Har du inte induktionshäll nu? Det finns ju ingen värme under grytan med induktionshäll och därmed så slår du av strömmen så bryts uppvärmningen direkt. Så blir det ju inte med en vanlig gjutjärnsplatta eller en med strålning. Jag älskar induktion. Även om jag inte kan fatta varför de är så dyra eller varför det inte verkar finnas övervakning på temperaturen på många modeller.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 822 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 822 inlägg
Jag har induktion nu.E Edgarsven skrev:Har du inte induktionshäll nu? Det finns ju ingen värme under grytan med induktionshäll och därmed så slår du av strömmen så bryts uppvärmningen direkt. Så blir det ju inte med en vanlig gjutjärnsplatta eller en med strålning. Jag älskar induktion. Även om jag inte kan fatta varför de är så dyra eller varför det inte verkar finnas övervakning på temperaturen på många modeller.
Visst är det som du skriver men just för att uppvärmningen går så fort blir det ju kortare tid mellan 95 grader i vätskan och 100 grader, så man har kortare tid på sig för att reagera på småbubblorna som kommer vid 95 grader.
Ska precis köpa ny häll, tänkte kolla erbjudanden på Black Friday.BirgitS skrev:Nu vet jag inte hur just de där hällarna fungerar men många sådana där zoner som kan läggas ihop fungerar dåligt i praktiken därför att induktionsspolarna sitter bara som på vanliga zoner vilket leder till mycket ojämn värme när man ställer dit ett stort kokkärl. Som det står på sidan jag länkade till förut:
Var helt inne på flexi-zoner men blir skeptisk när jag läser tester att det inte funkar så bra.
Nån som vet vilket nr det var som Råd och Rön testade hällar? (jag har readly)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 822 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 822 inlägg
Vet inte exakt vilket tidningsnummer men online kom senaste uppdateringen ut 18 november 2022: https://www.radron.se/tester/vitvaror/induktionshallar/J jdaniels skrev:
så det kanske kommer en ny uppdatering snart.
Japp. Har inte prövat Husqvarna och av förklarliga skäl kan man inte pröva alla. Jag vet bara att mina kärl funkar på Siemens och Bosch men absolut INTE på IKEA. Så efter att vi fick hävt IKEA hällen så blev det en Siemens igen och vi är mkt nöjda.BirgitS skrev:
Vi har en Siemens induktionshäll från 2010 som fanns i huset när vi flyttade in 2020. Den har runda kokzoner en stor 28 cm, två mindre 18 cm och en liten 15 cm. Individuella tuschkontroller.
Den är snabb o lätt att reglera, samt tyst. En nackdel är när man använder små kastruller måste dom hamna exakt mitt på zonen annars stängs den av. Dock har den en spricka i ena hörnet samt en zon känns trött.
Letar därför efter en ny Siemens.
Jag köpte Råd o Rön testet, men tycker inte jag blev klokare. Vi har behov av både små och stora kokkärl, ibland 3-4 ibland bara ett. Just utformningen av kokzonerna är extra intressant.
Vi är inne på tex Siemens EX851LYV5E som har 10 små fyrkantiga zoner. Ni som har denna typ hur nöjda är ni?
Den är snabb o lätt att reglera, samt tyst. En nackdel är när man använder små kastruller måste dom hamna exakt mitt på zonen annars stängs den av. Dock har den en spricka i ena hörnet samt en zon känns trött.
Jag köpte Råd o Rön testet, men tycker inte jag blev klokare. Vi har behov av både små och stora kokkärl, ibland 3-4 ibland bara ett. Just utformningen av kokzonerna är extra intressant.
Vi är inne på tex Siemens EX851LYV5E som har 10 små fyrkantiga zoner. Ni som har denna typ hur nöjda är ni?
Köpte Siemens EX851FVC1E för några veckor sedan och är grymt nöjd med den. 3 olika zoner plus två mellanstora fyrkantiga som kan bli en.N Nils45 skrev:Vi har en Siemens induktionshäll från 2010 som fanns i huset när vi flyttade in 2020. Den har runda kokzoner en stor 28 cm, två mindre 18 cm och en liten 15 cm. Individuella tuschkontroller.
På vår gamla Siemens induktionshäll från 2010 så visar säkringsskåpet på att den är kopplad med tre 16 Amp-säkringar, men tittar jag på specifikationerna så är det en 230 V-häll. Jag är inte tillräckligt kunnig för att förstå det hela.
Alla induktionshällar går på 230V.
Det går alldeles utmärkt att driva hällarna med 230 V och mer än en fas. De flesta hällar nu för tiden använder dessutom bara 2 faser (inklusive nämnda EX851LYV5E och EX851FVC1E). Den tredje fasen är det tänkt att man ska använda till ugnen.