Säk-ventil äe väl dersamma som ska finnas på en DM, inget tryck när det inte används. På vissa köksblandare är en avstängning för DM. Kopplas det utan på blandaren så sätts kulventil i slaskskåpet som stängs efter disk varje gång. Min sitter på blandaren och frugan stänger varje gång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag har ismaskin och dm på samma avstängning på köksblandaren. Fram till nu har vi bara stängt den när vi är borta flera dagar. Manuell av och på till ismaskinen fungerar ju inte lika bra, man vet ju inte när den vill ha vatten och inte.

Känner mig tveksam till att det fanns någon säkerhetsventil att köpa när jag installerade frysen, men jag ska leta upp manualen som följde med skåpet. Man får heller ingen träff på det artikelnummret när man googlar, vilket är lite konstigt. Alla elux produktnr brukar ge många träffar. Vi borde ha köpt frysen 2014 så den är ju inte ny, men just detta är ju inte en del som kan få gå sönder med tiden. Skåpet i övrigt är ju som nytt.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Idag hade jag tur som en tokig.....

Skjutsar dottern till tunnelbanan.
Kommer hem, sätter mig i kontorsstolen, öppnar Teams.
Hör ett högt pysande ljud från köket.
Tänker att det är diskmaskinen som tar in vatten men känner att det är fel.
Går till köket och ser vatten sippra ut under frysen.
Stänger av vattnet på kranen på köksblandaren, kanske tio sekunder efter felet inträffade.

Drar ut skåpet och konstaterar att anslutningsslangen som följde med frysen har delat på sig.

[bild] [bild] [bild]

Hade jag inte varit hemma och fattat vad som hänt hade jag fyllt hela övervåningen, och dämed undervåningen med vatten.

Hur många är det som bara har kranen öppen just när ismaskinen tar in vatten?

Har @torbeno eller @electroluxaren några ideer om vad som hänt här och om problemet är avhjälpt i en nyare anslutningsslang? Inget ser uppenbart trasigt ut.
Om du bara visste vad försäkringskador vi har pga just de där..
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Man blir ju nästan lite mörkrädd när man ser bilden på den där kopplingen. Skulle aldrig använda en sådan i mitt vattenledningsnät. Tänk en sådan koppling för vattnet till toaletten t.ex..
Oseriös produkt helt enkelt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Tror jag fortsätter med att frysa iskuber i formar…
 
  • Gilla
Hullefar och 20 till
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Om du bara visste vad försäkringskador vi har pga just de där..
Menar du ismaskiner i allmänhet eller just denna anslutningsslang från Elux/Husq?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Man blir ju nästan lite mörkrädd när man ser bilden på den där kopplingen. Skulle aldrig använda en sådan i mitt vattenledningsnät. Tänk en sådan koppling för vattnet till toaletten t.ex..
Oseriös produkt helt enkelt.
Uppenbarligen, frågan är hur man ersätter den.

Elux återkommer i morgon med besked kring om produkten har förbättrats sedan man tillverkade mitt skåp, det är ju rätt länge sedan, men det är ju heller inte en del som förväntas ha ett serviceintervall. Detta måste ju vara den del som dör sist.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi har väll en liknande slang, en samsung side by side. Hur länge sen var det du installera kyl/frys?
 
Jag har en sådan här ventil på min Electrolux kyl/frys, följde med vid köpet 2015.
Man ställer in den på att blockera flödet ifall det flödar mer än inställt värde (5-50 liter) i en och samma tappning, flera tappningar på 10 liter blockerar inte men mer än 5 liter i samma gör det.
Webbsida för produkt, Aquastop Waterblock, vattensäkerhet för diskmaskin, pris och köpalternativ visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Elsparv och 10 till
  • Laddar…
Vilken tur du var hemma!

Jag som rörmokare har sett det här felet allt för många gånger tyvärr. Litar inte på dessa snabbkopplingar över tid.

När jag själv ville ha ismaskin i nya skåpet blev det såklart en variant utan fast vattenanslutning. Fyller en behållare som sitter i kylskåpsdelen (y)
 
  • Gilla
Hullefar och 12 till
  • Laddar…
P
En Vatette vattenfelsbrytare var bland det första jag installerade i nuvarande hus för 7år sedan. Kompletterade med tillhörande trådlösa fuktavkännare under diskbänk och dm när jag renoverat köket.
Den lär sig, och känner av tappningsmönster, där kända flöde-volym-kombinationer lagras som "ok" flöden medans andra flöden får systemet att stänga av vattnet.
Läckagevakten stänger av vattnet direkt vid läckage.

Detta funkar ok, men vid t.ex.rörbrott låter systemet ändå en viss mängd flöda ut innan det fattar att det är nåt fel vilket känns sådär. Men man undviker ändå stora vattenskador samt skador orsakade av långvariga droppläckage då den trycktestar rören varje natt.

Nuförtiden finns andra system med andra finesser. Vad man väljer är upp till var och en, men det är en bra investering!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Manuell av och på till ismaskinen fungerar ju inte lika bra, man vet ju inte när den vill ha vatten och inte.
Hur mycket is går åt på en dag? Är behovet stort så funkar kanske inte min tanke, men borde inte kylskåpet hinna fylla på tillräcklig med vatten för en eller två dagars behov under tiden som diskmaskinen kör en diskning? Går då diskmaskinen varje dag så borde behovet till ismaskinen fyllas. Då är det "bara" att göra det till en vana att stänga av kranen när diskmaskinen är klar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag hade ett läckage när jag höll på att bygga mitt hus. Så då bestämde jag mig för att jag skulle köpa en vattenfelsbrytare, efter något år med den inkopplad ringer grabben och säger att det har sprutat vatten från tvättmaskinens slangen. Men eftersom vattenfelsbrytaren hade slagit ifrån. Så var det ingen skada efter den slangen, mer att jag fick köpa en ny slang.
Så jag kan bara rekommendera en sån.
 
  • Digital kontrollpanel med blått ljus, visar datum och tid, grön indikeringslampa, "System OK", vridreglage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Samma sak med samma koppling hände på min Miele maskin. Den började dock droppa men hela köket var vattenfyllt när jag kom hem. Hade som tur var betonggolv i den lägenheten.
 
Jonas Persson
Funderar på varför kopplingen lossnat. Jag antar att alla delar är hela?

Min gissning är att du får tryckstötar i vattensystemet som genom åren sakta slagit isär kopplingen tills vattentrycket gjorde resten.

Finns det något i ditt hem som stänger av vattnet kraftfullt, tex magnetventiler på TM, DM eller varför inte på ismaskinen?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.