Inte den mest upplyftande tråden på Byggahus, men jag anar att jag inte är ensam om detta.. Vill gärna höra andras erfarenheter
Jag har nyss fyllt 50 år och då erbjuds man ett blodprov för att mäta PSA. Mitt prov var förhöjt så jag blev kallad till magnetröntgen. Och nu fick jag ett svar som låter som rena grekiskan för mej ”Lesion i 3BCv”. Det går undan för redan den 19:e är jag bokad till transperienal biopsi. Vad det är har jag googlat mej fram till, låter rätt brutalt men jag är inte nojig av mej.
Har fortfarande inte pratat med någon person i vården utan allt går via meddelanden på 1177. Och eftersom jag är ensamstående pappa till två barn funkar det inte riktigt att tala om det hemma
Tacksam om någon vill säga några ord vad som väntar
Jag har nyss fyllt 50 år och då erbjuds man ett blodprov för att mäta PSA. Mitt prov var förhöjt så jag blev kallad till magnetröntgen. Och nu fick jag ett svar som låter som rena grekiskan för mej ”Lesion i 3BCv”. Det går undan för redan den 19:e är jag bokad till transperienal biopsi. Vad det är har jag googlat mej fram till, låter rätt brutalt men jag är inte nojig av mej.
Har fortfarande inte pratat med någon person i vården utan allt går via meddelanden på 1177. Och eftersom jag är ensamstående pappa till två barn funkar det inte riktigt att tala om det hemma
Tacksam om någon vill säga några ord vad som väntar
Ring 1177 så får du prata med en kompetent sköterska som kan svara på alla dina undringar. Jag har ringt dit flera gånger gällande en anhörig och fått väldigt bra stöd. Vid behov kan dom inkludera läkare i samtalet vilket fungerade väldigt smidigt. Biopsi låter som vävnadsprov men jag har ingen medicinsk kompetens.
Dödligheten i prostatacancer minskar snabbt https://www.cancerfonden.se/om-cancer/statistik/prostatacancer
Viktigt kolla psa och inte vänta.
Viktigt kolla psa och inte vänta.
Förstår att det är en jobbig väntan, men du kommer få absolut bäst svar från läkaren du kommer att få träffa den 19e.
Det är först efter att biopsierna (vävnadsprover) är analyserade som du kommer att kunna få svar om det rör sig om en prostatacancer eller inte. MR gör man för att öka träffsäkerheten på biopsierna och 3BCv anger var i prostatan det är högst misstanke om cancer så att man kan rikta in biopsierna i det området.
Transperienal betyder som du säkert läst att man tar prover via perineum (mellangården) istället för via ändtarmen, där risken för infektion är lite högre. Förstås en undersökning man gärna slipper, men du får bedövning och det går ganska snabbt.
Hoppas att detta kanske ger dig lite mer svar på vad som väntar. Om väntan blir för jobbig rekommenderar jag dig att höra av dig till din vårdcentral.
Det är först efter att biopsierna (vävnadsprover) är analyserade som du kommer att kunna få svar om det rör sig om en prostatacancer eller inte. MR gör man för att öka träffsäkerheten på biopsierna och 3BCv anger var i prostatan det är högst misstanke om cancer så att man kan rikta in biopsierna i det området.
Transperienal betyder som du säkert läst att man tar prover via perineum (mellangården) istället för via ändtarmen, där risken för infektion är lite högre. Förstås en undersökning man gärna slipper, men du får bedövning och det går ganska snabbt.
Hoppas att detta kanske ger dig lite mer svar på vad som väntar. Om väntan blir för jobbig rekommenderar jag dig att höra av dig till din vårdcentral.
Jag blev lite överrumplad av hur fort allt går, från blodprov till magnetröntgen och biopsi på en månad. Har inga symptom och mår fint. Har aldrig rökt och lever nog relativt hälsosamt.
Skall nog mest vara tacksam att Region Skåne kör med screening, hade ju aldrig vetat om detta annars. Men klart jag är orolig och jag vill ju inte ens nämna detta för barnen eftersom jag är deras trygga punkt
Jag får uppdatera efter biopsin. Det var skönt att se lite bra statistik 👍
Skall nog mest vara tacksam att Region Skåne kör med screening, hade ju aldrig vetat om detta annars. Men klart jag är orolig och jag vill ju inte ens nämna detta för barnen eftersom jag är deras trygga punkt
G Galten skrev:Jag blev lite överrumplad av hur fort allt går, från blodprov till magnetröntgen och biopsi på en månad. Har inga symptom och mår fint. Har aldrig rökt och lever nog relativt hälsosamt.
Ring 1177 om du känner dig orolig, vet hur det kan gnaga den här ovissheten.är väl oftast ett enkelt ingrepp och man får åka hem dagen efter eller så.
CLS, clinical laserthermia systems, utvecklar en skonsammare metod för att "döda" tumörer.
Tyvärr går det ju inte så snabbt för vården att börja med nya metoder känns det som.
Tror man har en studie i Lund eller Malmö, flera sjukhus i Usa har börjat kika på metoden som går ut på att man värmer tumören till visst antal grader då den dör. Har för mig att man använder MR för att exakt lokalisera.
CLS, clinical laserthermia systems, utvecklar en skonsammare metod för att "döda" tumörer.
Tyvärr går det ju inte så snabbt för vården att börja med nya metoder känns det som.
Tror man har en studie i Lund eller Malmö, flera sjukhus i Usa har börjat kika på metoden som går ut på att man värmer tumören till visst antal grader då den dör. Har för mig att man använder MR för att exakt lokalisera.
Bra bild som växelventil lade in , min bekanta fick provet gjort som det står
i artikeln. När man själv tagit PSA prov så sades det att ligger provet över
3,0 så krävs ytterligare undersökning.
Nej du är absolut inte ensam om detta och jag vet att det finns medlemmar
här på forumet som gått igenom detta också.
i artikeln. När man själv tagit PSA prov så sades det att ligger provet över
3,0 så krävs ytterligare undersökning.
Nej du är absolut inte ensam om detta och jag vet att det finns medlemmar
här på forumet som gått igenom detta också.
Nu har jag varit på biopsi och fått veta att med min psa-nivå och röntgenresultat är det minst 90% risk att jag har en aggressiv cancer som kan vara lokal men som kan ha spridit sej
Och så kommer julen. Tre veckor minst kommer det ta att få biopsiresultaten som mer eller mindre bara är en formsak för att bekräfta misstankarna. Sen skall jag bokas in på metastasröntgen och så är det väl en månads väntetid på det. Och sen en månads väntan på de resultaten. Och sen några veckor till att boka in nästa besök för att bestämma behandling, och sen kö till t.ex strålning. Man får nästan boka in allt redan innan man får cancer 🙄
Jag vill börja behandling nu!!
Och så kommer julen. Tre veckor minst kommer det ta att få biopsiresultaten som mer eller mindre bara är en formsak för att bekräfta misstankarna. Sen skall jag bokas in på metastasröntgen och så är det väl en månads väntetid på det. Och sen en månads väntan på de resultaten. Och sen några veckor till att boka in nästa besök för att bestämma behandling, och sen kö till t.ex strålning. Man får nästan boka in allt redan innan man får cancer 🙄
Jag vill börja behandling nu!!
Jag har en släkting som precis fick diagnosen prostata-cancer. Hans PSA-värde låg på 1700 så ”något” över ditt. Jag vet att det inte är så enkelt men försök ta det lugnt och njuta av julen utan att oroa dig för mycket.G Galten skrev:
Oj, de värdena ser man bara med väldigt spridd cancer och kort tid kvar vad jag förstår 😢.Vill gärna förekomma det stadiet.possum77 skrev:
Klart att jag är lite hysterisk/otålig och det mest troliga utfallet för mej är att cancern fortfarande bara sitter i prostatan och går att behandla.