[
Strömlöshetsproblemet har du dock helt rätt om. Det skulle vara lite jobbigt att fixa söndagsmiddagen på vedkaminen. Men det går, om man tar det som en utmaning. Jag har ju både en liten ugn och en järnplatta på min Contura 660K...[/QUOTE]

Och därför finns det Mcdrive, om man inte har elbil också!
 
Draven- skrev:
Säljer vitvaror och provade i veckan själv induktion för första gången.

Själv upplevde jag en helt annan skillnad. Att koka vatten går så fort att vattenkokare är överflödigt.
Eftersom det är kokkärlets botten som värms och inte zonen ändras temperaturen också väldigt
fort efter inställning.

-Det finns bara två tillverkare av keramikhällar i Europa, Schott Ceran och K. Det
kvittar alltså i stort sett vilket fabrikat man än väljer.



Mitt tips blir ändå att kika på en induktionshäll. IKEAs går lika bra som Electrolux.
Klippte lite i "Draven's" inlägg för att det inte skulle bli för långt. (Tillräckligt det jag skriver).

Vad du menar med endast 2 tillverkare Schott Ceran och K, förmodar jag att du med det menar själva hällen, Alltså glasytan.
"Hårdvaran" ( och ev mjukvara) inunder själva hällen skiljer sig ju mellan tillverkarna.

I övrigt vill jag hålla med och lovorda induktionshällen.
Jag renoverade vårt kök våren 2004 och installerade, (efter visst motstånd av min teknikfientliga fru), en induktionshäll från IKEA.

Det är den absolut bästa uppfinningen sedan vedspisen!
Vår IKEA häll har fungerat klockrent. Är heller inte kinkig på storleken på kokkärlen som jag här i tråden sett att vissa upplevt på vissa "märkeshällar".
Snabba uppkok och snabba temperaturregleringar uppåt/neråt. Den ligger inte en gasspis långt efter. (Har haft gasspis närmare 15 år då jag bodde i Hufvudstaden).
Upplever heller inga "brum" i kärlen, förutom då vi använder en stor 15 liters rostfri kastrull eller om ett lock ligger lite knasigt någon gång. De få gånger vi hör något "brum" är det heller inte i "reaplansklass", som någon beskrev det tidigare i tråden.

Enda nackdelen har varit/är om mycket vatten kokar över och skvätter ut på hällen vid touchkontrollerna så kan den slå av, så hela middagen stannar av i tillagningen. - Men det torkar man ju snabbt bort.
Likaså har det hänt vid pannkaksgräddning att symbolen "Inget kokkärl" tänds om det kommer mycket fett under gjutjärnspannan jag använder.

Så sammanfattningsvis kan jag efter 4 års brukande av induktionshäll helhjärtat rekommendera denna typ.
Till de som känner sig tveksamma till IKEA's hällar: Inga problem. Tillverkas f.ö av Whirlpool och är i princip samma som dom säljer under eget namn, med små försumbara skillnader.
 
Hårdvaran (och mjukvaran) skiljer sig men hällarna använder sig av flera komponenter gemensamt. I stort sett är det Bosch/Siemens som har egna komponenter då deras koncerner utveckar finelektronik inom flera divisioner. Mjukvaran visst, den måste anpassas till zonernas storlek och om de har vred, expanderbarhet, booster eller ej.
 
Draven- skrev:
-Zonen där maten lagats blir ändå VARM. Men leder ej till brännskador.
Tiden är ju en viktig parameter gällande värmen. Zonen värms ju av grytan, kokar du upp vatten så hinner ju hällen inte bli speciellt varm men efter ett långkok på några timmar borde den hunnit bli lika varm som maten man kokar.
 
Fein skrev:
[
Strömlöshetsproblemet har du dock helt rätt om. Det skulle vara lite jobbigt att fixa söndagsmiddagen på vedkaminen. Men det går, om man tar det som en utmaning. Jag har ju både en liten ugn och en järnplatta på min Contura 660K...
Och därför finns det Mcdrive, om man inte har elbil också![/QUOTE]

Å där vareen Ståkkålmare såm svara, sö!

Vii dårå, såm har närmsta McDrive tre miil bort hartente så jaala lett asså typ dårå sö! :cool:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.