt illa ändå.

Jag skulle egentligen vilja säga:
Bryt anläggningen ute vid mätarskåpet och kalla ut firman som ställt till det oavsett vilken tid på dagen eller dag på året det är.
Hota annars med polisanmälan, typ.

Ja, naturligtvis, ledningar före JFBn blir utan nolla också vilket inte bara är dåligt för apparaterna utan indirekt även spänningssätter utsatta delar :surprised: Tror jag behöver träna mer på effekter av felaktiga kopplingar..

Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Någon spänningssättning av jordade delar får vi bara om det finns utgående TN-C-ledningar, vilket inte verkar vara fallet här.
Nej, det stämmer inte.

Ponera att den översta utgående huvudledningen (som inte går genom JFB) har en inkopplad last, kan vara så enkelt som en bordslampa eller mobilladdare.

Sen så bryter JFB, då tappar denna huvudledning både PE och N (genom att PEN bryts redan i JFB).
Men däremot bryts inte fasspänningarna i JFB.

Då matas nollan tillbaka med 230V genom lasten (lampa, laddare etc) och spänningssätter sen alla skyddsjord i huset genom jordplinten som även nollan går till.
Dvs de flesta apparater med metallhölje är spänningssatta på utsidan. :(

edit:
Såg nu när jag postat att du redan kommit fram till samma slutsats. :)

Bo.Siltberg skrev:

[bild]

Borde inte Huvudledning 1&2´s nollor ligga på plint N2

Mikael_L
Du får bara spänningssättning av utsatta delar i TN-C -system. I TN-S kan du få konstiga spänningar men inte spänningssättning av utsatt del. Om nollfel uppstår har du fortfarande PE-ledaren intakt.

Redigerat:
Jo, skulle kunna. Det framgår inte av denna bild, men N2 är avsedd för grupper utanför JFBn i elcentralen. Denna plint ska man kunna frånskilja t.ex för isolationsmätning, eller i fallet N3 att man installerar en JFB... Det kan se lite udda ut att nollorna för huvudledning 1 & 2 tas från PE-plinten men det är just av detta skäl som jag missade i denna tråd, men inte när jag ursprungligen ritade bilden :) Därför är också nollan till JFBn tagen från PE-plinten, inte N2-plinten.

Att ta nollan från fel plint kan fungera bra, ända till dess att en JFB installeras...

En liten vidareutveckling av bilden är denna där det framgår tydligare:

Elcentral 3 TN-C, 3xTN-S, N1, N2, JFB N3 .jpg
Skapa konto

Här finns en N1-plint som är tillför allting "utanför" elcentralen. Då blir det mycket mer naturligt varifrån man utgår med PE- och N-ledarna.

En filosofisk fråga är om man nu får utgå med N-ledaren från PE-plinten - har den blivit en renodlad PE-plint nu? Svaret tror jag är enkelt om man frågar sig varifrån man ska utgå med PEN-ledare.

Egentligen ska man dra ett streck genom bilden och dela upp allt som ligger "utanför" centralen i en egen kapsling. Huvudbrytaren ska egentligen bryta allt under samma kåpa.

På tal om minne hittade jag även denna bortglömda bild på vad som händer om man frånskiljer N-plinten :) Drog ett rött kryss över den nu. Det är inte riktigt samma felfall som i tråden.

Elcentral 7 TN-C, Felaktig 1xTN-S, N2.jpg
Skapa konto

Här har N2-plinten frånskiljts från PE-plinten. Det är lätt att göra och tro att det går bra om huvudbrytaren är av.

I detta exempel är skyddsjorden fortfarande intakt, enbart nollan bryts. Det är fatalt för apparater i den matade elcentralen som får 400 V (ej inritat), men ännu mer fatalt för den person som grejar i matande elcentralen eftersom N2-plinten blir spänningssatt bakvägen och man får 230 V mellan PE- och N2-plinten.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
ankan_84 skrev:
Mikael_L
Du får bara spänningssättning av utsatta delar i TN-C -system. I TN-S kan du få konstiga spänningar men inte spänningssättning av utsatt del. Om nollfel uppstår har du fortfarande PE-ledaren intakt.
I korrekt kopplade system ja. ;)

• Gilla
ankan_84
  • Laddar…
SueCia skrev:
Ähh, lägg av. Det är ytterst ovanligt i svenska firmor att behörighetsansvarige låter någon okunnig jobba på deras behörighet.

Skulle inte jag, som har 8 år i branchen få åka och rätta till hemma hos TS för att jag inte har egen behörighet? Jag kan (och gör) utföra precis lika bra och i många fall bättre installationer än de med AB jag stött på, på firman jag jobbar är vi 14 montörer och sen chefen som står för AB, skulle ingen av oss få rätta till ett så enkelt åtgärdat fel som i TS fall?
Får, får du givetvis. Men om den behörige på just den firman har så dåligt omdöme att han låter någon allmänt okunnig nybörjare installera en jordfelsbrytarte så skulle jag som kund inte lita på kunskaperna från någon på den firman, utan att få se dokumentation. Visserligen finns det säkert utbildade med behörighet som av ngn. anledning kraschat i tillvaron och som kan ställa till något i den här stilen. Men det mer sannolika är att firmans behörige har skickat ut någon som saknar kunskaper.

Hur har det gått för trådskaparen i fråga?

Dags för lite svar.

Försökte koppla in antenn till tv:n. Jordfelsbryteren slog till.

Försökte koppla in en torktumlare som förmodligen står mot ett vattenrör så att kapslingen blir jordad mot röret. Jordfelsbryteren slog till. Tvättmaskinen som står bredvid verkar dock inte upprör jfb:n.

En elektriker var här för att lämna offert på att fixa detta plus lite annat. Han sa att det var felkopplat.

Varför inte ta dit första firman , så att de kan åtgärda sina fel, det borde vara gratis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.