Hej! Vi ska för första gången köpa en induktionshäll, frågan är vilken? Kan ni tipsa om vad ni har för sort, vad ni är nöjda med eller mindre nöjda med. Skulle bli väldigt tacksam!
Hej!itgust skrev:
Är ni "låsta" till några specifika mått? Vill ni ha större än 60s bred?
Vi har beställt en Huskvarna QHIB750P, men den har inte kommit än
Vi valde den för att den stora plattan är 24 cm i diameter, jämfört med 21 cm som är "stansar" på många 60s, och även 70s.
Den vi beställt är 70 bred.
Kan återkoppla om några veckor
Jag har Ikeas breda som är 80cm, och idag skulle jag aldrig gå tillbaka till 60cm. Vet inte om det funkar på Ikeas men jag har sett modeller som fungerar att installera i ett 60 skåp men ändå är 80cm breda.itgust skrev:
Tack för svar! Vi måste hålla oss till 60 bred för vi har inte så mycket bänkyta. Har läst att nån häll har individuella effektkontroller för varje zon, är det nåt man bör satsa på?L Låset skrev:Hej!
Vi valde den för att den stora plattan är 24 cm i diameter, jämfört med 21 cm som är "stansar" på många 60s, och även 70s.
Vad jag hört, så kan det vara så att det fysiska måttet på plattan, inte är vad som är under. I praktiken från man större induktion under. Siemens skulle jag köpa alternativt IKEA om det tränger.L Låset skrev:Hej!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 869 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 869 inlägg
Ja, måste ju vara jobbigt när det håller på att kokar över att först trycka för att tala om för hällen vilken zon det gäller och sen börja ställa in effekten.itgust skrev:
Råd & Rön test av spishällar: https://www.radron.se/tester/vitvaror/induktionshallar/
Har varit och tittat på Elon idag och bestämt oss för antingen Husqvarna QHIK650P eller QHI6556P. Just nu lutar det åt den senare då den har två zoner man kan lägga ihop och den är helt svart när den är släckt = snyggt. Den har också individuella inställningar för varje zon. Tror det kommer bli bra.L Låset skrev:Hej!
Helst ska vi ha 60 för bänkytan är så liten. 80 skulle ta för mycket plats tyvärr men skulle gärna valt en större om det hade fungerat!H Husägaren87 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 869 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 869 inlägg
Nu vet jag inte hur just de där hällarna fungerar men många sådana där zoner som kan läggas ihop fungerar dåligt i praktiken därför att induktionsspolarna sitter bara som på vanliga zoner vilket leder till mycket ojämn värme när man ställer dit ett stort kokkärl. Som det står på sidan jag länkade till förut:itgust skrev:
Det kan säker ta någon halvsekund längre tid, men en induktion funkar allt mycket snabbare både på att minska och öka temperatur. En överkokning blir också ett mindre problem med induktion. Både i form av att det ska hända och att ändra värmen.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 869 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 869 inlägg
Jag har haft induktionshäll i några år och skulle nog säga att det lättare blir en överkokning just för att effekten är högre än på andra sorters hällar och när man ser att det är på gång kan den där halva sekunden vara skillnaden mellan att man hinner stoppa i tid och att det kokar över.E Edgarsven skrev:
Jag har en från Ikea, där trycker man direkt på siffran bara, men om jag ser att det är 0.5s till det kokar över så lyfter jag bara bort kastrullen, går ju snabbast och så blir det direkt 0 värme..
Vid uppkok av vätska med hög effekt gäller att inte vända ryggen till, men har bara haft ett överkok på knappt två år med senaste induktionshällen. Använder "boost* enbart vid uppkok av större vattenmängd.
Har man t.ex. Ikea Högklassig med siffror, bara ned med fingret på sifferraden och dra till vänster. Har ingen betydelse var du sätter ned, hällen reagerar på när du drar till vänster och minskar tills du stannar. Så när man justerar tempen, dutta inte och försök träffa rätt, utan sätt bara ned fingret och dra, gäller både minska och öka.