4774
G Galten skrev:
En vecka sen katetern avvecklades och imorgon skall klamrarna tas bort på magen (sex hål)

Bra: jag har haft otroligt lite smärta från själva operationen. Fick med tre morfintabletter från sjukhuset och provade en mer av nyfikenhet än smärta. Det var som att bli inkastad i en dålig skräckfilm, verkar inte tåla morfin. Fick hallucinationer om blod och död.

Dåligt: Jag har noll koll på urinen, det bara rinner. Kör med största blöjorna som finns och får byta var fjärde timme. Detta måste bli bättre om jag skall kunna ha någon form av normalt liv 😢
Jag blir lite oroad

• Älska
Nalleman64
  • Laddar…
Jag fick snabbtid hos urologen igår och enligt kirurgen så gjordes ingen åverkan på min slutmuskel i urinblåsan under operationen. Han kunde även spara och skydda iaf hälften av nerverna.

Men hela systemet är i chock och funktionen kommer sakta att bli bättre. Och imorse när jag vaknade så var jag faktiskt helt torr. Kunde utan problem gå på toaletten och kissa 3 dl. Sen var jag torr i kanske en timme till. Men efter det så gav slutmuskeln upp för idag och det rinner okontrollerat. Men ändå en tydlig framgång 🙂

Det kan ta tre månader innan slutmuskeln mår sin topp igen. Sen tränar jag bäckenbotten varje dag. Men det systemet skall jag främst använda vid plötsliga belastningar (som tunga lyft, nysningar etc)

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
4774
G Galten skrev:
Jag fick snabbtid hos urologen igår och enligt kirurgen så gjordes ingen åverkan på min slutmuskel i urinblåsan under operationen. Han kunde även spara och skydda iaf hälften av nerverna.

Men hela systemet är i chock och funktionen kommer sakta att bli bättre. Och imorse när jag vaknade så var jag faktiskt helt torr. Kunde utan problem gå på toaletten och kissa 3 dl. Sen var jag torr i kanske en timme till. Men efter det så gav slutmuskeln upp för idag och det rinner okontrollerat. Men ändå en tydlig framgång 🙂

Det kan ta tre månader innan slutmuskeln mår sin topp igen. Sen tränar jag bäckenbotten varje dag. Men det systemet skall jag främst använda vid plötsliga belastningar (som tunga lyft, nysningar etc)
Jag har opererat ryggraden pga fler skader pga av för tungt arbete samt fallolyckor redan när jag var 26 år och dessa operationer gav mig förmågan att kunna gå igen men gav mig även en obotlig inkontinens. Som sagt, då var jag 26. Andra operationen var jag 28 och tredje var jag 30. Inkostinens är kvarstående 20 år senare men har bara blivit lättare att hantera . Så därför lovar jag dig att du kommer hitta vägar i dig själv att hantera detta. Det viktigaste är att vi inte saknas i den stolen som beskrevs ovan. Men förstår att det är tungt för dig nu.

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Galten: du har fått åtminstone mig att "gå och testa mig". Inget enkelt beslut, det finns anledningar att man inte infört bred screening på detta - för många "false positives" bla, med allt vad det innebär för individen.

Det är iofs mer än PSA som ingår i en full undersökning, PSA-värdet är endast en av väldigt många testpunkter och kan vara en trigger för fortsatt undersökning. Dock inga enkla val även där misstanke konstateras av en eller annan anledning, fortsättning via ultraljud, biopsier, MRI.. Du har genomgått extrema val och kval, Galten, hatten av för din uppriktighet och allt vad du berättat om. Önskar dig all lycka och jag tror detta kommer att gå bra även om det var jobbigt nu direkt efter.

Var och en får fundera på anledningar att testa sig eller inte, och hur man ska förhålla sig till resultaten. Finns en hel del skrivet om detta bla på https://www.cancerfonden.se/om-cancer/undersokningar/psa-prov. Handlar om ålder, väntad kvarvarande livslängd, etc. Komplicerat, minst sagt.

Det var med stor bävan jag loggade in på 1177 idag för att ta del av PSA-värdet, tänkte först vänta med det tills om ett par dagar när jag träffar läkaren men haft för mycket mardrömmar på sistone. Kunde konstatera att detta värde åtminstone såg ok ut men återstår resten av undersökningen.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
G
Bra tråd, den behövs 👍

• Gilla
Frunihuset20 och 5 till
  • Laddar…
Det finns flera dimensioner här. Klart att jag är orolig för att min inkontinens kommer bli bestående även om det är rätt få som fortsätter att vara helt inkontinenta efter typ 3 månader. Då finns det ett par kirurgiska ingrepp som kan lösa den problematiken

Sen är det potensen som jag just nu inte tänker på öht

Men framförallt är det resultatet av själva cancerbehandlingen. Ett första svar får jag om c:a 6 veckor. Om PSA är detekterbart innebär det att jag trots allt har metastaser och inte är botad. Runt 30% av de som blir opererade får återfall i prostatacancer inom 5 år. Och då är det helt andra behandlingar, biverkningar och återstående livslängd vi pratar om.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Det finns flera dimensioner här. Klart att jag är orolig för att min inkontinens kommer bli bestående även om det är rätt få som fortsätter att vara helt inkontinenta efter typ 3 månader. Då finns det ett par kirurgiska ingrepp som kan lösa den problematiken

Sen är det potensen som jag just nu inte tänker på öht

Men framförallt är det resultatet av själva cancerbehandlingen. Ett första svar får jag om c:a 6 veckor. Om PSA är detekterbart innebär det att jag trots allt har metastaser och inte är botad. Runt 30% av de som blir opererade får återfall i prostatacancer inom 5 år. Och då är det helt andra behandlingar, biverkningar och återstående livslängd vi pratar om.
Hej igen!
Skönt att operationen ändå tycks ha gått väldigt bra. Framförallt att läkaren lyckades spara några nerver, så det iallafall finns en möjlighet att få erektion såsmåningom. Men även att han inte behövde röra slutmuskeln vid urinröret. Eftersom du var torr en natt och sedan kände att du behövde kissa. Tyder ju på att det finns mycket goda möjligheter.
Men, om det inte löser sig, så kan jag lova att det är ett litet problem. Jag har ju, som sagt, också största blöjan och tänker inte ett dugg på det längre. Det finns även vissa fördelar. Att exempelvis slippa bli akutkissnödig vid olyckliga tillfällen.
Sen fick jag inte ihop din sannolikhetslära tidigare. Men jag alla uppgifter fanns väl inte med. Men jag förstod inte hur du ficka fram att dina möjligheter att överleva enbart ökade med 9% av operation. Jag hoppas även att du räknat fel.
Ta hand om dig broder!

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Håller alla tummar här, Galten! Din ingång i detta var - som jag förstår det - helt symtomfri vad gäller klassiska saker. Mer eller mindre en slump att detta upptäcktes och förhoppningsvis i tid.

Jobbigt att ca 30% av de som opereras får återfall inom 5 år, det var mer än jag föreställde mig.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.