Hej,

Hade problem med att gamla infravärmare (två stycken) som satt monterade i altantaket började bryta JFB. De åkte då ut och ersattes av nya infravärmare av annan modell. Det konstiga är nu att problemet kvarstår...

Testade då att köra bara en infravärmare och det bryter fortfarande. Testade då att koppla in den på annat ställe i huset och det bryter ändå!

Vi har en JFB på hela anläggningen. Har nu en teori om att någon/några apparater läcker tillräckligt för att nästan lösa JFB, och infravärmaren är av någon anledning droppen som får bägaren att rinna över. Men varför samma problem med alla infravärmare? Kan ju köra andra större förbrukare utan några problem.

Så vad gör man för att felsöka detta? Måste jag koppla ur alla förbrukare i hela huset eller finns det något smartare sätt? Vill helst undvika att lägga en dag på att koppla ur alla fast installerade prylar som lysrörsarmaturer, element, fasadbelysning etc, och att sen koppla in dem en och en.

Några idéer?
 
Det har sagts i några andra trådar här att infravärmare ofta är av så usel kvalitet att de har krypströmmar på över 20mA och ändå anses som OK. För mig är det en gåta hur man kan acceptera att en utrustning leder en dödande ström till det beröringsbara höljet. Ok så länge de kopplas in med en korrekt skyddsjord så blir det ju inte akut livsfarligt, men det räcker då med ett enkelt fel så uppstår en dödsolycka.

Jag skulle reklamera de nya värmarna till butiken.

Det finns rent teoretiskt en annan förklaring till ditt elfel (mindre sannolikt). OM du har en överledning mellan nollan och jord någonstans i din anläggning, då smiter det ut en liten ström mot jord den vägen, om då den allmäna förbrukningen i huset går upp (infravärmare, tvätttmaskin osv) då går det mer ström i nollan, och mer ström smiter ut vid felstället, som inte alls behöver finnas i närheten av den apparat som verkar lösa ut brytaren.

Har du möjlighet att prova infravärmaren på någon annan jordfelsbrytare i ngt annat hus så kanske du kan utesluta ett sådant fel.
 
hempularen skrev:
Har du möjlighet att prova infravärmaren på någon annan jordfelsbrytare i ngt annat hus så kanske du kan utesluta ett sådant fel.
Alternativt prova om en elvattenkittel, brödrost eller annan pryl som drar mycket el löser jordfelsbrytaren när den kopplas i samma uttag som infravärmaren brukar sitta i.

Erik
 
om ir-värmaren inte vart i bruk på ett tag så blir det krypströmmar i den, det går in fukt i keramiken mellan värmetråden och röret som glöder. koppla in den i ett uttag utan JFB en kvart så funkar den bättre.
 
electrocuted skrev:
om ir-värmaren inte vart i bruk på ett tag så blir det krypströmmar i den, det går in fukt i keramiken mellan värmetråden och röret som glöder. koppla in den i ett uttag utan JFB en kvart så funkar den bättre.
Säljer du IR-värmare?? ;)
 
electrocuted skrev:
om ir-värmaren inte vart i bruk på ett tag så blir det krypströmmar i den, det går in fukt i keramiken mellan värmetråden och röret som glöder. koppla in den i ett uttag utan JFB en kvart så funkar den bättre.
Det verkar ju praktiskt... :)
 
Jo det är ju den förklaring man har hört. Jag är lite rädd för rådet att koppla in den på ett uttag som inte skyddas av jfb. Det ställer ovanligt högt krav på att det verkligen finns en fungerande skyddsjord till uttaget.

Annars har man kopplat in en apparat med känt isolationsfel i ett utag som saknar skydd mot isolationsfel, och du har skapat en dödsfälla.

Tycker fortfarande det är märkligt att de här värmarna får säljas.
 
Detta är ett problem som finns med alla apparater som innehåller värmeslingor: bastuaggregat, värmepatroner, aerotemprar, infravärmare, etc. Det är helt normalt och det enda som gäller är att låta dem bli ordentligt varma så att fukten försvinner.
 
Det är också en helt oacceptabel lösning när det nu är krav på JFB i princip överallt.
 
Sen återkoppling, men...

Lämnade tillbaka snål-infran och köpte istället värmare från Gnosjö (snäppet bättre). Nu funkar det klockrent...
 
Skulle man kunna värma bort fukten med en varmluftspistol? Om man är en fegis som jag är...
 
  • Gilla
fredriksson99
  • Laddar…
Har råkat ut för samma problem 2 gångar. Ena gången koppla jag ur jorden och "brände" av infran i 20 min. Funkade klockrent sen. Andra gången testa jag samma sätt, men de funka inte. Däremot löstes problemet genom att vrida på stickproppen. Fråga mig ej varför..
 
Att det hjälper att vända på stickproppen beror på att du har en viss överledning till jord vid en punkt på slingan. Genom att vända på anslutningen så får du den punkten närmare noll änden, och därmed lägre spänning mot jord vid felstället, den lägre spänningen orkar då inte driva en lika hög ström, och du klarar dig under 30mA gränsen. Det är ändå inte helt lyckat efterssom dte innebär att du har en ström som läcker ut mot jord och därmed risk att ett annat trivialt litet jordfel någonstans kommer att lösa ut brytaren, felen adderar sig.
 
jeffan skrev:
Skulle man kunna värma bort fukten med en varmluftspistol? Om man är en fegis som jag är...
Kanske kan fungera.
På produktionslinan här på jobbet där de monterar värmeprodukter så förtestar man alla värmeelement innan montering och de som inte klarar sig åker in en vända i ett värmeskåp. Sedan vid packningen så läggs produkterna i en plastpåse innan nedstoppning i kartonger då de kan bli liggandes på lager/transport med varierande fuktighet. Så jag kan tänka mig att kinaapparaterna som troligtvis färdas med båt kan utsättas för ganska varierande fuktighet och temperaturer innan de når hit till sverige och kanske blir liggandes i något kalllager innan det är dags att pyttsa ut dem i butikerna.
 
Gammal tråd men antagligen aktuell fortfarande för vissa (inklusive mig själv).
Jag har haft ett par infravärmare (Gnosjö) uppsatta ett par år men aldrig ens testat dem. När jag slog på strömmen värmdes de först upp några sekunder men sedan la de av för att JFB slagit ifrån. Efter att ha återställt JFB provade jag igen och då löste JFB ut direkt. Först tänkte jag att det bara är att köpa nya (garantin har gått ut), men googlade lite och kom fram till att det finns en rekommendation att köra infravärmarna cirka 15 minuter utan JFB när de är nya.
Jag testade detta och passade på att samtidigt mäta (utan att beröra chassit). Det var åtminstone 120 volt mellan chassi och nolla. Efter drygt 10 minuters drift mätte jag igen och då fanns inte längre någon spänning mellan chassi och nolla. Jag kopplade in JFB och allt fungerade som det borde.
Min teori är att glödstavarna, som nya ser metalliserade ut, leder ström på utsidan till ett stöd på mitten som är en del av chassit tills metalliseringen är bortbränd. Som hempularen var inne på tidigare är det märkligt att de säljs som de är konstruerade. Saknar infravärmaren jordanslutning av någon anledning kan det vara livsfarligt att beröra den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.