BirgitS
useless useless skrev:
Det går alldeles utmärkt att driva hällarna med 230 V och mer än en fas. De flesta hällar nu för tiden använder dessutom bara 2 faser (inklusive nämnda EX851LYV5E och EX851FVC1E). Den tredje fasen är det tänkt att man ska använda till ugnen.
Förutom en del hällar som bara använder en fas, sådana ska man akta sig för. Man ser om en häll behöver en eller två faser genom att titta på anslutningseffekten. Om den är kring 7000 W så är det två faser. (Spisar = häll + ugn ska ha kring 11 000 W.)
 
  • Gilla
Nils45
  • Laddar…
En fas kan kan bara ge 3,7 kw vid 16 A, dom flesta spisar ligger runt 4,6 kw
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
J jdaniels skrev:
En fas kan kan bara ge 3,7 kw vid 16 A, dom flesta spisar ligger runt 4,6 kw
Nej. De flesta spisar ligger betydligt högre. Runt 9-11 kW är standard.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Om vi med "spis" menar en spishäll plus ugn så ja, de bör vara specade till runt 11 kW om det ska vara fulleffekt. Detta oavsett om det är trefas 400V eller 3x enfas 230V, 16A.
__
PS. Kollade just på en 400V 16A-spis vi köpte för några år sedan till stugan, den är specad till 9,5 kW så inte riktigt 11 kW. Här med keramikhäll, rätt billig spis men bra givet begränsningen av 55 cm bredd istf standard 60: Electrolux EKC4011AOW
 
Redigerat:
Och en absolut majoritet av alla induktionshällar går på två faser och har en effekt på ca 7 kW.


Så här ser det ut enligt Prisjakt:

Filtreringsverktyg för produkturval baserat på anslutningseffekt; visar spann mellan 1000 W och 14000 W.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Hqr läst flera tester de senaste åren och Bosch/Siemens verkar ha hällar som oftast placerar sig bäst/i toppskiktet.
Gällande ugnar verkar de vara dyrare Elektrolux som ger jämnaste värmen.
 
Beställde en Bosch idag och såhär står det.
Anslutningseffekt 4600 w

Effekt av värmelement
1 x 1.4 (2.2) kW, 1 x 2.2 (3.0) kW, 2 x 1.8 (3.0) kW
 
Det är en enfashäll som mer än en har blivit besviken på.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
F*N!
Jag tycker att jag läst på om hällar men det blir lite mer pluggande.
Avbokade just hällen och får kolla efter en med högre effekt.

Tack alla hjälpsamma på detta forum, GULD!

Och man märker att en häll på 7kw är bättre än en på 4,6kw?
 
Om du försöker använda flera plattor på hög effekt blir det en tydlig skillnad. Jag har inte använt en enfashäll, så jag har inte egen erfarenhet. Men har man familj skulle jag inte rekommendera den.
 
B
Böt precis ner mig från 10kW till 7kW. Jag tycker den är lite seg, även om jag börjar vänja mig. Den gamla fick man passa sig, så man inte sköt säkringen om man körde andra vitvaror för mycket.

4.6kW hade jag stört mig på, det är i underkant skulle jag säga.

Läs tester/omdömen innan köp, finns en hel del med långsmma kontroller,.irriterande ljud, ojämn värme och andra problem.
 
Väger just nu mellan

Bosch - PIX61RHC1E​

Bosch - PXE675DE4E​


Eller har jag stirrat mig blind på Bosch? Bättre alternativ?
 
Redigerat:
BirgitS
J jdaniels skrev:
Väger just nu mellan

Bosch - PIX61RHC1E​

Bosch - PXE675DE4E​


Eller har jag stirrat mig blind på Bosch? Bättre alternativ?
PXE675DE4E verkar vara en utgången modell som började säljas 2019 medan PIX61RHC1E är en ny modell.

När jag kollar på prisjakt verkar den äldre modellen ha bara två kokzoner, men prisjakt kan ha fel. Den nya har någon smart funktion eftersom det står något om en app.
https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/12216516,3767762?categoryId=580

Läs manualerna och jämför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.