18 124 läst · 26 svar
18k läst
26 svar
Ikea slutar med skruvar och verktyg
Det tar inte 1,5 h att montera ihop en Paxstomme. Principen är ju samma som alla andra stommar, med plugg, kopplingsskruv och snäckbeslag. Det som tar tid är att montera skjutdörrar om man ska ha det.Murkenlurk skrev:
Så när värden åker iväg nån halvtimma för att köpa nåt han glömt, så hinner en gäst plocka isär 20 IKEA möbler, och är de fyra kan de hinna med 80 ST = hela hemmet, låter roligare än tex postitlappar på allt och mindre jobbigt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 101 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 602 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 602 inlägg
Vi har köpt två Eket-skåp, där denna teknik används, fast i plast. Jag var måttligt imponera då en av dessa sprintar var av, men visst fungerade det. Bakstycket fixerades med några plastpluggar med tillhörande ”expander”.
http://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/eket-skap-med-dorr__AA-1914535-2_pub.pdf
http://www.ikea.com/se/sv/assembly_instructions/eket-skap-med-dorr__AA-1914535-2_pub.pdf
Produkter som diskuteras: "plastpluggar"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Det är ju då vi Byggahusare har plockat fram klammerpistolen och på 30 sekunder slagit fast bakstycket. För eller nackdel får läsaren avgöra men det sitter fast och blir otroligt stabilt, men går knappast att demontera utan att bakstycket kan trasas sönder där klammern sitter.BirgitS skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 101 inlägg
Tja, spåren på sidan är ju där på nyare möbler också, så det är bara ungefär lika många spik som beslag som skiljer. Även om det skulle gå något lite snabbare så är det ju inte någon avgörande skillnad om man nu inte monterar stommar på ackord.BirgitS skrev:
Jag drog ihop garderober från IKEA till tre sovrum för några månader sedan och det var ju inte spikandet av baksidorna som var problemet. (Det var skjutdörrarna som någon nämnde ovan. De tog en stund.)
Det jobbiga med pax är att hantera delarna. När man väl lagt dem på plats tar det inte många minuter att dra i alla kopplingsbeslag osv. Skjutdörrar har jag aldrig monterat men jag kan tänka mig att det är besvärligt.
Det jag tyckte var läskigast i videon var påståendet att ungdomar idag växer upp med mobiltelefon i näven och därför inte har vana att hantera en skruvmejsel. Alltså, att montera ihop en IKEA-möbel kräver i de flesta fall så väldigt lite av användaren att jag ibland tvivlar på mänskligheten när jag ser folk som inte får ihop det.
Tur att mina barn är intresserade när jag bygger i alla fall. Det blir till att handla mer barnanpassade verktyg och bygga lite i sommar tror jag....
Det jag tyckte var läskigast i videon var påståendet att ungdomar idag växer upp med mobiltelefon i näven och därför inte har vana att hantera en skruvmejsel. Alltså, att montera ihop en IKEA-möbel kräver i de flesta fall så väldigt lite av användaren att jag ibland tvivlar på mänskligheten när jag ser folk som inte får ihop det.
Tur att mina barn är intresserade när jag bygger i alla fall. Det blir till att handla mer barnanpassade verktyg och bygga lite i sommar tror jag....
10-15 minuter brukar en stomme ta att få ihop om man kan montera den liggande.Murkenlurk skrev:
När en på Ikea säger hur lång tid det tar är det väl inte väl erfarna byggare hen utgår ifrån utan hur lång tid det tar för en 20-åring som just flyttat hemifrån att göra det med en kompis/sambo.
Ingen som minns hur det var första gången ni skulle montera ihop en möbel?
Ingen som minns hur det var första gången ni skulle montera ihop en möbel?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fästa skruvar i äldre ikeabyrå
Inredning -
IKEA diskmaskin Rengöra piper fyra gånger och pumpar ut vatten…och slutar aldrig
Vitvaror -
Blinkande lysrör slutar blinka när jag skruvar ur glimtändaren...?
Belysning -
Montera Ikeas köks skåp vilka skruvar användes för stadig infästning i gips och osb skiva
Kök -
Ikea slutar sälja golv.... Saknar lite för att bli klar!
Golv
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Sveriges elområden kan förändras
Artikelkommentarer -
Regeringen vill stoppa användandet av illegal ip-tv
Artikelkommentarer -
Placera luftvärmepumpen rätt för bästa effekt - inne och ute
Artikelkommentarer -
Husdrömmar: 6,4 km pärlspont och unik poolkonstruktion