Jonas Persson
Q Qaniel skrev:
Jag har bytt till en sån här till min diskmaskin! [länk]
Stänger av sig själv efter 4 timmar och har sensor för vattenläckage.
Knycklan är riktigt bra och billig. Vi har den på tvättmaskinen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Produkten är tillverkad för att hantera ett högsta tryck om 10bar. Det är jag inte i närheten av här trots kommunalt vatten.

I den manual jag kan läsa på nätet föreslår man att en säkerhetsventil ska installeras, vet inte vad det är för en produkt, men jag har inget minne av att det stod något sådant när jag köpte frysen.
Det är nog en sån här de menar. De har ofta levererats med skåpen.
 
  • Aurora Aquastop förpackad, outlet-produkt, online-butikens gränssnitt, reducerat pris, ingen kundrecension, säkerhetsanordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
De flesta nya kyl/frys har vattentank som man fyller på dessa tunna plast slangar är kassa min sprack i en böj under och tur nog trampade jag i vattnet direkt efter. Trista är att min side by side är ca 2 cm mindre i bredd än nya så jag måste bygga om köket lite för att få in en ny.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Var det inte så att vattenskador i kök numera är vanligare än i badrum? Vill minnas att det rapporterades i någon rapport och att det skylldes att det fanns fler vattenanslutna apparater i kombination med låga krav på skydd mot vattenskador jämfört med badrum.

Kan det ha varit en folksam rapport tro?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Säk-ventil äe väl dersamma som ska finnas på en DM, inget tryck när det inte används. På vissa köksblandare är en avstängning för DM. Kopplas det utan på blandaren så sätts kulventil i slaskskåpet som stängs efter disk varje gång. Min sitter på blandaren och frugan stänger varje gång.
Inte tillåtet med avstängning i slaskskåpet. Detta sedan många år.
 
D Daniel__s skrev:
Vi har väll en liknande slang, en samsung side by side. Hur länge sen var det du installera kyl/frys?
Jag tror att de är från 2014. Kylfrys är i nyskick förutom detta (och en ismaskin som behövt lite mcgyverfix).
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Vilken tur du var hemma!

Jag som rörmokare har sett det här felet allt för många gånger tyvärr. Litar inte på dessa snabbkopplingar över tid.

När jag själv ville ha ismaskin i nya skåpet blev det såklart en variant utan fast vattenanslutning. Fyller en behållare som sitter i kylskåpsdelen (y)
Ska man ha ismaskin på detta vis, vilket vi uppskattar stort, så måste man ha en säkrare lösning för anslutningsslangen och en magnetventil/fuktlarm. Det senare borde man ju ha ändå i köket så det är väl inte en knasig investering egentligen. En sensor under diskmaskinen, en i diskskåpet och en under frysen, och magnetventilen på kallvattnet innan köksblandaren.

Har du något förslag på hur man gör en säkrare inkoppling med denna typ av slang? Vattette kanske har någon koppling som passar för detta rör.....men då lossnar den väl i andra änden istället, vid inloppsventilen på frysen...
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
D Detlof H skrev:
Hur mycket is går åt på en dag? Är behovet stort så funkar kanske inte min tanke, men borde inte kylskåpet hinna fylla på tillräcklig med vatten för en eller två dagars behov under tiden som diskmaskinen kör en diskning? Går då diskmaskinen varje dag så borde behovet till ismaskinen fyllas. Då är det "bara" att göra det till en vana att stänga av kranen när diskmaskinen är klar.
Hur mycket som går åt varierar, men vi tar nog is nästan varje dag tror jag. En diskmaskin tar 2,5h ungefär, på den tiden blir det inte ens en omgång is. Däremot hinner det ju rinna ut en jädra massa vatten om samma sak händer igen, så att bara blir bättre på att använda avstängningen duger inte riktigt.

Dessutom kan man fundera på hur smart det är att fortsätta med maskinen. Man kan ju köpa en årsförbrukning av isbitar på ICA för småpengar.......
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Funderar på varför kopplingen lossnat. Jag antar att alla delar är hela?

Min gissning är att du får tryckstötar i vattensystemet som genom åren sakta slagit isär kopplingen tills vattentrycket gjorde resten.

Finns det något i ditt hem som stänger av vattnet kraftfullt, tex magnetventiler på TM, DM eller varför inte på ismaskinen?
Ja det ser helt ut. Jag har lite svårt att se hur den egentligen är tänkt att fungera, men iprincip är det ju en halvkoppling mot slätände.

Alla kranar är ju mjukstängande och vitvarorna är relativt moderna, men visst lär det ju bli lite tryckstötar från tex tvättmaskinen.

Ingen av de andra 100 (?) klämkopplingarna har gått isär......så kopplingen är ju helt enkelt för dålig.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Inte tillåtet med avstängning i slaskskåpet. Detta sedan många år.
Nej den ska sitta på bänken, inte dold i skåpet.
 
1Kocken 1Kocken skrev:
En sådan här måste väl vara bättre än enskilda vid alla vattenanslutna maskiner!
Skyddar hela fastigheten, finns flera olika märken.

Vatette vattenfelsbrytare | Rörfokus (rorfokus.se)
Kan ju vara bra om det passar i installationen. Jag har ingen enkel möjlighet att montera en sådan där den ska monteras. Däremot har ju vatette också andra läckagebrytare med sensorer. En sådan ligger närmare till hands för mig. Köket är iprincip det enda stället där det finns vatten men ingen golvbrunn, så det känns allra viktigast att fixa.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det ser helt ut. Jag har lite svårt att se hur den egentligen är tänkt att fungera, men iprincip är det ju en halvkoppling mot slätände.

Alla kranar är ju mjukstängande och vitvarorna är relativt moderna, men visst lär det ju bli lite tryckstötar från tex tvättmaskinen.

Ingen av de andra 100 (?) klämkopplingarna har gått isär......så kopplingen är ju helt enkelt för dålig.
Plast rakt igenom och en konstruktion som inte går att förstå sig på. Inget jag skulle vilja ha i mitt vattensystem. Lösningen påminner om hur det ser ut hos min bror i UK, leksaker.

Problemet är att man använder så tunna slangar att det inte finns vettiga kopplingar, däremot en uppsjö av kreativa modeller.

Vi har denna typ uppe på diskbänken till en vattenrenare. Pneumatisk anslutning, vinklad, med metallgänga, orange och grå plast, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men den är normalt avstängd på diskbänksblandarens DM-uttag.

Det går inte att med kopplingar komma upp i dimension så att vanlig beprövad PEX går att använda? Typ R8 till R15.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Hur mycket som går åt varierar, men vi tar nog is nästan varje dag tror jag. En diskmaskin tar 2,5h ungefär, på den tiden blir det inte ens en omgång is. Däremot hinner det ju rinna ut en jädra massa vatten om samma sak händer igen, så att bara blir bättre på att använda avstängningen duger inte riktigt.

Dessutom kan man fundera på hur smart det är att fortsätta med maskinen. Man kan ju köpa en årsförbrukning av isbitar på ICA för småpengar.......
Varför inte montera idiotsäkra kopplingar, slangar och rör istället för en massa säkerhetslösningar som du ändå inte kan lita på!
Flödesventiler, slangbrottsventiler oçh larm när skadan redan är skedd är huvudlöst, mota Olle i grind helt enkelt är väl den bästa lösningen.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.