U Utsliten och utdömd skrev:
Varför inte gips?
Saknas eventuellt ångspärr skulle jag rekommendera gipsskivor och plastfärg för att göra väggen så diffusionstät som möjligt
TS skrev att han inte ville ha gips i trådstarten, men du kanske inte ens läste det?

D Daniel 109 skrev:
4,5mm isolering låter inte rimligt. Du menar inte cm? Det är i så fall en betydande del av isoleringen i väggen.
Menar så klart 4,5 cm, ursäkta!
Kaffet har inte riktigt börjat verkat ännu. Har läst om det är mindre än 5 så är det lugnt utan plast, men det kanske inte stämmer?

U
F fribygg skrev:
TS skrev att han inte ville ha gips i trådstarten, men du kanske inte ens läste det?
Jo det har jag nog gjort, men inte lagt på minnet något som jag läste i mars. Sällan jag läser om trådar från början när de dyker upp notiser i bevakningar.

Jo det har jag nog gjort, men inte lagt på minnet något som jag läste i mars. Sällan jag läser om trådar från början när de dyker upp notiser i bevakningar.
Tänkte inte använda det förut men kan bli ett alternativ nu, då jag inte valde exempelvis spånskivor.

U
vict0r vict0r skrev:
Menar så klart 4,5 cm, ursäkta!
Kaffet har inte riktigt börjat verkat ännu. Har läst om det är mindre än 5 så är det lugnt utan plast, men det kanske inte stämmer?
jag skulle säga att spärr/broms alltid bör användas i ett året runt uppvärmt utrymme där man bor. Eftersom det då tillförs stor del fukt i luften.

jag skulle säga att spärr/broms alltid bör användas i ett året runt uppvärmt utrymme där man bor. Eftersom det då tillförs stor del fukt i luften.
Alright! Inte så säkert att jag har det uppvärmt året runt dock.
Eftersom det är ett fritidshusboende så bor jag inte på heltid där utan mer sporadiskt. Dock förekommer både vinter & sommarboende.
Kanske inte längre blir minusgrader dock ..:cool:

Här kommer en video på hur det ser ut.
Tanken var väl att tapetsera, men kan tänka mig att enbart måla med. Vet inte hur snyggt det blir rakt på OSB skivor att måla dock, känns som att man bör sätta något över, gipsskivor eller om det finns andra alternativ som inte är så omständlig.
Har nämligen både golv och tak kvar att göra, så hade vilja fått avklarat väggarna nu.. :crysmile:

Eller kanske är lättsammast att köra en träpanel i sektioner på bara? Alla tips mottages till amatören!

hsd
Måla på osb brukar ge oregelbundna mönster men prova på en spillbit först

Målade osb skivor blir inte särskilt snyggt inne i en bostad men det är klart det går...........

S Stefan1972 skrev:
Målade osb skivor blir inte särskilt snyggt inne i en bostad men det är klart det går...........
Vad som är snyggt ligger i betraktarens öga, TS var tydlig från trådstart att han tyckte det var förfärligt med gips, osb och spån, men nu har han likafullt satt osb och behöver nog göra det bästa han kan för att få ytan beboelig.

• Gilla
vict0r
  • Laddar…
ja jo såklart.....sen kan man ju fråga sig hur ts har tänkt sig runt fönstret där fodret sitter kvar och det är osb till kanten bara. Spackla? Kommer ju inte se klokt ut...........

• Gilla
Nickesågen och 1 till
  • Laddar…
Vi sätter ingen isolering när vi renoverar om köket. Det satt inte isolering inne i denna vägg.
Inifrån, spån, lite salning och ångbroms mot timret. Väggen kommer drevas hårt från utsidan, har redan kört den väggen ganska bra tidigare men ska gå på en gång till nu med lindrev.

Hej igen,

Tänkte att jag gör en uppföljning.
Såhär blev slutresultatet.

Det är lite småfix som dörrfoder, list, målning av dörrar kvar mm men i helhet så ser det ut såhär.
Det är klart att nu i efterhand hade jag kanske gjort vissa moment lite annorlunda men helhetsmässigt så blev jag rätt nöjd ändå - för att vara första gången man gör något liknande.

Fullt isolerat med glaskull.
OSB skivor.
Ny heltäckningsmatta.
Ny el
mm

• Före och efter renovering av ett sovrum; rörigt byggkaos följt av ordnad, möblerad rumslig förvandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ombonat sovrum med dubbelsäng, sängbord, byrå, tavla, taklampa, och två blå dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mseli och 1 till
  • Laddar…
vict0r vict0r skrev:
Här kommer en video på hur det ser ut.
Tanken var väl att tapetsera, men kan tänka mig att enbart måla med. Vet inte hur snyggt det blir rakt på OSB skivor att måla dock, känns som att man bör sätta något över, gipsskivor eller om det finns andra alternativ som inte är så omständlig.Har nämligen både golv och tak kvar att göra, så hade vilja fått avklarat väggarna nu.. :crysmile:[video]

Eller kanske är lättsammast att köra en träpanel i sektioner på bara? Alla tips mottages till amatören!
*
Gipsskivor är inte bara till för att få snyggt ytskikt utan för att förbättra brandskyddet så att övertändning inte sker så snabbt.
*

• Gilla
vict0r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.