M
Ja nått är synnerligen fel, vad kan vi bara gissa oss till. Min Nibe har också 10kW effekt och jag har just nu 28gr i vardagsrummet efter 2 timmars eldning. 21gr var det innan jag tände upp.
 
Visa några bilder. Jag funderar på om montören glömt ventiler för att cirkulera rumsluften.
 
T Tillbyggare 165 skrev:
Visa några bilder. Jag funderar på om montören glömt ventiler för att cirkulera rumsluften.
Vet inte riktigt vad du vill se bilder av.
Kaminen ser OK ut utifrån. Den har inga synliga ventiler, förutom Bypassventilen som sitter inne i toppen av förbränningsutrymmet. Den öppnas och stängs av en arm som trycks in när luckan stängs.
När den är stängd strömmar varmluften framåt och runt baffen. När luckan är öppen är ventlien öppen, och varm luften går rakt upp i skorstenen.
Den har kall-lufts röret anslutet på baksidan.
När fläkten är på kommer det varm luft ut på sidorna samt uppe vid gallret.

Jag tycker även det drar kallt från kaminen när man inte eldar, trots att till-liften är stängd. Tror kall-luften kommer in genom skorstenen, och sedan läcker kalluften ut i rummen via luckan.
 
M Markarbetaren skrev:
Du har läst denna förmodar jag?
[länk]
Ja absolut, många gånger :)

Allt som går att se utan att plocka ner den i delar ser ut att stämma överens med instruktionerna förutom en liten detalj.
De bakre täljstenarna har 3 diagonala hål. Dessa sitter tvärtom monterade jämfört med instruktionen. Dvs de sitter som \/ istället för /\.
Man måste riva bort gjurgärnsdelen med luckorna som sitter silikonlimmat så jag vet inte om det är värt att börja meka med. Kan det ha så stor betydelse?
 
  • Inuti en tom öppen spis med aska och rester av brända vedträn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak jag noterade nu som jag inte tänkt på tidigare är att det blåser ut varm luft på sidorna (pil 3), istället för att suga kall luft från rummet. Istället verkar den suga all "rumsluft" från baksidan. Vet dock inte om det bara ör illustrationen som är missvisande.
 
  • Skorstensdiagram visar rökgaser som går upp och kall luft som kommer in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
M
Svårt att se att dom tre små hålen skulle få nån betydande effekt på värmestrålningen. Har du provat att stänga av din ventilation i huset när du eldar? Många har ju problem med sina kaminer om man har nån form av fläktventilation i huset. Jag har självdrag och tar dessutom luften från rummet och jag värmer utan problem 120m2 våningsplan med bara kaminen på vintern vid -10gr ute. Då blir det +25gr i vardagsrummet och runt 22-23gr i sovrummen 15m längre bort.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Svårt att se att dom tre små hålen skulle få nån betydande effekt på värmestrålningen. Har du provat att stänga av din ventilation i huset när du eldar? Många har ju problem med sina kaminer om man har nån form av fläktventilation i huset. Jag har självdrag och tar dessutom luften från rummet och jag värmer utan problem 120m2 våningsplan med bara kaminen på vintern vid -10gr ute. Då blir det +25gr i vardagsrummet och runt 22-23gr i sovrummen 15m längre bort.
Ok.. Ska prova det nästa gång jag eldar..
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Hej! Vi har nyligen installerat en braskamin som ”ska” vara riktigt effektiv( Jötul 483). Vi är i kontakt med firman som installerade, men jag känner att jag behöver lite stöd här i forumet.
Det blir inte varmt i rummen där kaminen står, vi pratar + 1 grad på 2 timmar typ trots intensiv eldning. Efter råd från installationsfirman så har vi ingen tilluft till kaminen, så vet inte om det som spökar. Visst blir det varmt om man står 1 meter från kaminen men i rummet så händer det typ ingenting. Går värmen upp i skorsten eller vad kan vara fel?
Måste ju vara er ventilation/andra uppvärmning som ställer till det. En kamin är ju ingen Rocket sciense.
 
Jo men oavsett ventilation så bör ju 10 kW effekt kännas ganska bra inom åtminstone en 10 m radie.. Jämför typ infravärme utomhus.
När luckan är öppen blir det däremot riktigt varmt framför kaminen direkt, så vart tar värmen vägen när man stänger luckan..?
 
R Rasmus_ skrev:
Jo men oavsett ventilation så bör ju 10 kW effekt kännas ganska bra inom åtminstone en 10 m radie.. Jämför typ infravärme utomhus.
När luckan är öppen blir det däremot riktigt varmt framför kaminen direkt, så vart tar värmen vägen när man stänger luckan..?
Kan det vara så att värmen sprider sig väldigt bra pga av ventilationen, den kanske värmer lite på en större yta.
Jag upplever att det blir så med våran kamin, värmen åker iväg till andra rum.
 
R Rasmus_ skrev:
förutom Bypassventilen som sitter inne i toppen av förbränningsutrymmet. Den öppnas och stängs av en arm som trycks in när luckan stängs.
När den är stängd strömmar varmluften framåt och runt baffen. När luckan är öppen är ventlien öppen, och varm luften går rakt upp i skorstenen.
Nu har jag ingen aning om hur denna modellen ser ut. Så detta kan vara supergaggigt. Men låter det inte som ventilen du beskriver är felkopplad på något sätt?
Så den öppnar när du stänger luckorna?
 
M Mapet890 skrev:
Kan det vara så att värmen sprider sig väldigt bra pga av ventilationen, den kanske värmer lite på en större yta.
Jag upplever att det blir så med våran kamin, värmen åker iväg till andra rum.
Tror inte det, men ska testa stänga av ventilationen nästa gång jag eldar för att utesluta det..
 
O [old rusty] skrev:
Nu har jag ingen aning om hur denna modellen ser ut. Så detta kan vara supergaggigt. Men låter det inte som ventilen du beskriver är felkopplad på något sätt?
Så den öppnar när du stänger luckorna?
Nej den ska vara så. Tanken är att när luckan stängs ska ventilen också stängas och på så sätt tvinga fram avgaserna genom värmeväxlaren innan de leds ut i skorstenen..
 
R Rasmus_ skrev:
Nej den ska vara så. Tanken är att när luckan stängs ska ventilen också stängas och på så sätt tvinga fram avgaserna genom värmeväxlaren innan de leds ut i skorstenen..
Det tror jag också.
Men på din beskrivning lätt det som det fungerade tvärt om i dagsläget.
Du får värme när luckan är öppen men inte när den är stängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.