Skåpet bygger 115mm

Jag förstår inte riktigt varför man skall plinta strömbrytarna i skåpet, de skall ju till input modulerna ?

Andra funktioner är dock plintade såsom ström, sabotage och även strömbrytare ute i huset. På 2 ställen har jag samlat ihopa några strömbrytare och gått vidare med mångledare, detta pga utrymmeskäl in i skåpen. Det hade blivit så himla trångt annars.

En kul grej, jag var ute och sprang med fjärrkontrollen i natt ca 100 Meter i från huset (orkade inte gå längre) Det fungerade fin fint, totalt onödigt förstås men kul.

X79 skrev:
Skåpet bygger 115mm

Jag förstår inte riktigt varför man skall plinta strömbrytarna i skåpet, de skall ju till input modulerna ?
Jag kommenterar det när jag beställt norm central och jag vet hur mycket jag ska ha i.
Förmodligen kanske man kan dra strömbrytar kablarna direkt till modulerna....

janbo skrev:
Jo. Vi har inte ens el in till huset än, men slutbesiktningen är inte förrän 7 juni.  ;D
Ok men hur mycket bygger den när du har på din kapsling ?

Startar upp tråden igen med lite undringar...

Nån av er som har gjort någon funktion där man kan starta ett villkor om man har 2 knappar intryckta samtidigt (=AND)? Hur gör man då?

Vad menar ni när ni 'skriver om koden'? (Nä jag kan inte C eller C++, jag är bara en gammal relik som bara kan BASIC, samt har hand-assemblerat på Z80,Z8 och PIC16C84...). Rotar ni i ren källkod eller...? Vilken processor finns förresten i IHC-controllern?

Angående RS485 avkodandet, är det någon som tänker använda det till något vettigt och isåfall vad? Jag sitter där med min Viewer och inte farao ger det mig nånting... :-/

Jag ska till Erik på Lördag och hämta lite fler output moduler. Huvudsyftet är dock att returnera min gamla controller som till slut blev garanti-utbytt efter mycket krångel. Posten skulle ha nästan 300 spänn för o skicka tebax den till LK över sundet!!! >:(...billigare att åka över själv...

Nån av er som är intresserad av 230V input moduler? Jag har två st över som jag inte kommer att kunna använda pga av mitt slösaktiga beteende med IR-moduler :'(   Känns inte som om Blocket är rätt forum att marknadsföra på? Nån som vill ge ett bud? Annars åker dom i braoha lådan... :cool:

Programmiljön är inte komplicerad och det ät inte någon form av programspråk med källkod utan snarare lättläst pseudokod (Om A händer, gör B). Vanligaste konstruktionerna verkar vara:

* Givet A gör B
* Om villkor A uppfyllt, gör B, annars C

Men varför inte testa själv? Det är ju bara att ladda ner IHC Win från Schneiders hemsida.

Så här skulle det kunna se ut

• and.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tostarp skrev:
Startar upp tråden igen med lite undringar...

Nån av er som har gjort någon funktion där man kan starta ett villkor om man har 2 knappar intryckta samtidigt (=AND)? Hur gör man då?

Vad menar ni när ni 'skriver om koden'? (Nä jag kan inte C eller C++, jag är bara en gammal relik som bara kan BASIC, samt har hand-assemblerat på Z80,Z8 och PIC16C84...). Rotar ni i ren källkod eller...? Vilken processor finns förresten i IHC-controllern?
Jag har "dissekerat" 24V utgångsmoduler, 230V utgångsmoduler, och ingångs moduler än så länge. Skall ge mig i kasst med wireless controllern i helgen.
I alla moduler av nyare snitt använder LK Zilog, så en Zilog kan man nog förvänta sig sitter i controllern.
Angående RS485 avkodandet, är det någon som tänker använda det till något vettigt och isåfall vad? Jag sitter där med min Viewer och inte farao ger det mig nånting... :-/
Själv hade jag tänkt använda den ingången (om det går) för att koppla ihop den med mitt multi-room system på ett snyggare sätt, koppla ihop med mitt egna GridNet, samt som en egen viewer modul. Fast främst gör jag allt arbetet för att det är roligt.

X79 skrev:
Så här skulle det kunna se ut
Jag tror du behöver få in en fördröjning också, det blir svårt att trycka in exakt samtidigt.

freeve skrev:
[quote author=X79 link=1144336587/30#35 date=1148969915]Så här skulle det kunna se ut
Jag tror du behöver få in en fördröjning också, det blir svårt att trycka in exakt samtidigt.
[/quote]

Sant

janbo skrev:
Signaturen Tooms i Danmark (www.tooms.dk) har tydligen en kompis som lyckats göra en plugin för IHC mot ett program som heter HomeSeer (www.homeseer.com).

Vet inte om det är något att ha men verkar ju värt att kolla upp.

Not till TLovskog: Tooms verkar ha "avkodat" RS-485-gränssnittet. Han kan säkert dela med sig (fast det är ju mer skoj att luska reda på det själv  ;D
Homeseer är ett mycket känt program och som bl.a stödjer X-10 m.fl protokoll. Det är ju toppen om nu någon har debuggat 485 protokollet så att vi kan använda Homeseer som master. Det finns bl.a röstinterface m.m Homeseer...

Jag har lekt lite med IHC protokollet och gjort ett Java API för att styra in/utgångar, dvs jag använder inte ActiveX controllen utan går rakt på protokollet. Precis som MrZ säger är det roligaste att avkoda protokollet som jag gärna postar lite info om någon är intresserad.

Min vision är att ha en kontroller för att styra *allt* inte bara lampor, larm, mm. Tex vill jag ha aktivitetsfunktioner som tex "Se DVD film" som dimmar ner, tänder mysbelysning, drar ner persienner, ställer in stereon i rätt läge, sätter på TVn och DVDn.

Jag struntade i fjärrkontrollen till IHC eftersom min vision är att ha en trådlös (ej IR) fjärr som även kan styra stereo, TV, osv, typ Philips Pronto (http://www.pronto.philips.com/). Deras nya RS9800i är spännande men dock för begränsande för att vara en riktig kandidat.

Är det någon annan som har liknande idéer/projekt och vill utbyta erfarenheter?

Hej,

Har samma tankar och implementation. Idag är gränsnitten mellan systemen något krokiga, men iom att jag i år (eller tidig nästa vår) skall bygga ut, så skall jag göra om mina prototyper.

Hos mig ingår i planen ...

1. Styrning belysning och el, inklusive bättre drift av alla halogen spottar. Jag finner systemet med 230V sönderhackat med dimmer och sedan en elektronisk transformator till detta helt sjuk. Här bygger jag på den nya Wireless IHC kontrollern. Dock med egenhändigt byggd brygga mellan webbserver, väderstation och trådlösa strömbrytare. Ev LED baserade spottar med egen busstyrning. Experiment so-far har gjort att kylningen och ljusflödet hos spottarna är ett bekymmer.

2. Nya strömbrytare för lösa lampor (ex stående golvlampor) som jag inte kan/vill ha i styrda uttag. Dessa har inbyggd dimmer och trådlös bidirektionell styrning. Samma mått som en vanlig sladdströmbrytare. Idag använder jag klumpar i uttagen för dessa tillfälliga rörliga lampor.

3. Nytt multi-room system med matris switch för audio/video. Detta kommer dock vara med IR styrning, då jag vill kunna strutta omkring med samma fjärr i hela huset och vol+ är vol+ i rummet där jag befinner mig. Som komplement naturligtvis UPnP AV styrning via PDAer etc. Naturligtvis med koppling till IHC för att uppnå liknande saker som du skissar.

4. Nytt nätaggregat till hela racket av utrustning som kräver 12 eller 5V. Idag är egeneffekten för hög. Bryggat till IHC.

5. Brygga mellan IHC och servrar för att kunna ställa dessa stand-by vid all-off etc.

etc etc etc men ovanstående får vara starten. Ett problem med reliseringen är naturligvis behörigheten som jag igentligen inte innehar för att göra allt jag vill.

Naturligtvis är jag intresserad av diskussioner. PM:a så utbyter vi riktiga email adresser. Mycket intresserad av hur långt du kommit med r-eng av protokollet.

Förutom mitt perpetuella projekt att undvika knapptryckningar så är jag egentligen mest ute efter att koppla ihop huset med hus-intranätet.

Jag vill (t ex via webserver) kunna se allt som händer och har hänt i huset. Att behöva ansluta via lokal windows och RS232 för att se vad timers och annat larmstatus är duger inte, och IHC Viewer verkar inte kunna mer än vad IHC Service kan.

Att logga all in/utgångsaktivitet i en databas kan man se som ett första steg. Därifrån är det mindre IHC-relaterad problematisk. Det får naturligtvis inte påverka den vardagliga driften i vare sig stabilitet eller prestanda.

Det vore också bra att kunna exekvera program, och inte bara utgångar. T ex IHC Service tillåter inte ens styrning av ingångar, vilket gör den begränsat användbar.

Det kanske går att lösa mha de inlänkade programmen i den här tråden? Skulle man isåfall koppla in sig på RS485-bussen, och vad kan man göra därifrån?

Ja, det skulle vara fullt möjligt att lägga till en lyssnare som skriver ner till en databas som man sedan kan visualisera mha en webserver (jsp/asp.net el dyl).

Exekvera program fungerar idag, dvs precis som man i IHC Win kan debugga genom att switcha in- och utgångar kan man styra in- och utgångar via API:et.

Min uppfattning är att allt som styrs via IHC controllern kan man styra över RS485, dvs generera/simulera knapptryckningar, styra utgångar, läsa av status, mm.

Mycket intressant då, magrob. Man behöver någon RS232 -> RS485-omvandlare, antar jag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.