Vill påstå att det finns en kundgrupp för hällar med "gamla hederliga" vred, min far är en god representant...:D
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Alla kastruller behöver kanske inte bytas heller.....kolla dem med en magnet under botten. Är de magnetiska så fungerar de på induktion.
 
Men en 70-centimeters Riktig Spis™ med induktion, dubbelugn och Riktiga Vred™ skulle vara väldans nära perfektion...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag har en häll med två induktion och två "vanliga" plattor. Här är mina erfarenheter

Positivt/Negativt Induktion
+ Går snabbt
+ Lätt att hålla rent
- Vid uppkok av ex spagettivatten så låter det som om ett flygplan kommer in i köket då min kastrull vibrerar...
- Det fungerar inte med en för liten kastrull på mina induktionsplattor, den måste hela tiden vara exakt i ringen...

Positivt "vanlig"
+ Mycket mjukare uppkokning, man behöver inte stå och vrålpassa hela tiden
+ Grytan kan ställas utanför ringen utan att den slutar fungera
- Mycket svår att hålla ren!
- Seg i växlingarna, precis som alla andra spisplattor

Om jag skulle köpa ny häll nu så skulle det definitivt bli denna:

http://www.electrolux.se/node38.aspx?productId=3881
 
  • Häll.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag säger som de flesta. Induktion alla gånger.

Vi har en Gaggenau där man styr plattor och styrka via en löstagbar magnetisk "knopp. Låter lite skumt men det funkar kalas.

De har även modeller där man har vred som man kan sätta där man vill ha dem, dvs inte på hällen.

Det enda som vi ångrar är att vin inte valde en bredare häll;-) Kanske blir ett byte så småningom...

Vi har inte upplevt några problem eller tendenser map dropp till och från hon. Vi har varit försiktiga när det har varit smält socker och dyl men annars så har det slabbats en hel del utan problem, mer än den tråkiga städningen som ju dock alltid kommer....
 
Vi har en sån där häll som Ms-IT-Nisse visar på bilden fast vår heter Husqvarna och är 70 bred. En kalashäll! Katten tycker mycket om att ligga på den :) Den går heller inte så djupt ner så det går fint att ha grejer i lådan inunder.
Det är så skönt att inte behöva bry sig om storleken på kastrull kontra vilken "platta" man vill använda. Alla har samma watt-tal. Har man en väldigt stor gryta så kan man ställa den över två kryss.
 
Mitt tips är att välja en med logisk placering av knapparna och separat visning av instäld effekt
på varje platta. Mina föräldrar har en Siemens och där sitter alla knapparn tillsammans på en rad
man måste titta och lära sig vilken knapp som går till vilken platta, dessutom är det svårt att
reglera effekten man måste trycka hårt, det räcker inte med att nudda som med andra hällar.
Just hur knapparna är ju tyvär svårt att veta innan man installerat hällen då återförsäljarna sällan
har dom inkopplade. Mina föräldrar hade inte köpt sin Siemens om dom visste hur den var.

Vi har en Husqvarna pricis som bilden ovan som har både bra placering av knapparna och bra
känsla, vi är väldigt nöjda med den hällen.

Håller med om att hällen är nog det sista man skall snåla in på när man renoverar kök
det blir faktiskt roligara att laga mat med bra grejer.
 
Vi investerade efter viss tvekan i induktion när vi renoverade köket för snart ett år sedan och det har vi inte ångrat. Det enda vi ångrat är att vi inte hade råd att gå upp en prisklass och få en induktionshäll med nåt jag inte vet vad det heter men skulle kalla automatisk storleksdetektering. Idag är det viktigt att botten på kastrullen är ungefär lika stor som värmezonen, annars fungerar det inte och det är en klar begränsning.

Nästa råd är att köpa kvalitetskastruller och -grytor. De väsnas inte när du använder dem.
 
Jag har hörapparat och fixar tyvärr inte att gå i närheten av en induktionshäll som är igång, hörapparaten börjar leva om som f-n, detta beror enligt uppgift på de elektromagnitiska fält som uppstår när plattorna är igång. Kan vara värt att tänka på även om jag vet att jag är i minoritet som hörselskadad. Hade det inte varit för detta hade jag gärna valt en induktionshäll själv, vi bygger om köket till sommaren, och jag var såååååå nära att köpa induktion tills jag kom nära en.....
 
Balena: Mysko, min sambo har också hörapparat och han har absolut inga problem med vår induktionshäll!
Måste bero på typen av hörapparat också.

Jag sällar mig också till hyllningskören och rekommenderar starkt en häll med zoner och inte bara cirklar. Så skönt att inte behöva fundera på var man ska ställa en kastrull eller stekpanna beroende på dess storlek!
 
Det där med störningar kan nog vara individuellt. Jag har t.ex 2 likadana (samma beteckning) Peltor hörselskydd och med det ena så blir det väldiga störningar när mobilen ringer medans det inte är några störningar alls med det andra.
 
Säljer vitvaror och provade i veckan själv induktion för första gången.

Själv upplevde jag en helt annan skillnad. Att koka vatten går så fort att vattenkokare är överflödigt.
Eftersom det är kokkärlets botten som värms och inte zonen ändras temperaturen också väldigt
fort efter inställning. Det går inte att bränna sig eftersom zonen inte själv blir varm. Flera fördelar alltså.

Vad man ska tänka på - ventilation. Induktionshällar kräver oftast ventilation i framkant - dock ej
Bosch/Siemens. Electrolux' hällar gör det däremot.

-Spisar bredare än 60 finns inte ännu med induktion.

-Bara Electrolux har ännu en häll med vred (som bilden).

-Trefas måste vara framdraget

-Zonen där maten lagats blir ändå VARM. Men leder ej till brännskador.

-Det finns bara två tillverkare av keramikhällar i Europa, Schott Ceran och K. Det
kvittar alltså i stort sett vilket fabrikat man än väljer.

-Störningar/magnetfält: det kan förekomma men en hårtork ex.vis genererar ett
20 ggr starkare magnetfält.

-Svårt att få expanderbara zoner till induktionshäll (dyra).

Mitt tips blir ändå att kika på en induktionshäll. IKEAs går lika bra som Electrolux.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.