R Ro88an skrev:
Oras är snyggare.
[länk]
Det kan jag hålla med om, men jag skulle nog valt ikeas eftersom den går att få in i mitt zigbee nätverk och jag kan köpa 3 st för samma pris ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
Det kan jag hålla med om, men jag skulle nog valt ikeas eftersom den går att få in i mitt zigbee nätverk och jag kan köpa 3 st för samma pris ;)
Ja det är ju helt klart väsentligt ... skrev bara "snyggare" för det var det enda jag hade koll på :D
 
Är det ingen som, efter denna tråd, reagerar på hur Ikeas magnetventil är konstruerad? Förutom att den är i plast, titta på hur anslutningarna i metall sitter i plastdelen. Nej tack.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Kopplingen till Zigbee med IKEA Knycklan är riktigt bra. Jag har dock ett litet dilemma med den, det är inte alltid den stänger av helt. Ibland strilar det lite vatten även när jag stängt av. Det sker mer frekvent om det är vattentryck på andra sidan slangen också (som jag har med droppslangar i bevattningen). Men den begränsar nog vattenskadan i alla fall...
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Kopplingen till Zigbee med IKEA Knycklan är riktigt bra. Jag har dock ett litet dilemma med den, det är inte alltid den stänger av helt. Ibland strilar det lite vatten även när jag stängt av. Det sker mer frekvent om det är vattentryck på andra sidan slangen också (som jag har med droppslangar i bevattningen). Men den begränsar nog vattenskadan i alla fall...
Det är därför man aldrig väljer IKEA
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kopplingen till Zigbee med IKEA Knycklan är riktigt bra. Jag har dock ett litet dilemma med den, det är inte alltid den stänger av helt. Ibland strilar det lite vatten även när jag stängt av. Det sker mer frekvent om det är vattentryck på andra sidan slangen också (som jag har med droppslangar i bevattningen). Men den begränsar nog vattenskadan i alla fall...
Ok, jag tror att om jag ska lägga flera tusen på en magnetventil med larm så vill jag att den är i metall.

Att bara få en av och påknapp har jag inget behov av, jag har ju en kran på köksblandaren som gör samma sak.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, jag tror att om jag ska lägga flera tusen på en magnetventil med larm så vill jag att den är i metall.

Att bara få en av och påknapp har jag inget behov av, jag har ju en kran på köksblandaren som gör samma sak.
Poängen är ju iofs att man kan automatisera av/på. Jag använder den till bevattning i trädgården så jag lider ju inte så mycket av att den inte är perfekt. Men om man skall ha den i köket så vill man ju att den garanterat stänger av.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Poängen är ju iofs att man kan automatisera av/på. Jag använder den till bevattning i trädgården så jag lider ju inte så mycket av att den inte är perfekt. Men om man skall ha den i köket så vill man ju att den garanterat stänger av.
Ja det finns ju lite olika use case här. Man kan ju tänka sig vissa automationer även i köket men här är ju det viktigaste att den verkligen fungerar och kanske sekundärt att den är "online"....
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
MathiasS MathiasS skrev:
Är det ingen som, efter denna tråd, reagerar på hur Ikeas magnetventil är konstruerad? Förutom att den är i plast, titta på hur anslutningarna i metall sitter i plastdelen. Nej tack.
Inlägg #56 ;)
Oras konstruktion känns gedigen, den nya varianter har faktiskt bluetooth, så borde kanske gå få ut data om man vill :)
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Idag hade jag tur som en tokig.....

Skjutsar dottern till tunnelbanan.
Kommer hem, sätter mig i kontorsstolen, öppnar Teams.
Hör ett högt pysande ljud från köket.
Tänker att det är diskmaskinen som tar in vatten men känner att det är fel.
Går till köket och ser vatten sippra ut under frysen.
Stänger av vattnet på kranen på köksblandaren, kanske tio sekunder efter felet inträffade.

Drar ut skåpet och konstaterar att anslutningsslangen som följde med frysen har delat på sig.

[bild] [bild] [bild]

Hade jag inte varit hemma och fattat vad som hänt hade jag fyllt hela övervåningen, och dämed undervåningen med vatten.

Hur många är det som bara har kranen öppen just när ismaskinen tar in vatten?

Har @torbeno eller @electroluxaren några ideer om vad som hänt här och om problemet är avhjälpt i en nyare anslutningsslang? Inget ser uppenbart trasigt ut.
Exakt samma hände mig. Electrolux kylskåp med vattendispenser. Hände dock under natten och hela undervåningen vattenfylld, 2-3 centimeter djupt. Fick riva ut hela parketten och avfuktare/värmefläktar i drygt en vecka.

Har numera Verisures vattendektektorer liggandes under kylen och frysen.

Han som var där och satte upp avfuktarna sa att just dessa kyl-/frys med is- och vattendispenser var deras ”bästa vänner”…
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
E
O ollo skrev:
Jag har en sådan här ventil på min Electrolux kyl/frys, följde med vid köpet 2015.
Man ställer in den på att blockera flödet ifall det flödar mer än inställt värde (5-50 liter) i en och samma tappning, flera tappningar på 10 liter blockerar inte men mer än 5 liter i samma gör det.
[bild]
Underbart tips. Ska köpas.
 
  • Gilla
Hemtorparen
  • Laddar…
Råkat ut för detta själv och även tre bekanta har det, dessa kopplingar klarar INTE 10 bar och tryckstötar oavsett vad det står i specen dessutom åldras plasten fort. Lösningar som många redan sagt är: byt ut anslutningen hela vägen in i skåpet, vattenlarm, fyll endast ihop med diskmaskinskörning, automat stäng vattnet när ni låser huset med elektroniskt lås, om möjligt komplettera med matta och golvbrunn under skåpet.
Nu kan fredagsgroggen avnjutas utan simfötter.

Kennet
 
  • Gilla
Pidde3
  • Laddar…
Jonas Persson
R Rådis skrev:
Råkat ut för detta själv och även tre bekanta har det, dessa kopplingar klarar INTE 10 bar och tryckstötar oavsett vad det står i specen dessutom åldras plasten fort. Lösningar som många redan sagt är: byt ut anslutningen hela vägen in i skåpet, vattenlarm, fyll endast ihop med diskmaskinskörning, automat stäng vattnet när ni låser huset med elektroniskt lås, om möjligt komplettera med matta och golvbrunn under skåpet.
Nu kan fredagsgroggen avnjutas utan simfötter.

Kennet
Funderar på det där med tryckstötar och om det gör någon skillnad om man har kommunalt vatten eller ej.

Egen brunn innebär även en hydrofor eller hydropress som borde göra systemet mindre stumt, därmed inte lika kraftiga tryckstötar och färre fall där rören trycks isär.

Eller tänker jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.