Z Zockan skrev:
Varför inte montera idiotsäkra kopplingar, slangar och rör istället för en massa säkerhetslösningar som du ändå inte kan lita på!
Flödesventiler, slangbrottsventiler oçh larm när skadan redan är skedd är huvudlöst, mota Olle i grind helt enkelt är väl den bästa lösningen.
Ja gärna. Men hur?

I ena änden har du vanlig slätände 3/4" (eller vilken annan dimension du vill). I den andra änden sitter det en:

Vit och silverfärgad vattenpump till tvättmaskin med slanganslutningar och elektriska kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...som har dessa snabbkopplingar för slangen åt båda hållen, dvs både mot tappvattnet och mot ismaskinen.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Exakt samma sak hände oss för några månader sen, också Husqvarna och samma koppling och exakt samma fel. Leksaks-anslutningar i plast, mycket opålitligt.
Vi har betongplatta och klinkers i köket så skadan blev nästan inget som tur var.
Förskringsbolaget tog hit fuktfirma för att mäta och dom sa att det där är vanligt, han själv skulle aldrig någonsin har en ismaskin inkopplad eller vatten/kolsyra i kylen efter alla skador han sett.
För närvarande fortfarande har jag stängt av vattnet till kyl och frys, litar inte på det där och vill inte att det sker när vi är bortresta.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Jag har ett Bosch frysskåp med en manuell "ismaskin". Man fyller på vatten, trycker ner en "spak" och ner trillar isbitar i en låda som går att dra ut. Bara fylla på mer vatten med medföljande "tratt". Smidigt och räcker bra för mig. Kanske kan vara något?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Axelida Axelida skrev:
Jag har ett Bosch frysskåp med en manuell "ismaskin". Man fyller på vatten, trycker ner en "spak" och ner trillar isbitar i en låda som går att dra ut. Bara fylla på mer vatten med medföljande "tratt". Smidigt och räcker bra för mig. Kanske kan vara något?
Jag tror jag är för lat för att blaska och fippla med den traditionella metoden, som det inte riktigt finns platsför i min frys eftersom jag har en stor ismaskin mitt i......

Ska jag inte ha vatten inkopplat så fyller jag nog bara lådan med färdiga isbitar och kör dispensern separat eller att man bara öppnar och tar isen direkt.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Idag hade jag tur som en tokig.....

Skjutsar dottern till tunnelbanan.
Kommer hem, sätter mig i kontorsstolen, öppnar Teams.
Hör ett högt pysande ljud från köket.
Tänker att det är diskmaskinen som tar in vatten men känner att det är fel.
Går till köket och ser vatten sippra ut under frysen.
Stänger av vattnet på kranen på köksblandaren, kanske tio sekunder efter felet inträffade.

Drar ut skåpet och konstaterar att anslutningsslangen som följde med frysen har delat på sig.

[bild] [bild] [bild]

Hade jag inte varit hemma och fattat vad som hänt hade jag fyllt hela övervåningen, och dämed undervåningen med vatten.

Hur många är det som bara har kranen öppen just när ismaskinen tar in vatten?

Har @torbeno eller @electroluxaren några ideer om vad som hänt här och om problemet är avhjälpt i en nyare anslutningsslang? Inget ser uppenbart trasigt ut.
Hej Mattias
Hade du
Transparent droppskydd
 
A Affe_2020 skrev:
Hej Mattias
Hade du
Transparent droppskydd
Ja det ser du på första bilden. Med klisterkant mot vägg och sidostycken.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Ja gärna. Men hur?

I ena änden har du vanlig slätände 3/4" (eller vilken annan dimension du vill). I den andra änden sitter det en:

[bild]

...som har dessa snabbkopplingar för slangen åt båda hållen, dvs både mot tappvattnet och mot ismaskinen.
Kopplingarna är av samma typ som i mitt tidigare inlägg och därmed av en typ som är väl beprövad. Vill minnas att det finns adaptrar i systemet som du kan använda för att komma upp i dimension, alternativt med en övergång till rörgänga.

Men jag minns inte vad kopplingen kallas och då är det svårt att hitta dem. :(

Sen kan man alltid gå ett steg till, byt ut magnetventilen till en med vettiga anslutningar. Antar att den styrs med 12V.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ett larm kopplat till en magnetventil som känner om det blir fuktigt på plastmattan under frysen skulle göra installationen säkrare.

Ska vi fortsätta använda ismaskinen måste jag nog installera något sådant.
Har jag till mitt Verisurelarm som satts under diskbänk och diskmaskin.

https://www.verisure.se/hemlarm/produkter--tjanster/vattendetektor

Men en kanske läge att skaffa en reduceringsventil så man kan dra ner trycket till 0.5-1bar. För fyllnadstiden spelar ju föga roll här
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hur mycket som går åt varierar, men vi tar nog is nästan varje dag tror jag. En diskmaskin tar 2,5h ungefär, på den tiden blir det inte ens en omgång is. Däremot hinner det ju rinna ut en jädra massa vatten om samma sak händer igen, så att bara blir bättre på att använda avstängningen duger inte riktigt.

Dessutom kan man fundera på hur smart det är att fortsätta med maskinen. Man kan ju köpa en årsförbrukning av isbitar på ICA för småpengar.......
Kloka reflektioner.

Vi diskar i princip bara när vi är hemma. Stänger alltid av vattnet på köksblandaren. Detta trots att DM har aquastop.

Samma princip med tvätt men där är vi inte lika strikta. Torktumlar inte när vi är borta på grund av risken för brand.

Ja isen blir dyr i er frys. Fryslådorna blir ju mindre också. Jag tror aldrig jag hört någon som är helt nöjd med det.
 
  • Gilla
  • Haha
EveGar och 2 till
  • Laddar…
Vi har också en, de tillverkas inte längre på grund av riskerna.
 
richardtenggren
Vi kör på Oras fjärrstyrda diskmaskinsavstängning, skönt att aldrig behöva tänka på om man stängt av vattnet till diskmaskinen.
Kan varmt rekommendera den, kändes tryggare än Ikeas dito, då vi haft dålig erfarenhet av Ikeas kranar vi köpt för tillfälligt bruk.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Funderar på varför kopplingen lossnat. Jag antar att alla delar är hela?

Min gissning är att du får tryckstötar i vattensystemet som genom åren sakta slagit isär kopplingen tills vattentrycket gjorde resten.

Finns det något i ditt hem som stänger av vattnet kraftfullt, tex magnetventiler på TM, DM eller varför inte på ismaskinen?
Detta tror jag på också. Installera ett par dämpare mot vattenhammare så torde risken minska.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
kan inte ts ta nå närbilder på den trasiga kopplingen? Vad har hänt? Har den spruckit eller bara glidit isär eller vad?
I övrigt i det som skrivs känns det lite udda att man ibland förlitar sig på enkla aquastops av alla de slag som även de är gjorda i plast........
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Idag hade jag tur som en tokig.....

Skjutsar dottern till tunnelbanan.
Kommer hem, sätter mig i kontorsstolen, öppnar Teams.
Hör ett högt pysande ljud från köket.
Tänker att det är diskmaskinen som tar in vatten men känner att det är fel.
Går till köket och ser vatten sippra ut under frysen.
Stänger av vattnet på kranen på köksblandaren, kanske tio sekunder efter felet inträffade.

Drar ut skåpet och konstaterar att anslutningsslangen som följde med frysen har delat på sig.

[bild] [bild] [bild]

Hade jag inte varit hemma och fattat vad som hänt hade jag fyllt hela övervåningen, och dämed undervåningen med vatten.

Hur många är det som bara har kranen öppen just när ismaskinen tar in vatten?

Har @torbeno eller @electroluxaren några ideer om vad som hänt här och om problemet är avhjälpt i en nyare anslutningsslang? Inget ser uppenbart trasigt ut.
Kopplingen är otroligt dålig. Vi råkade ut för samma sak men var bortresta så en hel våning vattenskadades. Någon hjälp från Electrolux/Husqvarna har vi inte fått och inga nya kopplingar. Kan du lösa problemet så hör av dig här
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det ser du på första bilden. Med klisterkant mot vägg och sidostycken.
dessa brukar förvärra skadan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.