O O skrev:
Just därför skall man inte låta besiktiga förrän man vunnit budgivningen och skall skriva kontrakt.
Just därför man som säljare låter budgivarna kvalificera sig och meddela före budgivning om de önskar ha några villkor för köp, t ex besiktning, sälja sitt eget hus, få lån o s v. Inte givet att man får köpa huset, trots ett eventuellt vinnande bud, om man har mängder av villkor man önskar få in i kontraktet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Just därför man som säljare låter budgivarna kvalificera sig och meddela före budgivning om de önskar ha några villkor för köp, t ex besiktning,
Undersökning är ju ett krav enligt jordabalken så det behöver man väl inte påpeka att man tänker utföra.
Man bör väl i så fall meddela innan att man inte vill besiktiga.
 
J JohanLun skrev:
Så är det, men samtidigt är de ofta ärligt och rejält byggda. Inga ingjutna impregnerade syllar, enstegstätade fasader, platta tak osv.

Så är det, ett äldre hus är ofta mer småjobb. Men det är som sagt "enkla" hus.
De som köper ett gammalt hus och förväntar sig ett nytt har dock mycket jobb framför sig, och det är sällan med ett bra resultat. Men många gamla hus är ändå ekonomiska att bo i, om man tål lite golvdrag och liknande.
Ja det tror jag säkert. Att det står upp efter hundra år är ju tecken på nåt.....
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Undersökning är ju ett krav enligt jordabalken så det behöver man väl inte påpeka att man tänker utföra.
Man bör väl i så fall meddela innan att man inte vill besiktiga.
Visst, men det är inte givet att du får in ett villkor i avtalet om omförhandling av pris eller möjlighet att bryta kontraktet efter besiktning. När jag köpt hus har jag sett till att fullgöra min undersökningsplikt före kontraktsskrivning.
 
krillek krillek skrev:
Just därför man som säljare låter budgivarna kvalificera sig och meddela före budgivning om de önskar ha några villkor för köp, t ex besiktning, sälja sitt eget hus, få lån o s v. Inte givet att man får köpa huset, trots ett eventuellt vinnande bud, om man har mängder av villkor man önskar få in i kontraktet.
Det förutsätter att det alls finns budgivare att kvalificera. Beroende på, kan det vara precis det omvända. En ensam intressent kan låta säljare kvalificera sig och i lugn och ro låta dom bjuda under varandra.
 
I Intet skrev:
Det förutsätter att det alls finns budgivare att kvalificera. Beroende på, kan det vara precis det omvända. En ensam intressent kan låta säljare kvalificera sig och i lugn och ro låta dom bjuda under varandra.
Så kan det naturligtvis vara om det handlar om ett mindre attraktivt objekt. Det jag vände mig emot att strategiskt avvakta med undersökning till efter kontraktet och utgå ifrån att man får in klausulen.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
O O skrev:
En spekulant har alltid rätt att pruta precis när man vill fram till man signerat avtalet.
Att det kan vara taktiskt oklokt är en annan sak.

Nej. Köparen är inte alls begränsad innan avtalet är underskrivet.

Precis. Både köpare och säljare är helt fria att försöka sänka resp höja priset fram till man signerat avtalet.

Köparens undersökningsplikt är mycket omfattande. Det är inget som hinns med under en visning. Det tar många timmar om det skall göras ordentligt. Men även den bäste kan ändå missa alvarliga kostsamma fel. Rimligen ser man till att få det gjort innan man köper.

En besiktningsfirma har en sk ansvarsförsäkring som täcker upp om något har missats. Även mycket stora belopp. Vad gör man om släktingen missar saker som kostar 1miljon att fixa? Saker som skulle upptäckts, eller ansvarsförsäkringen skulle ha betalt om man anlitat en besiktningsman...

Hur många hantverkare/släktingar på visningen krävs för att upptäcka en sedan 1970-talet nedgrävd sönderrostad halvfull oljetank som läckt olja lågt ut i omgivningen under markytan och måste saneras. Bara ett exempel.
I mitt exempel utgick jag från att man har undertecknat köpekontraktet med en inskriven klausul om besiktning.
Det förfarandet är "standard", att besiktiga huset innan man undertecknat köpekontrakt skulle jag nog aldrig göra eller rekommendera någon, inget undertecknat avtal, inget klart och säljaren kan ge dig långfingret...
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Hur många hantverkare/släktingar på visningen krävs för att upptäcka en sedan 1970-talet nedgrävd sönderrostad halvfull oljetank som läckt olja lågt ut i omgivningen under markytan och måste saneras. Bara ett exempel.
Eftersom jag är verksam i branschen så kan jag med stor säkerhet säga att det är inte många besiktningsmän som skulle upptäcka nedgrävda oljetankar.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Visst, men det är inte givet att du får in ett villkor i avtalet om omförhandling av pris eller möjlighet att bryta kontraktet efter besiktning. När jag köpt hus har jag sett till att fullgöra min undersökningsplikt före kontraktsskrivning.
Om säljaren vägrar besiktningsklausul så skulle jag känna att här finns ett dolt fel begravet.

Om undersökningen inte har någon betydelse efter att köpekontraktet skrivits på (för du kan ändå inte hoppa av eller förhandla pris) är den ju helt meningslös pekuniärt och behöver därför inte utföras.

Kan du hoppa av eller förhandla är du som köpare trygg i att det är du som bestämmer om köpet sker.

Om säljaren är trygg med att vänta med kontraktsskrivning, du har inte gett något löfte om att köpa, säljaren har inte lovat att du får köpa, så visst, fine.

Problemet är att om du hittar något att anmärka på och vill förhandla pris (men du vill fortfarande ha huset) så kan säljaren neka och du har kastat bort pengarna på besiktning och har inget kontrakt.
 
D Dilato skrev:
Om säljaren vägrar besiktningsklausul så skulle jag känna att här finns ett dolt fel begravet.
Finns ju en anledning att det mesta redan är besiktigat av säljaren inför försäljning. Det i kombination med egen undersökning nöjer sig de flesta med idag.
 
krillek krillek skrev:
Just därför man som säljare låter budgivarna kvalificera sig och meddela före budgivning om de önskar ha några villkor för köp, t ex besiktning, sälja sitt eget hus, få lån o s v. Inte givet att man får köpa huset, trots ett eventuellt vinnande bud, om man har mängder av villkor man önskar få in i kontraktet.
Detta har jag aldrig hört hänt i verkligheten att spekulanter måste kvalificera sig för att få lägga bud. Det låter som en ovanligt dum idé att stänga ute spekulanter som vill köpa.

Som säljare vill man ha så många spekulanter det är möjligt. Varje bud höjer priset.

Diskussioner om besiktningar och köpekontraktsvillkor tar man bara med en spekulant. Köparen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Undersökning är ju ett krav enligt jordabalken så det behöver man väl inte påpeka att man tänker utföra.
Man bör väl i så fall meddela innan att man inte vill besiktiga.
Exakt! Att man avser göra det man lagligen förväntas skall man inte behöva påpeka. Men vill man avstå sin undersökningsrätt/skyldighet är det säkert något säljaren uppskattar, så det är nog en fördel att informera om.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Så kan det naturligtvis vara om det handlar om ett mindre attraktivt objekt. Det jag vände mig emot att strategiskt avvakta med undersökning till efter kontraktet och utgå ifrån att man får in klausulen.
Det var inte exakt vad jag föreslog. Grejen var att vänta till man har vunnit budgivningen. Först därefter diskuterar man köpeavtal. Det är då man bör ta upp besiktningen, så att både köpare och säljare har en ordentlig uppfattning om objektet.

Dvs det behövs egentligen ingen klausul om besiktningen sker innan kontraktsskrivning. Det är valfritt att göra som man vill med ordningen.

Skriver man kontraktet före köparen hunnit genomföra sin undersökningsplikt är det naturligt att ha med en hävningsklausul.

Detta är det normala. Det fungerar inte så att alla spekulanter (det kan ju var 5, 10, 20 eller fler) bokar in var sina halvdags besiktningar innan budgivningen startar. Det är ju totalt meningslöst med besiktning för alla utom den som vinner budgivningen. Som säljare har man inget intresse av en massa onödiga besiktningar av sin fastighet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
Detta har jag aldrig hört hänt i verkligheten att spekulanter måste kvalificera sig för att få lägga bud. Det låter som en ovanligt dum idé att stänga ute spekulanter som vill köpa.

Som säljare vill man ha så många spekulanter det är möjligt. Varje bud höjer priset.

Diskussioner om besiktningar och köpekontraktsvillkor tar man bara med en spekulant. Köparen.
Som köpare har jag "råkat ut" för det två gånger vid skriftliga, slutna förhandsbud
O O skrev:
Det var inte exakt vad jag föreslog. Grejen var att vänta till man har vunnit budgivningen. Först därefter diskuterar man köpeavtal. Det är då man bör ta upp besiktningen, så att både köpare och säljare har en ordentlig uppfattning om objektet.

Dvs det behövs egentligen ingen klausul om besiktningen sker innan kontraktsskrivning. Det är valfritt att göra som man vill med ordningen.

Skriver man kontraktet före köparen hunnit genomföra sin undersökningsplikt är det naturligt att ha med en hävningsklausul.

Detta är det normala. Det fungerar inte så att alla spekulanter (det kan ju var 5, 10, 20 eller fler) bokar in var sina halvdags besiktningar innan budgivningen startar. Det är ju totalt meningslöst med besiktning för alla utom den som vinner budgivningen. Som säljare har man inget intresse av en massa onödiga besiktningar av sin fastighet.
Ja, min bild är att det sällan fungerar så i praktiken. Majoriteten hus är redan besiktigade före marknadsföring och de flesta nöjer sig med det. När budgivningen är slut väljer säljaren vem vederbörande vill ska få köpa huset och att man då väljer bort eventuella spekulanter med villkor är knappast konstigt om man vill få till en snabb och smidig affär.

Vad gäller "kvalificeringen" så har det hänt mig ett par gånger, då via Areal och skriftliga, slutna anbud där eventuella "villkor" har fått preciserats och egentligen gäller det väl alla bud - villkorar man som spekulant sina bud, typ "dolt" eller "gäller bara i 24 timmar" så är det rimligen något man berättar inför budgivningen eller i samband med att man lägger budet.
 
O olomar skrev:
I mitt exempel utgick jag från att man har undertecknat köpekontraktet med en inskriven klausul om besiktning.
OK. Det är ju det normala.
O olomar skrev:
Det förfarandet är "standard", att besiktiga huset innan man undertecknat köpekontrakt skulle jag nog aldrig göra eller rekommendera någon, inget undertecknat avtal, inget klart och säljaren kan ge dig långfingret...
Man gör som man vill, men om inte säljaren undertecknar innan besiktning har köparen inget att vinna på att göra det.

Oavsett är det allra viktigaste syftet för köparen med besiktningen att upptäcka om objektet inte är intressant att köpa. Att en spekulant hoppar av efter en besiktning är nog vanligare än att en säljare gör det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.