Nix, helt ny installation med en plåttillverkad skorsten. Det är en riktigt seriös firma som installerat och en inspektör har provtryckt osv...Tack för engagemang!
 
Hur är veden? Kan vara svåreldat om den inte är tillräckligt torr.
 
Björkved och torr..
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Fast är det verkligen så att ett fönster räcker att öppna? Är det samma sak som en tilluftskanal direkt installerad till kaminen? (Jag frågar av nyfikenhet för det är inget jag vet) Det är ju otroligt märkligt att det luktar rök inne och blir sotigt trots att vi har dörren på glänt..

Som jag skrev tidigare, L/L har vi inte igång när vi eldar och vi har heller inte den på auto vilket skulle kunna göra att den sänker tempen. Gällande LLVP så står den nu ( ändrat idag) på 15 grader. Den har ingen inomhusgivare så det finns ingen logik i att den skulle känna av att det blir varmare inne och reglera detta.
Gällande kaminen så är detta märkligt, vi pratar om en rejäl kamin för att vara braskamin med en nominell effekt på 6 kw. I pappren står det att den ska kunna värma upp till 143 kvadrat. Förstår att många faktorer påverkar denna siffra, men att det inte ens blir varmt i rummet den står är ju bara väldigt märkligt..Vi tog i när vi köpte den just för att den inte skulle vara för snål.
Tilluft är bara ett problem om du har ett undertryck i huset, genom t.ex. mekanisk frånluft alternativt att huset är för tätt helt enkelt. Öppnar du ett fönster så försvinner undertryck och huset är inte längre tätt. Så ja det räcker för att svara på frågan om tilluft är ett problem.
Men tycker du någonsin att brasan brinner bra?
Gör den inte det, inte ens när du har öppet fönster så är det ju troligast att problemet sitter på frånluftsidan, dvs. skorsten. Har du ett spjäll i skorsten?
Om brasan brinner bra, det är drag genom skorsten, det ryker inte in osv, men du tycker inte att det blir varmt i huset. Ja då får man gå vidare och fundera kring värmepumpar etc.
 
  • Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
Vad händer om ni öppnar ett fönster/altandörr i rummet där ni har kaminen samtidigt som ni eldar med tunna vedbitar med KAMIN dörren på glänt ( ca 2-3-4 cm med, i två inägg om ca 2-3 kg st?
dvs både fönster och kamin dörr på glänt?

Då ska det brinna rätt bra.
Sen då det brinner bra , vad händer om ni stänger kamindörren?
Min känsla är att spjällen i kaminen inte öppnar/är öppna om det kommer in rök o luktar om man eldar med ett fönster öppet
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Fast är det verkligen så att ett fönster räcker att öppna? Är det samma sak som en tilluftskanal direkt installerad till kaminen? (Jag frågar av nyfikenhet för det är inget jag vet) Det är ju otroligt märkligt att det luktar rök inne och blir sotigt trots att vi har dörren på glänt..

Som jag skrev tidigare, L/L har vi inte igång när vi eldar och vi har heller inte den på auto vilket skulle kunna göra att den sänker tempen. Gällande LLVP så står den nu ( ändrat idag) på 15 grader. Den har ingen inomhusgivare så det finns ingen logik i att den skulle känna av att det blir varmare inne och reglera detta.
Gällande kaminen så är detta märkligt, vi pratar om en rejäl kamin för att vara braskamin med en nominell effekt på 6 kw. I pappren står det att den ska kunna värma upp till 143 kvadrat. Förstår att många faktorer påverkar denna siffra, men att det inte ens blir varmt i rummet den står är ju bara väldigt märkligt..Vi tog i när vi köpte den just för att den inte skulle vara för snål.
Kollade på skissen över konstruktionen igen. Det är ju alltså takfläkten som måste vara avstängd när ni eldar. Fläkten innan elementet är bara för cirkulation och den borde inte göra någon skillnad. Men när du eldar i kaminen så kommer ditt skorsten stå för frånluften om du samtidigt har takfläkten igång så konkurrerar de med varandra. Det är nog till och med så att du bör ha cirkulationsfläkten på eftersom tilluftsventilerna sitter på vinden.
 
  • Gilla
jayal1972 och 1 till
  • Laddar…
Intressant poäng du gör ! Det ska testas! Återkommer!
 
  • Gilla
Drutten2000
  • Laddar…
Sticker kanske också ut hakan lite.
Får du verkligen upp ordentlig temperatur i eldstaden?
Sotet tyder ju på att det saknas luft eller att temperaturen inte blir tillräckligt hög.
Gör du en ordentlig startbrasa med tunn tändved?
 
Bara roligt att det sticks ut hakor, är i behov av råd och stöd så välkomnar allt! :)
Jag ska testa teorin som Drutten2000 skrev, den var intressant! Vi har en takfläkt som är rätt så effektiv sån den hypotesen var intressant!

Ang din fråga: Jo men vi har testat med smått, men tyvärr blir det detsamma..
Tack för engagemang!
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Bara roligt att det sticks ut hakor, är i behov av råd och stöd så välkomnar allt! :)
Jag ska testa teorin som Drutten2000 skrev, den var intressant! Vi har en takfläkt som är rätt så effektiv sån den hypotesen var intressant!
Ang din fråga: Jo men vi har testat med smått, men tyvärr blir det detsamma..
Tack för engagemang!
Ok, verkar lite märkligt.
Sotar glaset eller ryker det in också?
 
Kan du inte posta en film på när den är i drift och varm?
 
Men står den i en öppen planlösning och 50kvm så är det ganska ordentligt den skall värma upp. Tycker inte det verka är så konstigt att det tar så lång tid. Hur stort undertryck har ni innan ni börjar på elda? Även om det är svårt att få brasan att ta fart. Kan ju testas enkelt med att öppna ytterdörren och med ett ljus se hur mkt det drar in eller kall luft kommer in. Blir ju inte mindre när kamin börjar ta luft.
 
Jag förstår inte hur det inte kan bli varmt om det brinner i kaminen.

Jag har en keddy insats kamin och i den finns det en plåtskiva upptill (tas bort när sotaren är här) kanske saknas nått sånt i din?
 
  • Gilla
Mapet890 och 1 till
  • Laddar…
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Nix! Har stängt av den varje gång vi eldar. Jag tror att vi måste eftermontera tilluft. Testade att elda nu på em med dörr på glänt och bra ved. Det blir sot och luktar ändå, så det blir ohållbart att fortsätta. Nån som har koll på om ett eftermontage av tilluft är möjligt i golvet? Eller måste kaminen ”flyttas på”?
Varför tror du att temperaturen i rummet/ytan på ca 50 kvm ska öka mer än någon grad om du samtidigt som du eldar stänger av luftvärmepumpen som vad jag förstår är den enda värmekällan förutom kaminen.

Jag har ungefär samma förutsättningar. Rummet är ca 45 kvm och kaminen en Contura 690 har nominell effekt 6 kW. Skillnaden är att när jag stänger av min luftvärmepump så blir jag väldigt nöjd av att kaminen tar över värmebehovet och att temperaturen dessutom ökar någon grad.

Jo, jag har tilluftsanslutning av uteluft.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
M
Måste vara din ventilation som ställer till det! Är inte det generella rådet att man ska ta luften utifrån om man har FTX eller liknande?
Med 6kW effekt så ska du få +25gr i rummet där kaminen står ganska fort.

Min kamin är på 8kW och vi har haft 0gr utomhus hela helgen. Tände en brasa i fredags kl.14 och har eldat sporadiskt både Lör-Sön och termostaten på VP står på 22gr och den har inte snurrat på hela helgen. 115m2 är planet där kaminen står. Ingen tilluft utifrån men jag har ingen mekanisk ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.