Gokväll!
Jag vet att det finns trådar om detta men hittade ingen som tydligt innehöll informationen jag söker.
Då varmvattnet inte alltid räcker till (och dessutom inte alltid är tillräckligt varmt) har jag införskaffat en vvb som jag tänkt koppla i serie med befintlig värmepump enligt nedan bifogade skiss.
Den generella frågan är om jag har förstått rätt hur man bör koppla in detta, eller om det finns något bättre sätt?
Vill använda så mycket varmvatten "direkt" från bergvärmepumpen som möjligt - såklart.
Jag vet att det finns trådar om detta men hittade ingen som tydligt innehöll informationen jag söker.
Då varmvattnet inte alltid räcker till (och dessutom inte alltid är tillräckligt varmt) har jag införskaffat en vvb som jag tänkt koppla i serie med befintlig värmepump enligt nedan bifogade skiss.
Den generella frågan är om jag har förstått rätt hur man bör koppla in detta, eller om det finns något bättre sätt?
Vill använda så mycket varmvatten "direkt" från bergvärmepumpen som möjligt - såklart.
- Kommer blandventilen att fungera när den matas med "varmt" och "varmare" istället för varmt och kallt?
- Som BYPASS har jag eventuellt tänkt ha 3st kulventiler så att jag kan koppla bort VVB i perioder av högt elpris. Behövs detta eller fungerar en blandventil åt "båda hållen" - dvs inget vatten kommer tas från VVB ifall den är kallare än inkommande vatten?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har kopplat en extra beredare i serie där elpatronen inte är inkopplad alls. Har en vvc pump mellan den av värmepumpen uppvärmda beredaren och nya beredaren. Kör vvc pumpen på lågpristimmar, dvs 100% av värmen till varmvattnet från värmepumpen, och i princip alltid till lägsta möjliga pris. Men självklart kan man köra den med annan logik om man så vill.
Förstår inte varför den typen av lösning inte är standard, om inte varmvattnet räcker till.
Förstår inte varför den typen av lösning inte är standard, om inte varmvattnet räcker till.
Hej!J Josth skrev:
Tack för det, mycket tydlig bild! Den befintliga "ventilkombinationen" ser ut såhär, verkar inte vara delbar, så måste kanske köpa en annan variant.

Ni som svarat verkar ju överens att det "slutgiltiga" varmvattnet ska blandas ut med kallvatten. Detta innebär ju att man alltid tar varmvattnet via del elektriska VVBn oavsett tempen som kommer ut från Värmepumpen.
Har sett hintar i andra trådar att man ska kunna koppla på ett annat sätt (med en annan sorts blandningsventil?) så att man i första hand tar varmvatten direkt från VP och från el-vvb först när det tar slut i VPn. Kan detta vara möjligt?
Den blandningsventilen ska du sätta ovanför VVB på utgående VV enligt skiss.kanske du får vända och vrida lite på skissen för att se hurrör ska kopplas.S Spannen skrev:Hej!
Tack för det, mycket tydlig bild! Den befintliga "ventilkombinationen" ser ut såhär, verkar inte vara delbar, så måste kanske köpa en annan variant.
[bild]
Ni som svarat verkar ju överens att det "slutgiltiga" varmvattnet ska blandas ut med kallvatten. Detta innebär ju att man alltid tar varmvattnet via del elektriska VVBn oavsett tempen som kommer ut från Värmepumpen.
Har sett hintar i andra trådar att man ska kunna koppla på ett annat sätt (med en annan sorts blandningsventil?) så att man i första hand tar varmvatten direkt från VP och från el-vvb först när det tar slut i VPn. Kan detta vara möjligt?
Jepp ordningsföljf = VP VV ut- in på KV ( blå ) VVB - ut på VV ( röd ) upp till blandningsventilen, där normala röret till VVB KV proppas.Då kommer VVB att värma till inställd temp och VP blir som en förvärmning ( billigasteenergin ) Massor av VV blir det. Om du är en sådan med massorav elektronik i huvudet om effekttaxa,såkan du värma på VV på natten eller när effekttaxan är billig. Ta då gärna en 300 liters för att få VV-volym som säkert räcker ett dygn.
Kan tillägga om det finns en backventil mellan VPs VVB och elVVBn så måste det även vara en säkerhetsventil på elVVBn utöver den säkerhetsventil som måste finnas på VPs VVB eftersom det ska/måste sitta en backventil mellan kallvattnet och varmvattnet.
Det sitter nornalt en säkerhertventil i VP som skyddar VV i VP och används ett blandningsarmatur som normalt sitter på en VVB så finns även där ett hål för säkerhetsventil. Sen ska det inte vara några separata backventiler monterade.Demmpa skrev:
Har du provat att höja vattentemperaturen i din värmepump?
Japp - testat upp till max som var 60 grader tror jag.L lostinsweden skrev:
Vi är många som gillar att duscha varmt och har även ett stort badkar som inte riktigt kan fyllas upp i dagsläget.
Dessutom har bergvärmepumpen (CTC GSI12) en bugg eller konstruktionsfel som gör att skiktningen i dess tank verkar förstöras om man tar ut varmvatten samtidigt som den gör nytt varmvatten.
Detta gör det väldigt oberäkneligt och ibland får man ut ca 50 liter hett vatten (sedan ljummet) eller i bästa fall kanske 200 liter hyfsat varmt vatten.
Har fixat en styrning för detta där jag blockerar VV-produktion när man tex ska duscha och då fungerar det bättre, men jag antar att de 300 liter som CTC hävdar räknar in att den faktiskt kan värma på under tiden, vilket då inte fungerar alls då detta ger pissljummet vatten.
Såå, för att slippa krångla och för att elen faktiskt är väldigt billig större delen av året tänkte jag eliminera problemet genom att ha en 300 liter beredare som alltid är varm och go, och som dessutom matas med "billigt" VV på ~50grader från VP större delen av tiden
Klicka här för att svara