49 213 läst · 131 svar
49k läst
131 svar
Ingår köksö vid husförsäljning?
Verkar finnas en del småsnåla bland kommentarerna.
Säljer man ett hus för ett par miljoner och förhoppningsvis gör en vinst så är det girighet att begära ersättning för föremål som diskuterats ovan.
Om ett föremål inte ingår bör det framgå redan vid visningen.
Säljer man ett hus för ett par miljoner och förhoppningsvis gör en vinst så är det girighet att begära ersättning för föremål som diskuterats ovan.
Om ett föremål inte ingår bör det framgå redan vid visningen.
Det tycker jag iofs inte var jättekonstigt. Plafonder och liknande ser jag som personliga tillbehör oavsett fast installation eller stickpropp. Brandvarnare var snålt att ta med, 49kr st typ..A ajn82 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 295 inlägg
Jag tror kompressorer, pelarborrmaskiner och sådant som är fastbultat inte ingår i en husaffär, så ej heller en tryckluftsanläggning. Lysrören i garagetaket ingår nog. (Gubbgissningdeluxe).M Markarbetaren skrev:
Inte bara jag som råkat ut för det dåA ajn82 skrev:
Spontant så tycker jag inte att man gör så, jag tycker att man kan se till att montera uttag åstmintone. Får väl se om folk börjar ta med sig strömbrytare och vägguttag och låter ledarna hänga ut snart också
Vi betalade för fastbultad kompressor. Det var tydligt inte fast egendom. Och har nu själva byggt mobil köksö på hjul med Ikeas köksmaterial. Ser det som lös egendom. Men den går ej att rulla ut ur köket i vilket fall. Så vi tar nog höjd för det när villan ska säljas i framtiden (som förhoppningsvis ligger mååånga år framåt)
. D v s den kommer ingå. Not: Ön matchar inte köket, men istället byggd så att den skulle passa till de flesta kök och färger
PS Vår Egendesignade rejäla icke extravaganta variant gick lös på 21 000 kr, så det kostar faktiskt. Bara hjulen gick löst på dryga tusenlappen...Sen hade viss fast armatur utomhus Felaktigt tagits bort. Retfullt För oss och småsnålt av säljaren - jaVisst, men vi har svalt det och gått lyckligt vidare.
PS Vår Egendesignade rejäla icke extravaganta variant gick lös på 21 000 kr, så det kostar faktiskt. Bara hjulen gick löst på dryga tusenlappen...Sen hade viss fast armatur utomhus Felaktigt tagits bort. Retfullt För oss och småsnålt av säljaren - jaVisst, men vi har svalt det och gått lyckligt vidare.
Var noga med att påpeka till mäklaren att verkstadsutrustningen i garaget inte ingick, tex billyft, pelarborr, kompressor mm.
Köparen kontaktade mig efter kontraktsskrivning och undrade om han fick köpa grejerna, och det fick han till ett bra pris.
Skulle personligen aldrig komma på tanken att släpa iväg en köksö som varit med på visning, om det inte uttryckligen stod i prospektet.
Vi senaste husförsäljningen bjöd jag in köparen för genomgång av huset, och frågade tex vad de hade. De kom från lägenhet och hade ingenting mer än möbler. Då jag hade dubbelt och trippelt av det mesta, lämnades lite bra att ha som vi kom överens om, trädgårdsprylar, altanmöbler mm
Mäklaren tyckte de skulle betala för pelletsförrådet, men jag gav bort det. Vad är en pall pellets när man fått 4.7 milj för ett hus ??
Köparen kontaktade mig efter kontraktsskrivning och undrade om han fick köpa grejerna, och det fick han till ett bra pris.
Skulle personligen aldrig komma på tanken att släpa iväg en köksö som varit med på visning, om det inte uttryckligen stod i prospektet.
Vi senaste husförsäljningen bjöd jag in köparen för genomgång av huset, och frågade tex vad de hade. De kom från lägenhet och hade ingenting mer än möbler. Då jag hade dubbelt och trippelt av det mesta, lämnades lite bra att ha som vi kom överens om, trädgårdsprylar, altanmöbler mm
Mäklaren tyckte de skulle betala för pelletsförrådet, men jag gav bort det. Vad är en pall pellets när man fått 4.7 milj för ett hus ??
Spädde tyvärr bara på mitt förakt för mäklare... de har mage att ta betalt men när man behöver hjälp så "är det inget att bråka om". Visst jag förstår resonemanget när man köpt ett hus för ganska mycket pengar och det handlar om en köksö, men ändå. Jag hade ju blivit sur om min nya bil stod på pallbockar för att hjulen inte ingår.S Sanna90 skrev:
Jo du ska bråka om detta! Mäklarna nu för tiden (inte alla) tror allt ska vara serverat på silverfat, göra så lite jobb som möjligt och få hög arvode.S Sanna90 skrev:
Du ska begära att mäklaren tar det med säljaren det är hans jobb, säg annars du drar dig ur affären då kommer du se saker hända. Han kommer göra allt för att inte förlora sina 50k eller vad det nu är.
Moderator
· Stockholm
· 53 899 inlägg
Att dra sig ur affären kan dock inte vara aktuellt.
Men det kanske kan vara lämpligt att påpeka att enl. vad som står på fastighetsmäklarinspektionens hemsida, så ingår det i god mäklarsed att "Medverka till att säljare och köpare kommer överens i sådana frågor som behöver lösas i samband med överlåtelsen.".
Om mäklaren inte följer god mäklarsed, kan det bli en prickning eller avregistrering.
Men det kanske kan vara lämpligt att påpeka att enl. vad som står på fastighetsmäklarinspektionens hemsida, så ingår det i god mäklarsed att "Medverka till att säljare och köpare kommer överens i sådana frågor som behöver lösas i samband med överlåtelsen.".
Om mäklaren inte följer god mäklarsed, kan det bli en prickning eller avregistrering.
Nu brukar de flesta mäklare ta sin provision när handpenningen betalas, vilket gör att mäklaren sitter säker på sin piedestal för tillfället. Svårt att se att köparen ska dra både mäklare och säljare inför tingsrätten, för denna obetydliga summa. Rätten kommer inte vara honom nådig.Kycklingen skrev:
Jo du ska bråka om detta! Mäklarna nu för tiden (inte alla) tror allt ska vara serverat på silverfat, göra så lite jobb som möjligt och få hög arvode.
Du ska begära att mäklaren tar det med säljaren det är hans jobb, säg annars du drar dig ur affären då kommer du se saker hända. Han kommer göra allt för att inte förlora sina 50k eller vad det nu är.
Instämmer.H hempularen skrev:Att dra sig ur affären kan dock inte vara aktuellt.
Förklara på mäklaren på ett lugnt och sansat sätt att den åsidosätter sin plikt enligt god mäklarsed och att du kommer att anmäla denne om den inte hjälper till i ärendet. Det sista mäklaren vill är att ha en anmälan mot sig. Det kommer troligtvis skapa incitament nog att lösa detta.
Det går ju inte till tingsrätten, meningen var väl att anmäla till mäklarförbundet?S Stadsfiskalen skrev: