O Odur skrev:
Gleason 3+4 eller 4+3?
Båda delar. 3 st var 3+4, 1 st var 4+3

tveksamt tveksamt skrev:
Har ni diskuterat andra handlingsvägar än operation?
De avrådde iaf från strålning pga av min ”låga” ålder, eftersom det kan ge cancer i andra organ.

Men jag är såklart rädd för för biverkningarna av en dålig kirurg också

Antikroppsbehandling stöttas inte av regionen, kostar runt en miljon privat

G Galten skrev:
De avrådde iaf från strålning pga av min ”låga” ålder, eftersom det kan ge cancer i andra organ.

Men jag är såklart rädd för för biverkningarna av en dålig kirurg också

Antikroppsbehandling stöttas inte av regionen, kostar runt en miljon privat
Jag har full förståelse för att du är rädd för "biverkningarna av en dålig kirurg". Finns någon möjlighet att inom ramen för det fria vårdvalet vända dig till en klinik där de besitter särskild kompetens? Även om det inte är några garantier så kanske det kan minska riskerna.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
F Frunihuset20 skrev:
Jag har full förståelse för att du är rädd för "biverkningarna av en dålig kirurg". Finns någon möjlighet att inom ramen för det fria vårdvalet vända dig till en klinik där de besitter särskild kompetens? Även om det inte är några garantier så kanske det kan minska riskerna.
Det är nog svårt att hitta statistik hur väl nervsparande operationer lyckas på olika kliniker (och sen är det såklart lite beroende på hur cancern sitter, är det intrasslat i nervtrådarna så de inget val än att skära bort det)

Jag slängde iväg ett mejl på vinst och förlust till laserknivsföretaget CLS i Lund om de behöver en patient till någon studie. Deras metod verkar överlägsen den vanliga tekniken men är bara godkänd i USA.

Jag har också en sjukvårdsförsäkring via jobbet som jag kanske kan använda till någon privat klinik. Men jag drar i det först när jag fått mer info om vad som skall göras

Hittar de metastaser i ryggen ändras spelplanen helt och hållet. Då verkar man strunta i grundtumören. Vi får se helt enkelt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
P
Usch..
Men mycket mycket kredd till dig att du berättar! Det är nog många män här inne som borde kolla sig. Kanske får denna tråd de att reagera.

Bor i Skåne jag också men tog på eget initiativ att gå till en urolog när jag var "de övre 40" då min svåger fick besked om prostata cancer. Han var då 45. Han klarade sig!

Kom faktiskt hem precis nu från det årliga besöket hos läkaren. (BTW Hörde Byggahus spöket detta och visade upp denna tråd för mig 🙄 konspiratoriskt)
Läkaren sa att nu när jag är 55+ så bör jag ha ett PSA värde mellan 1 och 3 och då räcker det med ett besök om året. Jag hade 1.3. Tack för det.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Det är nog svårt att hitta statistik hur väl nervsparande operationer lyckas på olika kliniker (och sen är det såklart lite beroende på hur cancern sitter, är det intrasslat i nervtrådarna så de inget val än att skära bort det)

Jag slängde iväg ett mejl på vinst och förlust till laserknivsföretaget CLS i Lund om de behöver en patient till någon studie. Deras metod verkar överlägsen den vanliga tekniken men är bara godkänd i USA.

Jag har också en sjukvårdsförsäkring via jobbet som jag kanske kan använda till någon privat klinik. Men jag drar i det först när jag fått mer info om vad som skall göras

Hittar de metastaser i ryggen ändras spelplanen helt och hållet. Då verkar man strunta i grundtumören. Vi får se helt enkelt.
Ja, statistik kan vara svår att få ut men olika kliniker och sjukhus har olika kompetenser. Med risk för att låta dryg, inte alls min mening jag vill bara dela med mig av min dyrköpta erfarenhet. Jag själv har varit i vårdapparaten och en familjemedlem likaså, familjemedlemmen p.g.a. prostatacancer. En nära vän pga annan cancer.

Vissa sjukhus är universitetssjukhus vid vilka ST-läkare praktiserar samtidigt som andra sjukhus och kliniker enbart anställer överläkare varvid kompetensen kan skilja sig åt. Även andra saker än kompetens hos operatören kan påverka. Exempelvis så har vissa sjukhus som policy att söva vid en viss typ av undersökning för att minska risken för att patienten rör sig och därmed orsakas skador. På ett annat sjukhus beaktas inte den risken och patienten får vara vaken. När det kommer till vissa operationer av samma typ så använder vissa sjukhus aboaltion, där de bränner bort celler, medans andra använder excision, vilket är en metod som skär bort cellerna och dess rötter.

Jag tror att det går att lita på läkarnas kompetens, jag bara nämner ovan eftersom du nämnde oro för biverkningar av en dålig kirurg och att det under tiden kanske hjälper dig att kolla upp saker för att ha bättre underlag för att fatta eventuella beslut. Jag hoppas att det inte bildats metastaser i ryggen.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Försöker beställa ett PSA prov men måste gå igenom urologen i Örebro först innan vårdcentralen så lite bökigt med telefontider.
Jag ringde på måndag vårdcentralen om ett annat problem,tog upp om att ta ett PSA ,fick en tid på onsdagen för båda "sakerna",men ännu inte en vecka efter fått svar om PSA:an .....

• Gilla
Galten och 3 till
  • Laddar…
Dagens uppdatering: idag var jag på PMSA-PET-Scan. Man får injicerat en radioaktivt märkt antikropp som binder till ett protein som produceras i stora mängder av prostatacancerceller. Det var nog rätt radioaktivt för min geigermätare har bottnat på 1 mSv/h hela kvällen fram tills nu då det börjar klinga av. Skickade barnen till exfrun 😆

Målet är att se om man får någon signal utanför prostatan, i så fall är det metastaser. Och det vore en stor upptrappning av min diagnos. Men det svaret tar väl en vecka eller två så det blir ännu mer nagelbitande

Hade en bra diskussion med en onkolog som såg att jag var orolig. Han sade åt mej att jag måste acceptera jag kan inte göra något för att påverka ”besten” (hans ord). Det är bara att hänga med på turen

• Gilla
  • Älska
NE100 och 16 till
  • Laddar…
Fick förresten svar av forskningschefen på CLS (laserknivsföretaget i Lund). Otroligt att de svarade faktiskt.

Eftersom min cancer finns på två ställen (minst) i prostatan så funkar inte deras metod. Men han gav tips och råd

• Gilla
  • Älska
NE100 och 6 till
  • Laddar…
Heja dig Galten! Läste igenom hela tråden och håller alla tummar och tår för din fight med ”besten”! Segern skall vara din💥

• Gilla
  • Älska
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
Varmaste lyckönskningar Galten, och tack för att du delar med dig av hur det går!

• Gilla
  • Älska
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Hade en bra diskussion med en onkolog som såg att jag var orolig. Han sade åt mej att jag måste acceptera jag kan inte göra något för att påverka ”besten” (hans ord). Det är bara att hänga med på turen
Ja så är det ju. Det enda du kan göra är att följa läkarnas instruktioner, och göra vad du behöver för att må så bra du kan däremellan.

Jag tyckte nästan att det var lite skönt att bara släppa kontrollen. Situationen sög och jag var ju inte glad, men jag kunde inte påverka den själv så jag behövde inte gå runt och fundera på lösningar och vara orolig. Det blir som det blir.

• Gilla
  • Älska
Picea och 3 till
  • Laddar…
Det var faktiskt förlösande att höra det. Brutalt klarspråk för första gången i denna processen. Jag är inte herre över detta öht.

• Gilla
  • Älska
JohanLun och 8 till
  • Laddar…
Igår kom resultaten från PET-Scan. Har nog aldrig blivit så glad!!

Resultaten visade att förändringen i ryggen inte är en metastas utan en luftcysta (benign). Och att de inte hittar cancerceller någon annanstans än i prostatan. Inte ens i de närliggande lymfkörtlarna.

Bästa tänkbara utfall!

• Gilla
  • Älska
skyisthelimit och 82 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Igår kom resultaten från PET-Scan. Har nog aldrig blivit så glad!!

Resultaten visade att förändringen i ryggen inte är en metastas utan en luftcysta (benign). Och att de inte hittar cancerceller någon annanstans än i prostatan. Inte ens i de närliggande lymfkörtlarna.

Bästa tänkbara utfall!
Grattis får man väl trots allt säga.

• Älska
Galten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.