Oavsett shunt eller inte, så ska det finnas en maxtermostat som begränsar värmen ut till slingorna till max 42 C och efter det så ställs/stryps slingorna in på diff in/ut på på ca 4 C . Med tänk så ger värmekällan ca 40 C till elementen och då kan man ställa maxen på tex 30-35 C som ger ca 22 C på golvet. Är lie jobb med att och tar tid strypa in alla slingor. Har man en shunt så stälss den in efter en kurva som baseras på uttempen, men maxtermostaten måste finnas ändå. Det du ska göra är att kolla in priserna, för den pusch som röris vill sälja ( och det vill han ) som innehåller en pump och en shunt som är fast, inställd på en temp och ska ändras med en ratt, den går inte att reglera mot utetempen. En vanlig shuntgrupp byggs med en pump/shuntventil/ och en reglering för ventilen, regleringen ställs elektroniskt. Det finns inget som kan slå en shuntgrupp att få en värme som fungerar exakt. Det med pusch som det kallas lämnar bar ut det som värmekällan ger eller stryper om det blir för varmt, men då ger den värme efter inställning och då kan det bli för varmt. att termodon och termostater kan vara fördelktigt i rumm med kamin eller skarp solinstrålning. I övrigt så sänks tempen med att strypa ( att inte ge så mycket flöde ger lägre temp ) flödet till andra rum som ska vara svalare
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Låter ingen vidare.
Tror inte det var det han menade.
Preppie Preppie skrev:
Tänker du med shunt för golvvärmen då eller utan? Utan (som jag har idag) kommer ju golven med största sannolikhet bli för varma om jag justerar enligt raddarna.
Så som jag förstått det så har man shunt för att inte få för varma temperatur i slingorna. Sen ställer man shunt termostaten på samma sätt som en elementtermostat. Utöver detta kan man komplettera med extra termostater med rumsgivare för att styra kretserna mer individuellt.
 
J jonaserik skrev:
Oavsett shunt eller inte, så ska det finnas en maxtermostat som begränsar värmen ut till slingorna till max 42 C och efter det så ställs/stryps slingorna in på diff in/ut på på ca 4 C . Med tänk så ger värmekällan ca 40 C till elementen och då kan man ställa maxen på tex 30-35 C som ger ca 22 C på golvet. Är lie jobb med att och tar tid strypa in alla slingor. Har man en shunt så stälss den in efter en kurva som baseras på uttempen, men maxtermostaten måste finnas ändå. Det du ska göra är att kolla in priserna, för den pusch som röris vill sälja ( och det vill han ) som innehåller en pump och en shunt som är fast, inställd på en temp och ska ändras med en ratt, den går inte att reglera mot utetempen. En vanlig shuntgrupp byggs med en pump/shuntventil/ och en reglering för ventilen, regleringen ställs elektroniskt. Det finns inget som kan slå en shuntgrupp att få en värme som fungerar exakt. Det med pusch som det kallas lämnar bar ut det som värmekällan ger eller stryper om det blir för varmt, men då ger den värme efter inställning och då kan det bli för varmt. att termodon och termostater kan vara fördelktigt i rumm med kamin eller skarp solinstrålning. I övrigt så sänks tempen med att strypa ( att inte ge så mycket flöde ger lägre temp ) flödet till andra rum som ska vara svalare
Tror jag förstår. På mina fördelare saknas ju shunt och pump så därav frågan. Känns som jag får gå tillbaka till ritbordet här om hur jag ska lösa detta på bästa sätt. Slingorna har jag redan styrt in med bra delta (ca 4 grader på alla) så det arbetet är redan gjort. Grundproblemet är att radiatorerna inte får tillräckligt varmt vatten kort och gott.
 
Då är en separat shunt det bästa, men måste ha en egen pump och allt kan med fördel sättas i källaren tillsammans med shunten och ställas efter behov. Då kan värmekällan leverera den temp som behövs för elementen ( som behöver lite mer ) Om du har samma stamledning till båda systemen och GV sitter med påstick innan det går till elementen, så är det inte bra.
Så med dom inställningar du har, så kanske flödet går lättare i GV och det stjäl flöde till det andra. vatten går alltid lättaste vägen. det blir det en kortslutning i systemet. Är du med.
 
J jonaserik skrev:
Då är en separat shunt det bästa, men måste ha en egen pump och allt kan med fördel sättas i källaren tillsammans med shunten och ställas efter behov. Då kan värmekällan leverera den temp som behövs för elementen ( som behöver lite mer ) Om du har samma stamledning till båda systemen och GV sitter med påstick innan det går till elementen, så är det inte bra.
Så med dom inställningar du har, så kanske flödet går lättare i GV och det stjäl flöde till det andra. vatten går alltid lättaste vägen. det blir det en kortslutning i systemet. Är du med.
Jag är nog halvt med ;). Två rör går upp från fjärrvärmecentralen för golvvärmen. Två rör går neråt för radiatorerna. Osäker på om de har samma stamledning men antar det.

Shunt + pump enligt bild har jag blivit tipsad om att sätta för golvvärmen. Går ej att ställa enligt kurva utan bara en fast temp.
 
  • Cirkulationspump för vatten monterad på rörledning med kulventiler och avstängningsmekanismer, installationsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar nej den kan bara leverera en viss temp upp till max, ställer du för elementen så kommer även GV att få den tempen. Det är en maxtermostat som syns och ska du reglera tempen får du springa och ändra manuellt, kanske flera ggr om dygnet. Du säger från FJV-centaren och den har bara 2 rör ut och delas en bit från den. På dom rör som går till GV är bra ställe att sätta en shunt med pump och reglering. Det innebär samtidigt att GV stänger mot FJV-matningen och tryckflödet ökar mot elementen. I FJV-centralen sitter en pump, vilken fart har den, foto på den är bra.
 
J jonaserik skrev:
Svar nej den kan bara leverera en viss temp upp till max, ställer du för elementen så kommer även GV att få den tempen. Det är en maxtermostat som syns och ska du reglera tempen får du springa och ändra manuellt, kanske flera ggr om dygnet. Du säger från FJV-centaren och den har bara 2 rör ut och delas en bit från den. På dom rör som går till GV är bra ställe att sätta en shunt med pump och reglering. Det innebär samtidigt att GV stänger mot FJV-matningen och tryckflödet ökar mot elementen. I FJV-centralen sitter en pump, vilken fart har den, foto på den är bra.
Pump enligt bild. Inställd på maxfart för att hålla delta t på runt 4-5 grader på gvslingorna. Två rör upp ur växlaren mot golvvärme (tillopp och retur antar jag). Och två rör nedåt som går till radiatorerna i källaren.
J jonaserik skrev:
Svar nej den kan bara leverera en viss temp upp till max, ställer du för elementen så kommer även GV att få den tempen. Det är en maxtermostat som syns och ska du reglera tempen får du springa och ändra manuellt, kanske flera ggr om dygnet. Du säger från FJV-centaren och den har bara 2 rör ut och delas en bit från den. På dom rör som går till GV är bra ställe att sätta en shunt med pump och reglering. Det innebär samtidigt att GV stänger mot FJV-matningen och tryckflödet ökar mot elementen. I FJV-centralen sitter en pump, vilken fart har den, foto på den är bra.
så här ser det ut vid centralen. Pumpen har jag på Max för att få ungefär 4 grader deltat på golvvärmen. Uppskattar verkligen all hjälp. Har du länk eller nåt liknande på vad jag behöver får du gärna skicka det. Men du menar alltså att den bilden jag bifogade inte har någon shunt utan bara termostat och pump?
 
  • Värmecentral med pump, reglage och mätare för uppvärmningssystem i en fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla med Peter igen hur det ska kopplas in. Eller ta dit en rörmokare.
Vårat skåp nedan, vi fick spegla installationen pga där rören kom upp. By-pass saknas men ska monteras nästa vecka. Hoppas den är till någon hjälp.
 
  • Ett öppet uppvärmningssystemskåp med rör, ventiler, pump och elektronik. Skruvmejsel och mobilladdare ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mattias.rask mattias.rask skrev:
Kolla med Peter igen hur det ska kopplas in. Eller ta dit en rörmokare.
Vårat skåp nedan, vi fick spegla installationen pga där rören kom upp. By-pass saknas men ska monteras nästa vecka. Hoppas den är till någon hjälp.
Ska absolut ta hit en rörmokare. Den lösningen ser ju ut som den jag fick som förslag. Men att man även här måste ställa en fast temp som inte kan överstiga värmen som går till radiatorerna (i mitt fall). Därmed en statisk temp som enbart kan påverkas av rumstermostater och inte kurva.
 
Jepp en vanlig FJV-central med pump och reglering. Den vita delen är för värmen och den till höger är säkert för VV. Då ska den extra shunten sitta på dom rör som går upp till GV, bra plats i källaren. Här har hur det kan se ut med en extra shuntgrupp för GV. Du behöver inte ta den sortens pump. kostar en, det räcker gott med en från biltema för ca 1400kr, sen det med regleringen duger det med något billigt det med.
Kollade lite priser på shuntgrupp, otrolig sanslösa priser, allt mellan 10 kkr till 14 kkr., blir mycket billigare att köpa delarna för sig och med samma resultat.
 
J jonaserik skrev:
Jepp en vanlig FJV-central med pump och reglering. Den vita delen är för värmen och den till höger är säkert för VV. Då ska den extra shunten sitta på dom rör som går upp till GV, bra plats i källaren. Här har hur det kan se ut med en extra shuntgrupp för GV. Du behöver inte ta den sortens pump. kostar en, det räcker gott med en från biltema för ca 1400kr, sen det med regleringen duger det med något billigt det med.
Kollade lite priser på shuntgrupp, otrolig sanslösa priser, allt mellan 10 kkr till 14 kkr., blir mycket billigare att köpa delarna för sig och med samma resultat.
Gruppen har jag ju så väl bara pump och shunt med reglering som är mer än bara en fast temp då.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.