Jag är inte säker på någonting. Det jag vet är att elektrikern tejpade den blå kabel med gulgrön tejp och att jag inte hittat någon PE kabel som kommer in. Men jag får helt enkelt ta och mäta lite.
 
ankan_84 skrev:
Om du har nollskruven kvar kommer det gå läckströmmar via nollskruven istället för jordfelsbrytaren, du får alltså en stum kortslutning mellan jord- och nollskena. Jordfelsbrytaren blir inte verkningslös som många säger, den kommer lösa ut väldigt ofta. Men jag tror inte att så är fallet för dig. Är du verkligen säker på att du får in en PEN-ledare och att bygeln förbinder PE och N-skena?
Det syns på bilden att nollskena är ihopbyglad med jordskena. Om jordfelsbrytaren är korrekt ansluten men det finns en bygel mellan nollskena och jord så kommer jordfelsbrytaren som du säger att lösa ut vid minsta belastning på valfri grupp. Här går samtliga jordledare också genom jordfelsbrytaren så att en felström genom skyddsjord inte kommer att lösa jordfelsbrytaren. Däremot kommer den att lösa vid kontakt mellan sann jord och skyddsjord. Det var det som hände med micron på diskbänken. Det är med denna felkoppling för jordfelsbrytarens del samma scenario som när den är rätt inkopplad och man lägger ihop nolla och jord.
 
  • Gilla
Je84
  • Laddar…
merbanan skrev:
Men byglingen ska väl inte vara där oavsett med en jfb?
Nej, den skall inte vara där.
 
Avemo skrev:
Jag är inte riktigt med på detta. Om det blir en läckström till annan jord än skyddsjorden (diskbänk eller värmeledning till exempel) kommer den att bryta.

Farligt blir det väl bara om det också finns grupper som ligger utanför jordfelsbrytaren, eller missar jag något? En nog så viktig brasklapp, men här "skyddar" vad jag förstår jordfelsbrytaren alla grupper.
Går strömmen via jordpotential istället för jfb:n löser den ut. Grupper som ligger utanför jfb:n kan bli farliga vid eventuella jordfel.
 
Avemo skrev:
Det syns på bilden att nollskena är ihopbyglad med jordskena. Om jordfelsbrytaren är korrekt ansluten men det finns en bygel mellan nollskena och jord så kommer jordfelsbrytaren som du säger att lösa ut vid minsta belastning på valfri grupp. Här går samtliga jordledare också genom jordfelsbrytaren så att en felström genom skyddsjord inte kommer att lösa jordfelsbrytaren. Däremot kommer den att lösa vid kontakt mellan sann jord och skyddsjord. Det var det som hände med micron på diskbänken. Det är med denna felkoppling för jordfelsbrytarens del samma scenario som när den är rätt inkopplad och man lägger ihop nolla och jord.
Jag ser inte om skyddsjorden är ansluten längre bak faktiskt.Jag är inte riktigt med på vad du menar men även om jord- och nollskena ligger ihop flyttar du bara sammankopplingspunkten från transformatorn in till centralen. Skyddsledarna går inte igenom jfb:n OM det nu är en N-ledare som går in i jordfelsbrytaren. Är det så att PEN-ledaren går direkt in i jfb:n då är alla skyddsledare dragna genom jordfelsbrytaren, precis som du skriver.
Men TS måste kontrollera om det är PEN-ledare eller N-ledare som går igenom jfb:n.
 
Redigerat:
ankan_84 skrev:
Går strömmen via jordpotential istället för jfb:n löser den ut. Grupper som ligger utanför jfb:n kan bli farliga vid eventuella jordfel.
Merbanan får protestera om vi svamlar iväg för långt. Om en grupp ligger utanför jordfelsbrytaren i denna central, men ligger till på bilden synlig nollskena så kommer en belastning av den gruppen omedelbart att lösa jordfelsbrytaren varvid husets alla skyddsjordade höljen blir strömförande. Då behövs inget jordfel utan normalt användande av den gruppen vore farligt. Att döma av det som beskrivs är det inte riktigt så illa kopplat nu.
 
Avemo skrev:
Merbanan får protestera om vi svamlar iväg för långt. Om en grupp ligger utanför jordfelsbrytaren i denna central, men ligger till på bilden synlig nollskena så kommer en belastning av den gruppen omedelbart att lösa jordfelsbrytaren varvid husets alla skyddsjordade höljen blir strömförande. Då behövs inget jordfel utan normalt användande av den gruppen vore farligt. Att döma av det som beskrivs är det inte riktigt så illa kopplat nu.
Ja, du bryter PEN-ledaren och du får ett svävande nät och risk till spänningssättning av utsatt del som följd. Men jag kanske var otydlig. Jag kan tänka mig att det är en N-ledare som går in i jordfelsbrytaren och inte en PEN-ledare. Är det PEN-ledaren är riktigt allvarligt.

Till TS, kontrollera om det är en PEN-ledare eller N-ledare som går in i jfb:n. Kontrollera om bygeln är ihop med PE och N-skenan. Det kan mycket väl vara som Avemo säger, att det är ihopbyglat, Men jag tycker mig se att skyddsjorden ligger lite bakom gentemot skyddsledarna.
 
Edit: såg precis inlägget angående micron. Det styrker teorin att PEN-ledaren är inkopplad direkt till jordfelsbrytaren.
 
Om jag fattat det rätt är JFBn inkopplad enligt följande bild. Det är två fel här.

1. PEN-ledaren går till JFBn istället för till PE-plinten.

2. Bygeln mellan PE och N3 är fel (men ändå bra för fel 1..)

Elcentral TN-C, 3xTN-S, N2, fel JFB N3 .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så hur farligt är detta? Det beror på.

a) Utgående huvudledningar inkopplade före huvudbrytaren (nr 1 och 2) som tar sin PE från PE-plinten blir utan sin skyddsjord om JFBn löser. Inte bra, men inte direkt livsfarligt.

b) Grupper före JFBn råkar ut för samma problem (grupp 1).

c) Grupper efter JFBn (2 och 3) har antingen en fungerande skyddsjord eller ingen ström. JFBn är här overksam och skyddet mot elchock vid ett fel mot skyddsjord utgörs av säkringarna. Är det korrekt dimensionerat så ska det vara säkert. Fel mot sann jord kommer dock att lösa JFBn, vilket redan framgått av tråden.

Så, såvida inte fall a) och b) förekommer, eller att jag missat något, så bör det inte vara någon omedelbar fara.

Edit: Jo, utgående TN-C-huvudledningar vore riktigt illa.
 
Redigerat:
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Både observationerna av centralen och att en uttgastestare inte kan lösa ut jfb här, plus att den löste ut när mikron kom i kontakt med äkta jord. Tyder på ett väldigt grovt fel här.

Det sannolika är att elfirman har skickat ut en lärling med undermålig utbildningm, eller någon som helt saknar utbildning. Den personen vill man inte ha in i sin anläggning. Jag tycker att du skall ta kontakt med firman och kräv att den behörige (oftast chefen ) kommer ut och dels åtgärdar detta fel, dels går igenom och kontrollerar precis allt som klanten överhuvhudtaget pillat på.

Det allvarliga här är att den som gjort detta har med hög sannolikhet gjort samma eller värre fel på en massa andra anläggningar. Och under vissa omstaändigheter som troligen inte gäller i det här fallet så blir det akut brandfara med sådana här fel. Den som gjort det här saknar grundläggande kunskaper.

Och jag tycker att du skall anmäla det här till elsäkerhetsverket. Just av det skälet, den här firman kan ev. åtskilliga bränder, och andra elolyckor.

Och kräv dokumentation att den som kommer ut verkligen personligen är behörig.
 
  • Gilla
vectrex och 1 till
  • Laddar…
Som jag skrev tidigare såg jag inte inlägget angående micron senare på kvällen. Det som jag tycker är farligast om nu PEN-ledare går direkt till jfb:n är att vid eventuell frånkoppling av jfb:n bryts PEN-ledaren och hela installationen blir "svävande", (referensen mot jord försvinner). Detta kan i sin tur framhäva spänningssättning av skyddsjordade delar (utsatta delar) samt huvudspänning över enfaslaster. Detta är ett generalfel då PEN-ledaren aldrig får brytas.
Som många skriver gär kommer även jordfelsbrytaren aldrig att lösa ut vid jordfel då skyddsjorden också går igenom jordfelsbrytaren. I och med att micron skyddsjordade höljde löste ut jordfelsbrytaren tyder detta på att PEN-ledaren går till jordfelsbrytaren.

Det jag tycker är konstigt är att den misstänkta PEN-ledaren är blå? Det var därför jag frågade om TS verkligen var säker på att detta är PEN-ledaren som går in i jordfelsbrytaren. Det bästa är att ta dit en kunnig elektriker som tittar över installationen
 
Redigerat:
merbanan skrev:
Om du klickar på bilden och letar upp nollskeneskruv nummer 5 och tittar under den så kommer enligt vad jag tror är PEN ledaren in från yttre elcentral via vprör. Denna kabel går sedan vidare till N positionen på jfb-ovansida. Jag har inte velat rycka för mycket i elcentralen utan har bara tagit av kapslingen och fotat.
Om den Blå/Gulgröna från nollskenan går till JFB ovansida.
Vart går då den Blå/Gulgröna från JFB undersida???
 
Redigerat:
Det är ganska tydligt på bilden att blå på ovansidan är inkommande PEN. Att den är blå är inget ovanligt det var först långt in på 90-talet man började tala om PEN och ställde krav på area, märkning osv. Tidigare var det huvudnolla och under ganska lång tid konsekvent blå precis som de svarta faserna MK inkommande på bilden. Givetvis ett grovt fel med bruten PEN där man normalt gör allt för att undvika dåliga förbindningar och JFB är ju inte helt oskyldiga när det gäller glappkontakt i brytarna.

Vad är det för veritabel elbomb du ritat upp Bo? Riktigt praktexempel på fel se till att JFB aldrig bryter.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Mikael_L
Det var bra att Bo skriver i själva bilden "JFB felaktigt inkopplad", för man vet aldrig hur sådana här bilder får eget liv på internet, google bildsök är skyldig till mycket ... ;)

Så risken minskar att bilden plötsligt ligger någon annanstans som exempel på hur man kopplar in JFB.


Jag gjorde ju själv den tabben en gång för rätt länge sedan.
Bildsökte upp en bild på perilex-uttag och lade upp i någon tråd här.
Långt senare var det någon som påpekade att inkopplingen av det uttaget faktiskt var felaktig, så jag fick en moderator att ta bort bilden.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja texten i bilden är bra så ingen tar det som exempel på riktig inkoppling, men inläggstexten verkar inte i klass med Bo normalt sett. Kanske jag missuppfattat något annars ser jag det som en riktigt stor risk med det som beskrivs i bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.