Pinnen4 Pinnen4 skrev:
Mycket bra tråd, jag sitter själv och kollar på något liknande, antingen utblås i vägg eller dra upp utblåset på taket.
Om jag drar spirorör i ett U blir det ju ca 1m ner från hällen, 3m under plattan, sen 3-4m upp på taket och ut (1-plans villa). Alternativet är ju att göra något kortare och dra utblåset via kantelement eller vägg.

Jag hittade även denna som jag är intresserad av:
[länk]
Vad tror ni om en sådan?
Om man vill ha utblåset ut genom plattan verkar compair tower som ett vettig lösning, dels att det är dränerat och att man kan få bort utblåset en bit ifrån fasaden och att ohyra ser ut att få det svårt att komma in.

Själv satsar jag på att dra ut det genom taket (ca 11m) för att kunna placera en kraftig motor på vinden (slippa motorljudet) och för att jag tycker det blir mest estetiskt.
 
  • Gilla
Pinnen4
  • Laddar…
L Lewwe skrev:
Såhär gjorde jag, 30-40mm betong runt röret. Rostfritt syrafast 160mm rör.
Sökt runt men hittar bara förzinkade rör. Var fick du tag på ditt rostfria?
 
Erik Vindfjäll Erik Vindfjäll skrev:
Sökt runt men hittar bara förzinkade rör. Var fick du tag på ditt rostfria?
Finns att beställa hos varje grossist.
Eller valfri ventilationsfirma.
Men inget som lagerhålls så man får nog ringa/maila och be dem ta hem.
 
  • Gilla
Erik Vindfjäll
  • Laddar…
Beställde det på Lindab i Bromma.
 
B
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Hej,

Blev ungefär som på bilden och det har funkat kanon sådär 1 år senare.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Får jag bara fråga vilka delar du använde för väggenomföringen? Sitter det en stos med dubbel anslutning både på in- och utsidan av väggen med spirorör mellan?
 
  • Galvaniserad plåtstos med dubbel 150 mm anslutning och gummipackning för ventilationsväggenomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Baskavoda skrev:
Får jag bara fråga vilka delar du använde för väggenomföringen? Sitter det en stos med dubbel anslutning både på in- och utsidan av väggen med spirorör mellan?
Hej,

Nej, bara på insidan om jag inte minns fel. På utsidan sitter en huv med egen stos.

Mvh Andreas
 
B
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Hej,

Nej, bara på insidan om jag inte minns fel. På utsidan sitter en huv med egen stos.

Mvh Andreas
Tack då är jag med!
 
  • Gilla
Antemoo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.