A
D drelna skrev:
Kopplingen är otroligt dålig. Vi råkade ut för samma sak men var bortresta så en hel våning vattenskadades. Någon hjälp från Electrolux/Husqvarna har vi inte fått och inga nya kopplingar. Kan du lösa problemet så hör av dig här
Mycket vanlig koppling som används i såväl detta fallet som till tryckluft. kopplingen förstörs av felaktigt montering / montering. vanligaste felet är dock sönderfrysning vilket inte händer ofta om man har produkten inomhus... Ett visst åldrande kan inte heller uteslutas.
Systemet används inte bara i PRC utan av alla stora vitvarutillverkare med vatten i produkterna.
Electrolux supportar inte detta längre då de inte har någon egen tillverkning av kyl-produkter efter att Mariestadsfabriken stängdes.
delar i systemet inhandlas lättast från whirlpool.
 
A
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kopplingarna är av samma typ som i mitt tidigare inlägg och därmed av en typ som är väl beprövad. Vill minnas att det finns adaptrar i systemet som du kan använda för att komma upp i dimension, alternativt med en övergång till rörgänga.

Men jag minns inte vad kopplingen kallas och då är det svårt att hitta dem. :(

Sen kan man alltid gå ett steg till, byt ut magnetventilen till en med vettiga anslutningar. Antar att den styrs med 12V.
230V
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Ja gärna. Men hur?

I ena änden har du vanlig slätände 3/4" (eller vilken annan dimension du vill). I den andra änden sitter det en:

[bild]

...som har dessa snabbkopplingar för slangen åt båda hållen, dvs både mot tappvattnet och mot ismaskinen.
Inget fel på dessa kopplingar men om du vill ha 3/4" in så har Amana detta. ut blir dock detsamma
 
A
Z Zockan skrev:
Varför inte montera idiotsäkra kopplingar, slangar och rör istället för en massa säkerhetslösningar som du ändå inte kan lita på!
Flödesventiler, slangbrottsventiler oçh larm när skadan redan är skedd är huvudlöst, mota Olle i grind helt enkelt är väl den bästa lösningen.
För att idiotsäkra kopplingar finns inte! Beroende på att det alltid finns fler idioter.
 
  • Haha
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det ser helt ut. Jag har lite svårt att se hur den egentligen är tänkt att fungera, men iprincip är det ju en halvkoppling mot slätände.

Alla kranar är ju mjukstängande och vitvarorna är relativt moderna, men visst lär det ju bli lite tryckstötar från tex tvättmaskinen.

Ingen av de andra 100 (?) klämkopplingarna har gått isär......så kopplingen är ju helt enkelt för dålig.
den du har kan varit utsatt för åverkan allt ifrån fabriken till montören, irriterande men som sagt var sällsynt fel.
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Hur mycket som går åt varierar, men vi tar nog is nästan varje dag tror jag. En diskmaskin tar 2,5h ungefär, på den tiden blir det inte ens en omgång is. Däremot hinner det ju rinna ut en jädra massa vatten om samma sak händer igen, så att bara blir bättre på att använda avstängningen duger inte riktigt.

Dessutom kan man fundera på hur smart det är att fortsätta med maskinen. Man kan ju köpa en årsförbrukning av isbitar på ICA för småpengar.......
smaken på isbitarna beroende på vatten kan variera
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Ska man ha ismaskin på detta vis, vilket vi uppskattar stort, så måste man ha en säkrare lösning för anslutningsslangen och en magnetventil/fuktlarm. Det senare borde man ju ha ändå i köket så det är väl inte en knasig investering egentligen. En sensor under diskmaskinen, en i diskskåpet och en under frysen, och magnetventilen på kallvattnet innan köksblandaren.

Har du något förslag på hur man gör en säkrare inkoppling med denna typ av slang? Vattette kanske har någon koppling som passar för detta rör.....men då lossnar den väl i andra änden istället, vid inloppsventilen på frysen...
Denna skadan är ovanlig, det är minst 37452098 ggr vanligare att diskmaskiner läcker...
 
A
F Fredrik G2 skrev:
Det är nog en sån här de menar. De har ofta levererats med skåpen.
Har aldrig sett att något i denna stilen skulle nånsin levererats med ett frysskåp för ismaskin
 
  • Gilla
  • Haha
Knorren och 1 till
  • Laddar…
A
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Funderar på varför kopplingen lossnat. Jag antar att alla delar är hela?

Min gissning är att du får tryckstötar i vattensystemet som genom åren sakta slagit isär kopplingen tills vattentrycket gjorde resten.

Finns det något i ditt hem som stänger av vattnet kraftfullt, tex magnetventiler på TM, DM eller varför inte på ismaskinen?
materialfel eller felaktig hantering
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
A
O ollo skrev:
Jag har en sådan här ventil på min Electrolux kyl/frys, följde med vid köpet 2015.
Man ställer in den på att blockera flödet ifall det flödar mer än inställt värde (5-50 liter) i en och samma tappning, flera tappningar på 10 liter blockerar inte men mer än 5 liter i samma gör det.
[bild]
är det till en side by side?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Uppenbarligen, frågan är hur man ersätter den.

Elux återkommer i morgon med besked kring om produkten har förbättrats sedan man tillverkade mitt skåp, det är ju rätt länge sedan, men det är ju heller inte en del som förväntas ha ett serviceintervall. Detta måste ju vara den del som dör sist.
de har slutat samtliga som kan något om detta på electrolux i samband med att Mariestadsfabriken stängdes.
Callcentret i Piteå kommer aldrig att hjälpa dig med detta
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har ismaskin och dm på samma avstängning på köksblandaren. Fram till nu har vi bara stängt den när vi är borta flera dagar. Manuell av och på till ismaskinen fungerar ju inte lika bra, man vet ju inte när den vill ha vatten och inte.

Känner mig tveksam till att det fanns någon säkerhetsventil att köpa när jag installerade frysen, men jag ska leta upp manualen som följde med skåpet. Man får heller ingen träff på det artikelnummret när man googlar, vilket är lite konstigt. Alla elux produktnr brukar ge många träffar. Vi borde ha köpt frysen 2014 så den är ju inte ny, men just detta är ju inte en del som kan få gå sönder med tiden. Skåpet i övrigt är ju som nytt.
Sk. slangbrottsventiler har funnits länge men de tar inte det låga flödet som en ismaskin använder, möjligt att vattendito har nytta av detta då det är betydligt högre flöde
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
är det till en side by side?
Nej fristående kyl och frys. Jag tyckte att det var konstigt att det bara följde med till den ena så jag satte in ett t-stycke efter så båda går på den.

Ett modernt rostfritt stål sid-by-sid kylskåp och frys med is- och vattendispenser från Electrolux i en ljus köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röranslutningar och kablar bakom vit apparat, troligen installation för vatten eller vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag har också Grohe vattenfelsbrytare samt de små larmpuckarna så jag känner mig ganska säker, men otur kan man få ändå?!
Appskärm visar vattenförbrukning och kostnad för olika utrymmen i svenska, med avstängningsreglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Produkten är tillverkad för att hantera ett högsta tryck om 10bar. Det är jag inte i närheten av här trots kommunalt vatten.

I den manual jag kan läsa på nätet föreslår man att en säkerhetsventil ska installeras, vet inte vad det är för en produkt, men jag har inget minne av att det stod något sådant när jag köpte frysen.
denna teknik används till tryckluft oxå, skillnaden är att till ismaskinen skall de vara livsmedelsgodkända.
När sid by sid kom så medföljde anslutningsrör i koppar men detta var inte godkänt att använda vid installation i Sverige, det behövdes då en godkänd slang i stället så det var en del skåp i början som fick stå stilla innan slangar som den du har kunde levereras
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A
S sinuslinus skrev:
Du är inte ensam om att varit med om det där. Helt sjukt att man använder såna där plastkopplingar till saker med konstant tryck.
Spelar ingen roll med alla Säker vatten-regler när man har såna där lösningar.
säkervatten har en del i övrigt att önska... bla saknas sunt förnuft
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.