Troligen är det fukt som ansamlats i värmestavarna och som ger denna läckström. Inte bra för det. Det borde gå att hålla tillräckliga isolationsavstånd och motverka att fukten lägger sig så.
 
Jag råkade ut för samma problem hemma hos en kompis i sommras. Han hade en ny infravärmare som vi satte upp och jfb löste efter ca 1min. Vi försökte återställa den några gånger men den löste då ut direkt så vi gav upp. Jag ska dock testa det som ni har skrivit här i tråden och se om det funkar bättre då.

Jag har en annan lite fundering kring detta. Jag testade att ohm-mäta värmestaven som satt i infravärmare och jag märkte att ju längre jag höll "testproberna" på anslutningarna så ökade resistansen sakta men säkert. Hur kan det bli så?
 
É
Vilken infravärmare ska man köpa då? Eller är allt samma skit?

Jag har två infravärmare på en grupp som först visade 0 ohm mellan nolla och jord när jag mätte med 500V på båda. Sen när jag mätte dem var för sig visade de ganska lika 3-5 Mohm. Jag har inte provat knepen här men känns inte som en bra lösning i längden.

Eller räknas mina värden som bra för att vara infravärmare, är det för mycket att begära att få "oändligt"?
 
Redigerat:
Jag har en handdukstork som jag inte hade testat att sätta igång sedan jag flyttade in. Vet inte hur länge den stått utan att gå m.a.o. Den löser också ut JFB när jag sätter på den.. kan det vara samma problem med fukt som ansamlats? Dock så är ju badrummet ganska torrt pga värmegolv och bra ventilation men det blir ju fuktigt när man duschar..
 
Det beror vilken typ av handduktork .. Det finns minst tre lösningar värmekabel ( torr), elpatron som värmer olja, elpatron som värmer glykolblandet vatten. Den sistnämda är ofta kombimodeller som kan elvärmas eller drivas av värmeelement vatten beroende vilka tillbehör som monteras.
 
Ett trick är att byta plats på fas och nolla. Är det lite fukt överslag i ena ändan , då kommer inte det överslaget inte att " tända" vid den låga spänning som är mellan nolla - skyddsjord.
 
Intressant, har inte ens reflekterat över vilken typ det är (har trots allt inte nåt större behov av den, därav att vi inte ens testat starta den förrän några månader efter vi flyttade in). Ska kolla vad det är för typ.
 
Jag tror att det är rätt långsökt att en handdukstork skulle kunna återställas från jordfel, som en IR värmare. De allra flesta är antingen vattenfyllda eller oljefyllda. Dvs. de arbetar i en "våt miljö". Och måste vara helt täta in till värmetråden.

Utan det mesta sannolika är att det är fel på torken, eller att den är felkopplad. I båda fallen är den i så fall livsfarlig, men du har uppenbarligen full funktion på de två skyddsystem som skall rädda livet på dig vid elfel. Den är jordad, och jordfelsbrytaren skyddar.

Just i ett badrum är det extra viktigt att samtliga säkerhetssystem fungerar. Isoleringen av apparaten är den första säkerhetsbarriären, blir det fel på isoleringen så leds felströmmen bort av skyddsjorden (om den fungerar), och blir felströmmen stor (kortslutning) så löser säkringen i centralen ut. Fungerar jordfelsbrytaren så löser den ut direkt när ström börjar försvinna till skyddsjorden.


Fungerar inte detta, så kommer jordflesbrytaren att lösa ut, men först när du får en stöt, när ström börjar gå fel väg igenom en person. kan vara väldigt obehagligt, även smärtsamt. Men brytaren räddar (nästan helt säkert) livet på den som får stöten.

Förutsättningen för att det här verkligen skall fungera är att man håller anläggningen i gott skick. Om man accepterar att en apparat ibland löser jordfelsbrytaren, att man inte reparerar eller byter ut en sådan apparat, Då kommer förr eller senare även jordfelsbrytaren att vara trasig, och situationen blir akut farlig.

Även jordfelsbrytaren skall testas med jämna mellanrum.

Sannolikheten att alla tre säkerhetsbarriärerna skall vara trasiga samtidigt är nästan obefintlig, men det förutsätter att man håller alla tre barriärerna i gott skick. Om skyddsjordningen aldrig blev inkopplad (inte testades vid installation) så märks det "aldrig". Om jordfelsbrytaren sedan pajar om två år, och så får du isolationsfel på handdukstorken om 10 år och någon dör. Då var det plötsligt inte sååå osannolikt längre.

Alla de här felen uppstår var för sig med en sannolikhet på 2 - 10% under en period på ex. 10 år i ett hus. Så länge man upptäcker och åtgärdar, så blir sannolikheten för en farlig kombination sanslöst låg. men låter man det bara rulla på så kommer en olycka att inträffa till slut.
 
  • Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Du har helt rätt.. vi har ju löst det genom att inte använda den, men det hindrar ju inte att någon som inte känner till felet sätter igång den, och då gäller det att JFB funkar. Vi får se till att byta den helt enkelt.
 
Bara en fundering, ser du något fabrikat på den?

Det fanns en tråd här för något år sedan om en tork från Biltema, som orsakade brand, eller medlemmen här klarade sig med att ett antal handdukar förvandlades till aska, och våtrumsmatten på väggen smälte ner. Men det framgick vid kontakt med elsäkerhetsverket att den hade orsakat några bränder som de kände till. Och Biltema höll en rätt diskret återkallningskampanj.
 
Det är en Dryson.. har sett den tråden om Biltema-torken, det är inte samma. Men tack ändå för tipset!
 
Dryson uppfattar jag som ett känt kvalitetsmärke. Det är nästan osannolikt att den skulle gå sönder på det viset.

Du skulle kunna prova att kontakta Dryson, de kanske ger en goodwill garanti.

Men först skulle jag nog undersöka inkopplingen. Det kan ju vara så att den är felkopplad. Det är nästan mer sannolikt än att den är trasig. Iom. att du ju inte vet om den någonsin har fungerat där den sitter nu.
 
É
Kvalitetsmärke på infravärmare då?
 
Tack för hjälpen, sorry att jag kapade tråden.. åter till urprungsämnet (=
 
ÉlPontus skrev:
Kvalitetsmärke på infravärmare då?
Vet ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.