Tack Lovskog för dina svar :)

Återkommer när jag dragit flexrören och det är inkopplat i central ..
 
Lysmask skrev:
Jag har gjort en principskiss hur de används:
[länk]

Du behöver efter du anslutit den första kabeln från pc'n med adaptern till ett nätverksuttag också sätta en motsvarande adapter i andra änden där din utrustning finns. Har du den i korskopplingspunkten så sätter du bara en tp-kabel med modularadaptern på i patchpanelen och sen kopplar till din burk du vill prata med, finns den i ett annat rum så patchar du över i panelen så att uttagen i rummen förbinds och sen sätter tp-kabeln med modularadaptern i uttaget i det andra rummet.

Kopplingsschema för adaptrarna då, ska du ha rak eller korsad (nollmodem) kabel? Räcker 3 trådar eller behöver du hårdvaruhandskakning också?
Tusen tack.
Hade varit utmärkt om man kunde konvertera över signalen till närverket och ta upp den med vanlig ethernet kabel/uttag på andra sidan,men man måste alltså veta i vilket uttag man ska ha datorn och där också montera en modular adapter?
Kablen vet jag inte... hade varit intressant att se vad andra använt. Men mitt nätverk kommer att bestå av lexcomehomes kabel (cat7).
 
Äntligen fått IHC prylarna, tufft.

Vilken dimmer modul skall man ha E- 1736131 eller 1736075. 17 361 33 är på väg från Eljo snart, dom hade stoppat leveransen.
Jag beställde 1736131 hoppas dom fungerar..

1 liten fråga, kan man logga alla händelser utan att ha datorn inkopplad ?
 
Tosarp undrade för ett tag sedan ...
Vilken processor finns förresten i IHC-controllern?
Jag har dissikerat de flesta prylarna nu och IHC controllern var betydligt mer komplicerat byggd än jag förväntat mig. Rätt dyra lösningar för en såpass billig pryl.

I den NYA controllern (Wireless) sitter det dels en ARM processor från Philips och dels en PowerPC. Lite väl häftiga hästkrafter för ändamålet, kan jag tycka.

IHC_Top.JPG

IHC_All_Boards.JPG
 
Intressant. Det sitter alltså ingen gammal häck inuti. Antagligen är det så avancerade processorer pga av det är svårt att få tag i folk och utvecklingsverktyg som kan det gamla...

Jag är jämrans impad av att du vågar öppna en så pass ny grej. Jag hade definitivt råkat antingen glömma antistat-tofflorna eller vält den i golvet och spräckt kortet....fast då hade man ju inte fått se hur den ser inuti.... :p
 
Nu börjar investeringen verkligen ge valuta. Igår gick en vattenutkastare sönder så att den inte går att stänga av helt. Jag hittade inget annat sätt att stopppa vattenflödet än att stänga av inkommande vatten till huset. Jobbigt att behöva springa ut till huvudventilen varje gång man ska gå på muggen tänkte jag. Tog dock inte lång tid att hitta den bättre lösningen: länka väl valda tryckknappar i huset till magnetventilen på vattenledningen. :cool:

Ytterligare nörd-feature i vårt hus: tryckknapp vid sängen kopplad till uttag i köket. Ladda bryggaren på kvällen och tryck på knappen när man vaknar så har man tjänat 10 minuter extra sängtid ;D
 
janbo skrev:
Nu börjar investeringen verkligen ge valuta. Igår gick en vattenutkastare sönder så att den inte går att stänga av helt. Jag hittade inget annat sätt att stopppa vattenflödet än att stänga av inkommande vatten till huset. Jobbigt att behöva springa ut till huvudventilen varje gång man ska gå på muggen tänkte jag. Tog dock inte lång tid att hitta den bättre lösningen: länka väl valda tryckknappar i huset till magnetventilen på vattenledningen.  :cool:

Ytterligare nörd-feature i vårt hus: tryckknapp vid sängen kopplad till uttag i köket. Ladda bryggaren på kvällen och tryck på knappen när man vaknar så har man tjänat 10 minuter extra sängtid  ;D
Coolt ..det ska jag ha med..
Hur många funktioner har du på den 5st ?
Hur ser dina brytare ut funktionsmässigt många med 5funktioner ,3,2,1 ?
 
Normalt har jag fyrpoliga brytare som standard. Sen har jag 8-poliga på ett par ställen. Vid sängen, vid entrédörren, i vardagsrummet.
 
Vad menar du med 8-poliga...2x4 eller?

8x3=24 funktioner, det är ganska maffigt...? Behövs alla dom? :-?
 
Senso 2x4 ja

Behövs och behövs, bättre för många än för få. Sen föredrar jag nog att ha en funktion per knapp. Andra arrangemang brukar bara göra gäster förvirrade.
 
Lysmask skrev:
Du kan använda modularadaptrar, se längst ner här:
[länk]

(Du använder då alltså enbart nätverkskablaget och kör inte via ethernet/switchar, det finns dock produkter för det med.)
Nu har jag förresten testkört med Direktroniks modularadaptrar och det fungerar bra. Rekommenderas för den som söker en billig lösning för uppkoppling mot centralenheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.