A
D Dublin skrev:
Frågan är vilket tryck den där kopplingen är specad för, vi har ju ofta ganska högt tryck i det kommunala ledningsnätet. Du kanske kan kolla med Huskvarna om de har nån motsvarande koppling i metall (känns ju tryggare än plast).
Husqvarna har inget sådant här kvar sedan många år. men kolla med en tryckluftsfirma inte livsmedelsgodkänt men ändå. dock är slanglåsningen den samma och det är den som gett med sig i detta fallet
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Ett larm kopplat till en magnetventil som känner om det blir fuktigt på plastmattan under frysen skulle göra installationen säkrare.

Ska vi fortsätta använda ismaskinen måste jag nog installera något sådant.
Installationen i sig blir nog inte säkrare men läckor upptäcks tidigt. dessa larm är fruktansvärt effektiva och kostnadseffektiva
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Idag hade jag tur som en tokig.....

Skjutsar dottern till tunnelbanan.
Kommer hem, sätter mig i kontorsstolen, öppnar Teams.
Hör ett högt pysande ljud från köket.
Tänker att det är diskmaskinen som tar in vatten men känner att det är fel.
Går till köket och ser vatten sippra ut under frysen.
Stänger av vattnet på kranen på köksblandaren, kanske tio sekunder efter felet inträffade.

Drar ut skåpet och konstaterar att anslutningsslangen som följde med frysen har delat på sig.

[bild] [bild] [bild]

Hade jag inte varit hemma och fattat vad som hänt hade jag fyllt hela övervåningen, och dämed undervåningen med vatten.

Hur många är det som bara har kranen öppen just när ismaskinen tar in vatten?

Har @torbeno eller @electroluxaren några ideer om vad som hänt här och om problemet är avhjälpt i en nyare anslutningsslang? Inget ser uppenbart trasigt ut.
slangens låsmekanism har släppt från muttern
materialfel
yttre påverkan
felaktig montering
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Idag hade jag tur som en tokig.....

Skjutsar dottern till tunnelbanan.
Kommer hem, sätter mig i kontorsstolen, öppnar Teams.
Hör ett högt pysande ljud från köket.
Tänker att det är diskmaskinen som tar in vatten men känner att det är fel.
Går till köket och ser vatten sippra ut under frysen.
Stänger av vattnet på kranen på köksblandaren, kanske tio sekunder efter felet inträffade.

Drar ut skåpet och konstaterar att anslutningsslangen som följde med frysen har delat på sig.

[bild] [bild] [bild]

Hade jag inte varit hemma och fattat vad som hänt hade jag fyllt hela övervåningen, och dämed undervåningen med vatten.

Hur många är det som bara har kranen öppen just när ismaskinen tar in vatten?

Har @torbeno eller @electroluxaren några ideer om vad som hänt här och om problemet är avhjälpt i en nyare anslutningsslang? Inget ser uppenbart trasigt ut.
som alla ser så hjälper inte underlägget då strålen gått på väggen och vattnet runnit ner förbi och under mattan
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
A
O ollo skrev:
Nej fristående kyl och frys. Jag tyckte att det var konstigt att det bara följde med till den ena så jag satte in ett t-stycke efter så båda går på den.

[bild]

[bild]

Men jag har också Grohe vattenfelsbrytare samt de små larmpuckarna så jag känner mig ganska säker, men otur kan man få ändå?!
[bild]
den är till för vattenmaskinen inte ismaskinen
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Jonas Persson
electroluxaren skrev:
230V
Funkar också.
 
M
MathiasS MathiasS skrev:
Produkten är tillverkad för att hantera ett högsta tryck om 10bar. Det är jag inte i närheten av här trots kommunalt vatten.
Det blir ganska rediga tryckstötar i systemet när man kör disk eller tvättmaskin. Jag köpte för många år sedan en tryckutjämnare att sätta på ett T-stycke på motsatt sida om uttaget för tvättmaskinen. Men det blev aldrig av.
Men jag tror att tryckstötarna som uppstår mycket väl kan utlösa en sån här grej. Jag vet inte om det finns tvätt och diskmaskiner med mjuk vattenavstängning?

Edit: En sån här köpte jag Tryckstötdämpare för att mot verka tryckslag r10 8566895 ... (gelia.se)
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
dessa brukar förvärra skadan
Detta var en referens till plastbaljan/droppskyddet under frysen. Varför säger du att dessa förvärrar skadan? I detta fall har det iallafall fungerat som det är tänkt. Nästan inget vatten alls har runnit nedåt och jag kar snabbt kunnat se vattnet som runnit ut framför frysen.

electroluxaren skrev:
Inget fel på dessa kopplingar men om du vill ha 3/4" in så har Amana detta. ut blir dock detsamma
1/2" eller 3/4" spelar ingen roll, sådant kan jag enkelt ändra. Frågan är mest om man vågar sätta dit en likadan anslutningsslang från elux igen.

electroluxaren skrev:
den du har kan varit utsatt för åverkan allt ifrån fabriken till montören, irriterande men som sagt var sällsynt fel.
Kopplingen har ju fungerat i nästan tio år. Jag tror inte att jag själv skadat kopplingen, inget ser trasigt ut. Det man kanske borde ha gjort är att fixera den tunna slangen på samma sätt som jag fixerat inkommande pex-slang. Då kanske den inte blåsts ur kopplingen. Jag tror inte det läcker om jag trycker tillbaka den, men den sitter ej heller fast.

electroluxaren skrev:
slangens låsmekanism har släppt från muttern
materialfel
yttre påverkan
felaktig montering
Jag tror på materialfel i kombination med tryckslag. Montera fel känns svårt även om det säkert finns de som kan klanta till det. Yttre påverkan är uteslutet.

electroluxaren skrev:
som alla ser så hjälper inte underlägget då strålen gått på väggen och vattnet runnit ner förbi och under mattan
Det mesta av vattnet har hamnat på mattan och runnit framåt. Mycket tack vare klisterkanten på droppskyddet.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är ingen avancerad gissning att tro att köken kommer att vara den stora boven i vattenskador framöver, med allt mer grejer som står under tryck, och ofta är dom medföljande kopplingarna bara skräp.
Så vad hjälper det då med tätskikt i badrummen för hundratusentals kronor..

Vi har gått ut med reklam om att montera Vatette vattenfelsbrytare, men intresset är minst sagt svalt. Trots att man får bidrag från sitt försäkringsbolag i många fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
I Ingvar 58 skrev:
Det är ingen avancerad gissning att tro att köken kommer att vara den stora boven i vattenskador framöver, med allt mer grejer som står under tryck, och ofta är dom medföljande kopplingarna bara skräp.
Så vad hjälper det då med tätskikt i badrummen för hundratusentals kronor..
När vi byggde så satte vi in både golvbrunn och samma tätskikt som på badrummet i köket. Samma fall också, så allt utspillt vatten rinner ner till golvbrunnen..

Har en bekant i Stockholm som kom hem efter en semesterresa med 5 cm vatten i hela (eller där det var djupast) bottenvåningen.. man skulle kanske ha golvbrunn i varje rum...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Idag hade jag tur som en tokig.....

Skjutsar dottern till tunnelbanan.
Kommer hem, sätter mig i kontorsstolen, öppnar Teams.
Hör ett högt pysande ljud från köket.
Tänker att det är diskmaskinen som tar in vatten men känner att det är fel.
Går till köket och ser vatten sippra ut under frysen.
Stänger av vattnet på kranen på köksblandaren, kanske tio sekunder efter felet inträffade.

Drar ut skåpet och konstaterar att anslutningsslangen som följde med frysen har delat på sig.

[bild] [bild] [bild]

Hade jag inte varit hemma och fattat vad som hänt hade jag fyllt hela övervåningen, och dämed undervåningen med vatten.

Hur många är det som bara har kranen öppen just när ismaskinen tar in vatten?

Har @torbeno eller @electroluxaren några ideer om vad som hänt här och om problemet är avhjälpt i en nyare anslutningsslang? Inget ser uppenbart trasigt ut.
Går det inte att använda en sådan slang som det är till diskmaskiner? Blir det avbrott på slangen efter den så stänger den vattnet när mottrycket försvinner.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
A
B Bengt Svejdur skrev:
Går det inte att använda en sådan slang som det är till diskmaskiner? Blir det avbrott på slangen efter den så stänger den vattnet när mottrycket försvinner.
för litet flöde
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Den säkraste lösningen, förutom att sluta använda ismaskinen, är nog att lägga en dunk vatten i överskåpet ovanför frysen och sedan ansluta anslutningsslangen till denna. Eftersom specifikationen anger ett lägsta tryck om 1bar borde det gå utmärkt, detta skulle ju bli nästan det dubbla. Sedan kan man ju välja att fylla på denna dunk manuellt eller ordna en påfyllning via kran.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Hade samma problem.
Electrolux har bättre kopplingar. Art nr 4055094-62/9. pris 795,60
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A
B buggarn skrev:
Hade samma problem.
Electrolux har bättre kopplingar. Art nr 4055094-62/9. pris 795,60
Sama leverantör
samma koncern
samma fabrik
 
  • Gilla
  • Haha
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.