Är där någon leverantör som har beskrivning hur rören i plattan ska gå?
 
Hej,

Mina erfarenheter är liknande och jag saknar i princip inget från en ”vanlig” fläkt. Vi har utblåset på vår baksida så lukten har aldrig varit ett problem för oss, och grannen har aldrig klagat :p

Ljudnivån har jag aldrig tänkt på men visst låter den när den går på max, men det gör även min svärmors takhängda fläkt som man dessutom har rakt i nyllet när man lagar mat.

En sak som jag upplever som positiv med den lösning vi valt är att fläkten fungerar som ett effektivt stänkskydd när man lagar mat. Vi har en 120cm djup köksö och två sittplatser bakom fläkten som inte varit så fräscha om det varit stekflott överallt.
 
  • Gilla
Handell och 1 till
  • Laddar…
A Andersaco skrev:
Är där någon leverantör som har beskrivning hur rören i plattan ska gå?
Nej, det tror jag inte. Det är ju inte alltid som rören måste gå igenom en platta. T ex såg jag en tillverkare som använde rektangulära plastkanaler som är tunna nog att dras i innerväggar, men dessa är tyvärr inte godkända att använda som imkanal i Sverige (tror jag). Dessutom var tvärsektionen ganska liten.
 
A Andersaco skrev:
Är där någon leverantör som har beskrivning hur rören i plattan ska gå?
Däremot kan ju sotaren ha synpunkter (dock ej lagkrav) på dragningen map rengöring mm, så gör den inte allt för komplicerad. Desstå få böjar och större area som möjligt är bäst. Jag använde 160mm rör efter fläktens utlopp på 150mm.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Hej,

Blev ungefär som på bilden och det har funkat kanon sådär 1 år senare.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Superkorkad fråga kanske men hur fick du upp ett så stort hål i fasaden? Eller gör man ett fyrkantigt och fyller ut?
 
Nejdå, inte superkorkat alls! Vid tillfället hade vi ingen fasad på och i ärligehetens namn knappt någon vägg... eller tak :seenoevil: de hål som behövde göras var alltså mindre än de som redan fanns :giggle:

Renoveringsprojekt med isolering synlig, inget tak, verktyg och ej färdiga väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som arbetar på en ofärdig träkonstruktion av ett hus utan yttre fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med delvis saknad fasad och exponerade väggpartier, material spridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!
Jag är så glad att jag hittade den här tråden.

Jag ska försöka övertyga snickaren och VVS:aren om att detta är sättet att göra. Vi har inte byggt plattan ännu och tänker en mindre köksö och en integrerad fläkt i spishällen som går ned, under köket och ut på den sidan av huset där vi minst blir störda av mat-os och ljud.

Något vi ska tänka på som inte blev bra i ditt bygge?
 
M Matteg01 skrev:
Kan dela mina erfarenheter.
Var rädd för dålig effekt men jag tycker det här lösningen slå alla fläktkåpor jag haft hittills.
Jag har Siemens häll med integrerad fläkt och även om man steker fläsk så sugs allt ner i fläkten, ingen lukt sprids i huset. När man rör om i stekpannan kan man se att lite rök inte sugs ner men väldigt marginellt.
Nackdelen är ljudet, min fläkt går i auto och går oftast på högre hastighet än vad som krävs och då tycker jag ljudet kan störa lite(jämfört med fläkt monterad på taket) Brukar köra manuellt och då är ljudet okej.

Jag har dragit mitt rör i plattan med 160 mm spirorör med backspjäll längst ut. Bilade upp plattan.
Ska ha altanen där utsuget sitter men har inte byggt den ännu.
Tycker det luktar mer än när man hade utsuget över tak men inget jag stört mig på.
Stör mig nog mer på ljudet utanför i så fall.

inga problem med kondens men mitt rör ligger med fall hela vägen ut.
Hej Matte,

Vi har precis lagt ner ett vanligt 160 mm spirorör ovanpå första skivan cellplast och gjort hål ut i kantelementen. Är lite fundersam på om jag behöver någon isolering av röret då det ligger i cellplasten (utifrån brandperspektiv)? Behövs brandspjäll i båda ändarna som @andr.ljung eller räcker det med backspjäll längst ut?
 
F farmis skrev:
Hej Matte,

Vi har precis lagt ner ett vanligt 160 mm spirorör ovanpå första skivan cellplast och gjort hål ut i kantelementen. Är lite fundersam på om jag behöver någon isolering av röret då det ligger i cellplasten (utifrån brandperspektiv)? Behövs brandspjäll i båda ändarna som @andr.ljung eller räcker det med backspjäll längst ut?
Jag tror det räcker med ett längst ut (om du har träfasad), men jag tänkte med hängslen och livrem...
 
BirgitS
F farmis skrev:
Är lite fundersam på om jag behöver någon isolering av röret då det ligger i cellplasten (utifrån brandperspektiv)? Behövs brandspjäll i båda ändarna som @andr.ljung eller räcker det med backspjäll längst ut?
Kan ju vara bra att kontakta ansvarig sotare för att vara säker på att det är godkänt. Det låter inte så bra om cellplasten blir så varm som den blir om det brinner inne i ett oisolerat spirorör.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan ju vara bra att kontakta ansvarig sotare för att vara säker på att det är godkänt. Det låter inte så bra om cellplasten blir så varm som den blir om det brinner inne i ett oisolerat spirorör.
Hmm. Ser inte varför det inte skulle vara godkänt? De flesta som drar spiroröret i grunden gör ju det oisolerat.
 
F farmis skrev:
Hmm. Ser inte varför det inte skulle vara godkänt? De flesta som drar spiroröret i grunden gör ju det oisolerat.
F farmis skrev:
Hmm. Ser inte varför det inte skulle vara godkänt? De flesta som drar spiroröret i grunden gör ju det oisolerat.
F farmis skrev:
Hmm. Ser inte varför det inte skulle vara godkänt? De flesta som drar spiroröret i grunden gör ju det oisolerat.
Du behöver inte isolera röret om du har golvvärme, dock bör du ha minst 30mm betong runt spiroröret då cellplast är brandfarligt. Rostfritt spirorör är att föredra om du ska gjuta in det.
 
Såhär gjorde jag, 30-40mm betong runt röret. Rostfritt syrafast 160mm rör.
 
  • Rostfritt syrafast rör med 30-40mm betongisolering som installeras på ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi funderar på denna lösning till ett hus vi ska börja bygga om någon månad.
Är det någon som har en bild på hur det ser ut på utsidan? Sätter man en huv, ett ventilationsgaller eller något annat/mer?
 
Mycket bra tråd, jag sitter själv och kollar på något liknande, antingen utblås i vägg eller dra upp utblåset på taket.
Om jag drar spirorör i ett U blir det ju ca 1m ner från hällen, 3m under plattan, sen 3-4m upp på taket och ut (1-plans villa). Alternativet är ju att göra något kortare och dra utblåset via kantelement eller vägg.

Jag hittade även denna som jag är intresserad av:
https://www.compair-flow.com/compair-tower/en/
Vad tror ni om en sådan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.