47 625 läst · 131 svar
48k läst
131 svar
Ingår köksö vid husförsäljning?
Enligt mig så är brandfilt och brandsläckare exempel på brandredskap. Vet inte om jag riktigt skulle klassa en brandvarnare som ett redskap, däremot så skulle jag klassa det som ett byggnadstillbehör oavsett.MariaiÖstergötland skrev:
Ifall en brandsläckare står på golvet utan någon form av upphängning eller markering som visar att det är en plats för brandsläckare då antar jag att man kan ifrågasätta om den är där för stadigvarande bruk eller ej. Kanske bara tillfälligt ställdes där i samband med att man gjorde något?
Fast har man den upphängd på en vägg eller på en tydlig plats då skulle jag anse att den är tillförd byggnaden och borde lämnas kvar.
Fast som med allt annat så är man osäker så bör man tydligt skriva med att dessa saker inte ingår eller helt enkelt bara ta bort dom vid visningen. Här tycker jag att mäklarna borde bli bättre på att vara tydligare med vad säljarna tänker ta med sig, just för att undvika denna typen av diskussioner.
EDIT: Mäklarna borde av erfarenhet veta vad som är vanligt att det kan uppstå oklarheter kring och hade enkelt kunnat förtydliga detta med säljaren innan försäljningen. Tror både köpare och säljare hade uppskattat det, är ju först när man tror olika saker som irritation uppstår. Sen finns det ju kanske alltid saker som ändå slinker igenom....t ex en köksö
Redigerat:
Skulle säga att du tolkar fel, på matematiska hade det varit en parentes kring inredning och annat, de ska alltså båda vara försedda/ fast anbragda.R Rubb skrev:Man upphör ju aldrig att bli förvånad kring detta med vad folk vill ha betalt för utöver huset.
Klart att en köksö utan hjul som är byggd i samma design som övriga kökets luckor osv tillhör byggnaden även fast den inte är fastskruvad. Ser återkommande detta "men den är inte fastskruvad så är inte fast." Enligt mig en feltolkning av lagtextens användning av ordet fast.
Kopierar in från jordabalken och understryker vissa delar:
2 kap. 2 §
"Till byggnad hör fast inredning och annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden eller del av denna, såsom fast avbalkning, hiss, ledstång, ledning för vatten, värme, ljus eller annat med kranar, kontakter och annan sådan utrustning, värmepanna, element till värmeledning, kamin, kakelugn, innanfönster, markis, brandredskap, civilförsvarsmateriel och nyckel."
Observera "och annat" dvs inte endast fast inredning. Det stadigvarande bruket ska vara för byggnaden, inte stadigvarande för de som bor där. Har man en köksö som har samma sorts luckor och övrig design som kökets övriga luckor så skulle jag påstå att det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnadens kök.I mina ögon skulle jag inte klassa något sådant till det privata möblemanget.
I slutändan är det ju alltid en bedömningsfråga och alla kan vi bedöma saker olika, lyckas man därför inte lösa det så är ju egentligen enda utvägen rättsligt. Själv varit i kontakt med mäklarsamfundet rörande vad som ska lämnas kvar och där fick jag frågan: "Vad är det att bråka om? I sammanhanget är det ju bara små summor."
Visst, det ligger något i det och att driva det rättsligt är i sig jobbigt. Man kanske prioriterar en god kontakt med tidigare ägare än vad man gör över den där saken. Samtidigt så någonstans får man ju dra en gräns till vad man accepterar och jag vettetusan om inte en köksö hade varit över gränsen för mig oavsett kostnad haha
Att köksön är i samma stil/luckor som resten av köket är en svag koppling, juridiskt. Personligen hade jag nog velat be hen dra åt helvete och ta sin köksö med sig, hen lär inte ha någon användning för den.
https://lawline.se/answers/fast-inredning-som-en-byggnad-blivit-forsedd-medM Manfreds skrev:Skulle säga att du tolkar fel, på matematiska hade det varit en parentes kring inredning och annat, de ska alltså båda vara försedda/ fast anbragda.
Att köksön är i samma stil/luckor som resten av köket är en svag koppling, juridiskt. Personligen hade jag nog velat be hen dra åt helvete och ta sin köksö med sig, hen lär inte ha någon användning för den.
Tittar vi på det svaret t ex så nämner man att föremål som en byggnad har blivit försedd med är att betrakta som fast inredning. Så ska vi titta på det matematiskt måste vi även utreda vad som definierar fast inredning
Vi kan även läsa vidare i kommentaren till paragrafen:
"Denna paragraf behandlar byggnadstillbehör.
Föremålet måste finnas i eller på byggnaden (ett fysiskt samband) och det måste vara till nytta för byggnaden oavsett vem som äger denna (ägnat till stadigvarande bruk). Till denna tillbehörskategori räknas, förutom sådant som finns inmonterat i byggnaden, även sådant som naturligt kan kopplas till byggnaden (t.ex. nycklar). Om installation är ett krav för att föremålet ska fungera måste så ske för att det ska anses vara tillbehör.
Uppräkningen i paragrafen är inte uttömmande utan utgör bara exempel på vad som kan vara byggnadstillbehör.
Ett föremål räknas som en reservdel så länge det inte kommit till ordinarie användning. Nycklar är undantagna från regeln om dubbletter och ska vara tillbehör. Av JB 2:4 1 st. framgår dock att nycklar som en hyresgäst låtit framställa inte är byggnadstillbehör."
Källa: https://lagen.nu/1970:994#K2P2S1
Mäklaren var lite små nonchalant o sa typ det är inget o bråka över. Och att jag skulle ta det med säljaren så ingen hjälp där interaubtier skrev:Ska självklart ingå om den var där på visningen, ändå tydligare tycker jag om det inte finns ett prospekt där man kan tolka text på olika sätt. Solklart fall och DU ska inte behöva bråka, det ska mäklaren hjälpa dig med det är ju därför man anlitar dem. När jag sålde en bostadsrätt hade vi problem med städningen efteråt (städfirma som var oseriös) och där fick mäklaren sköta all kontakt med köpare och städfirma, jag betalar dyrt för deras 2-3 timmars arbete så det var inget snack om saken.
Sånt här måste ju vara skitsvårt! Vart går gränsen? Ska man avtala om allt? Jag har tex. 3 såna där sjävupprullande slangvindor på väggen i garaget med tryckluft, vatten och 230V. Till detta är framdragna rör, kablar fast monterade, hur resonerar man kring sånt?
Produkter som diskuteras: "slangvindor"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
2 179 kr inkl moms
Läs mer
Det är väl bara att ta upp det vid husvisningen - att det inte ingår - om det är så du önskar?M Markarbetaren skrev:
Tänkte om det fanns nån standard att följa. Blir en lång lista annars, det kanske inte är nått en tilltänkt köpare vill läsa vid en visning. Vi är ju några som har lite säregna intressen och har saker monterade i våra hus som kanske är lite ovanliga i en bostad.H Husbuset skrev:
Så jag tänkte om det fanns nån generell regel som säger att saker som inte förväntas vara standardmässiga för bostadsändamål ingår ej vid försäljning, typ.
Kan tänka mig att så länge de är anslutna med snabbkoppling/stickpropp är de att anse som lösa?M Markarbetaren skrev:Tänkte om det fanns nån standard att följa. Blir en lång lista annars, det kanske inte är nått en tilltänkt köpare vill läsa vid en visning. Vi är ju några som har lite säregna intressen och har saker monterade i våra hus som kanske är lite ovanliga i en bostad.
Så jag tänkte om det fanns nån generell regel som säger att saker som inte förväntas vara standardmässiga för bostadsändamål ingår ej vid försäljning, typ.